Solen - Peter Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Solen - Peter Larsson

Post by Advertise »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Peter Larsson
Teleskop: Lunt 60 mm B600
Kamera: QHY5L-II
Kommentar: Börjar lära mig lite om Ha Solfoto.
Lång väg kvar men går åt rätt håll iallafall tror jag. :)

Har märkt att kameran inte riktigt passar till detta. Får en massa vertikala linjer i bilden. En Mono DMK hade passat bättre tror jag :)

Kritik och tips välkommnas med öppna armar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Solen - Peter Larsson

Post by Advertise »

Här kommer 2 till jag tog idag. Ungefär samma tid.
Image

Image
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Solen - Peter Larsson

Post by stoffe »

Mycket fin närbild på solen! Det där har jag knappt börjat med själv, jag tycker bildbehandlingen är svår framför allt, jättebra jobbat!

Ang DMK kameror så är det kameror som är till för industriell tillämpning och som även fungerat bra till Astronomi oxå. Vad du än gör om du väljer TIS så undvik firewire kamerorna, de fungerar bara om du har precis rätt sorts chipset på datorn och har du tur så funkar de på en äldre laptop. Dock är i stort sett samtliga TIS kameror begränsade med fasta lägen på fps och max fps brukar inte ligga högt, var glad om du kan nå 60 fps i 640x480 upplösning utan artefakter.

Dock får du en bättre kamera för billigare peng om du köper dig en ZWO ASI120MM kamera. Andra alternativ är oxå Basler acA640-100gm eller en Point Grey Flea 3.

Är du sugen på en ZWO kamera så vänta lite så kommer de ut med en USB 3.0 version av ASI120MM kameran som heter ASI120MM-S vilket kanske är den mest optimala solfotokameran och planetfotokameran som jag känner till. Du får nog skaffa dig en snabb SSD ansluten på SATA6 om du ska hinna med att spara ner all data i rask takt :) :good:

Har du en äldre stationär dator så har jag sett att det finns kombinerade PCI-e kort med både SATA6 och USB3.0 om datorn inte har det från början.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Solen - Peter Larsson

Post by Advertise »

Tack så mycket Stoffe. :D

Det är denna du menar?
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... okrom.html

Det ser intressant ut måste jag säga.
Jag använder min laptop för att fånga.
Så jag sitter på en MSata SSD och en 500gigs mekanisk för lagring så hastigheten ska inte vara något större problem. :)

Vet du om det finns någon ETA på USB3 versionen?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Solen - Peter Larsson

Post by stoffe »

Jag äger en ZWO ASI120MM kamera och är mycket nöjd med den, jag har en lånad DMK21 och en DMK31 i lokala astroföreningen där av mina erfarenheter.

Det är exakt den på den länk du har, här har du länken till tillverkarens hemsida istället.
http://www.zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp

Här har du en länk där massor av olika typer av solfoto/planetkameror jämförs, snöa inte in dig på ASI120MM bara för att jag tycker den är bäst, jag har dock medhåll från många andra. 618 chippet är känsligare i rött och infrarött t ex, dock är det den enda fördelen.
http://nicolas.dupontbloch.free.fr/camera.htm

Jag kan köra min ASI120MM kamera på en ensam USB2.0 host och det är kravet för att jag ska kunna nå max fps i full upplösning. Man ställer bara gain och slutartid så ställs fps helt steglöst automatiskt. Jättebra :good:

Jag vet inte men Sam på ZWO har sagt att den ska komma i år, kan ju bli i höst kanske. Det finns redan ZWO ASI120MM-S kameror ute på test hos en några få utvalda amatörastronomer. Det finns en tråd om det på Cloudy Nights. Tror de kunde nå någonstans över 400 fps för planetfoto med ett riktigt stort teleskop och ljusstark planet :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Solen - Peter Larsson

Post by Advertise »

Ska läsa runt lite, men är dumt att bortse från rekommendationer.
Kollade på deras sida och 3400 för kameran och LRGB+filterhjul är ju inte farligt.

Blir att fundera lite och se vad som händer i höst. :)
Andy
Posts: 17
Joined: 2013-01-14 19:21:10
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Solen - Peter Larsson

Post by Andy »

Sanslöst fina bilder Peter, jag är helt tagen.
Tack för trevligt samtal ute på Ribban i lördags. Trist att molnen inte tillät solobs men kul att rätt många ändå passerade förbi och visade intresse för teleskopen och föreningen.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Solen - Peter Larsson

Post by Advertise »

Tack själv Andy. :) Mycket trevligt var det.
Jo det var lite trist med molnen men Turning Torso och utomjordingar fick besökarna se iallafall. :)
Tror vi fick totalt 15 minuter med solen (genom molnen).

Hoppas verkligen jag får se dig ute på Obs snart, hehe :)

Förresten, jag letade efter den gamla kameran du pratade om. Kom dock fram till rätt snart att jag har ingen aning om hur den ser ut
så jag gav upp och ägnade mig åt solen istället. Hittade annat smått och gott däremot i lådorna.

Return to “Bilder”