Överexponerade stjärnor

Metoder för astrofotografering
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Överexponerade stjärnor

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag införskaffade en Orion Shorttube 80 (finns som skywatcher också) när jag var på semester men där hade jag bara vanligt fotostativ så det blev ej längre exponeringstider än 0,6 sekunder. Har ännu ej kommit ifrån handguidandet, men nästa vinter ska jag uppgradera min Eq5 med synskan eller köpa en ny Heq5.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Överexponerade stjärnor

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
HEQ5 monteringen verkar trevlig, väger bara hälften mot min EQ6. Har funderat på en sådan och ha som en portabel anläggning.

På den kunde jag använda mitt 180mm objektiv, med den korta fokallängden behöver jag inte krånga till det med autoguidning och allt skulle bli lätt att sätta upp, skulle jag ändå vilja ha off-axis guider så är det inte omöjligt att få in det i detta objektiv. Även HEQ5 kan jag kontrollera via EQMOD som jag gillar.

Har jag monteringen nära (mindre än 3m) bilen kunde jag sitta i den och kontrollera allt, och då direkt via laptopen utan min astroserver i batteriboxen. Inte för att det är fel på astroservern men jag skulle spara strömuttaget och klara mig antingen längre tid på en laddning eller med ett mindre lättare batteri. Köra direkt på bilbatteriet är dock inte att tänka på, alldeles för stor risk att man inte får igång bilen efteråt. Laptopen drar ju en hel del.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;