Solen - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Solen - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 1/54 sek
Fotograf: Johan L
Teleskop: Lunt LS60THa
Kamera: DMK41
Kommentar: Solen har varit ganska aktiv den senaste tiden, men verkar nu har lugnat sig något för tillfället, i alla fall vad det gäller flares av kraftigare typ. Denna bild är en mosaik med 500 bilder per panel. Det skulle nog egentligen behövas några till bilder per panel för att få ner bruset ytterligare lite. Solfläcksgrupp 2036 syns till vänster som det mycket ljusstarka området och har producerat ett 10 tal flares de senaste 2 dygnen. //Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen - Johan L

Post by Cristofer »

Ruggigt snygg :good: . Du har fått till mosaiken bra, man ser inga skarvar eller skiftningar. Och färgen, riktigt bra. Var bakgrunden så där som den är på bilden, eller har du gjort det i efterhand?
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Solen - Johan L

Post by Johan »

Cristofer wrote:Ruggigt snygg :good: . Du har fått till mosaiken bra, man ser inga skarvar eller skiftningar. Och färgen, riktigt bra. Var bakgrunden så där som den är på bilden, eller har du gjort det i efterhand?
Tack Cristofer! Bakgrunden har jag lagt till i efterhand. Jag får ofta problem med ojämt ljus över bilden då jag inte har pressure tuner på min Lunt. Har kollat på att eftermontera pressure tuner men det verkade lite bökigt.

//Johan

Return to “Bilder”