Second Light, CPC1100 XLT GPS

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Second Light, CPC1100 XLT GPS

Post by steen »

Hej Hopp!

Efter ett antal snöstormar och oväder blev det ett tillfälle för personalvård i går kväll efter jobbet här på höglandet.

Observationsmål: Månen, Jupiter, Mars, Betelgeuse och Aldebaran. Dessutom lite "random objekt" typ oj, vad är det vi kollar.
Utrustning: CPC1100, Sony Ericsson Xperia ARC, Google Sky Maps, 20mm okular och 40mm okular, batteritank och klotgrill.
Observations vädret: Klart kallt väder utan moln, temperaturen var +5 klockan 17:30 och -3 klockan 22:30 när vi slutade, luften verkar varit väldigt turbulent när vi började, månen "vibrerade" en hel del.

I sedvanlig ordning plockade vi ut teleskopet två timmar innan vi skulle börja så det skulle kylas ner, lättare att sätta upp sakerna när det är ljust också. Teleskopet fick stå där ute och synka upp med satelliterna, vi fick som vanligt ställa in rätt land, stad och tidszone, märkligt att GPS:en inte fixar detta då den ju visar korrekt koordinater och allt borde den ju kunna plocka fram resten själv, varenda mobiltelefon kan ju det idag... nåväl det är en snabb manuell manöver sen går allt av sig själv. Jag gjorde en planetär synkronisering mot Månen även denna gång.

Månen:
Eftersom det var ljust när vi började blev det Månen först, med 40mm okular fyller månen upp okularet helt (vi kör med snik okular 1.25"), med 20mm okular ser man typ halva månen och får panorera runt lite om man vill se allt. Månen var väldigt ljus så det var svårt att se detaljer denna gången, man blir liksom bländad. Dock var kvalitén fascinerande, allt i färg, fantastiska vyer. Vi ägnade mer än en timme bara för månen.

Fotografering Månen:
Sony Ericsson Xperia ARC hölls upp framför 40mm okularet och trycktes av bara, väldigt knepigt att få till bilderna, antingen blev Sony bländad eller så blev det svart, men till slut lyckades vi.
Detta är våra absolut första bilder någonsin på nåt rymdobjekt obehandlare (hur gör man det förresten, min tjejkompis använder lightroom för vanliga foton kanske det är nåt ?):
Månen 1
Månen 1
DSC_0967.jpg (1.08 MiB) Viewed 2426 times
Månen 2
Månen 2
DSC_0965.jpg (537.93 KiB) Viewed 2426 times
Månen 3
Månen 3
DSC_0962.jpg (779.19 KiB) Viewed 2426 times
Månen 4
Månen 4
DSC_0961.jpg (951.33 KiB) Viewed 2426 times
Jupiter:
Teleskopet svängde in till Jupiter mitt i prick som förra gången, en väldig precision måste jag säga. Med 40mm okularet syntes fyra månar direkt utan problem och Jupiter med sina ränder i färg och allt, med 20mm okularet blir det ännu mera spektakulärt. Dock är Jupiter lite "blek" tycker jag. Vi försökte ta bilder, men det ville sig inte, för svårt att få bild i telefonen.

Betelgeuse och Aldebaran:
Stjärnor är alltid spännande, vi kollade på Betelgeuse och Aldebaran(lite av favoriten här).
De två kompisarna framträder väldigt tydligt, de är inte bara prickar utan blir lite större blimpar och är i färg.
Betelgeuse är tydligt rödaktig, en ruggig blimp som kanske snart börjar expandera då den är gammal, men är för långt borta och vinklad på ett sådant sätt att vi nog klarar oss när det smäller.
Aldebaran är vår favorit eftersom den första stjärnan vi kollade in, även den rödaktig och fin.
Jag lade ner mobiltelefonens fotoambitionerna.

Random objekt:
Listan blev lång och tecknades tyvärr inte ner, vi kollade på stjärnhimlen och letade med Google SkyMaps efter objekt, sedan bläddrade vi fram det i teleskopets fjärrkontroll. Övningen var mest för att bekanta sig med teleskopet och dess funktioner. Publiken var exalterad och tjattrade på, även de som aldrig visat nåt intresse var mest aktiva och ville se mera och testa.

Mars:
Det var tänkt som kvällens höjdpunkt, klockan var bort mot 21:30, vi väntade för att planeten skulle komma upp en bit ovanför horisonten.
Teleskopet svängde in mitt i prick, med 40mm okularet blir det en liten orange blimp och med 20mm en lite större blimp. Jag hade svårt att få bra fokus, det blev nån suddig dimma kring Mars hur jag än gjorde och ur fokus såg vi flera små Mars, konstigt, trött i ögonen eller behov av optiker besök ? Mina kollegor tyckte ändå att det var superhäftigt ändå. Vi började fundera om okularen var av dålig kvalité eller nåt, men det visar sig vara imma på teleskopet.

Klotgrillen:
Mest för de med mindre intresse skulle kunna mingla och snacka på, korven tog slut och drickat detsamma.

Proceduren avbröts efter imman och vi beslutar bilda en telefonkedja och lägga upp observationstillfällen på företagets intranet med bilder och sånt.

Lite frågor till er som har erfarenhet:
Vi vill kunna se mera detaljer på Jupiter och Mars, hur fixar man det, med andra okular eller barlow, vad ska man ha ?
Imman, vi har daggkåpa, men den hjälper inte så bra, finns det nån form av fläktar och värme man kan koppla på ?
Månen bländas :-) hur fixar man det, och hur ser man mer detaljer ?
Vi planerar att köpa in ett solteleskop också, vi vill kunna se flares, rännilar och detaljer på solytan, vad rekommenderas ?

MVH //
// Peter Steen
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Second Light, CPC1100 XLT GPS

Post by Timaoes »

Tack, för läsvärd rapport. Klotgrill låter inte dumt. Något varmt efter en timme eller två är inte fel.

För att se mer detaljer på Jupiter och Mars gäller det i första hand att ha tur med seeingen. Denna har åtminstone tre komponenter: termik i tuben, termik i den närmaste omgivningen, och stökigt lufthav ovanför. Teleskopet verkar ju vara väl kylt, så det ska väl inte vara några problem. Undvik också att ställa upp på asfalt eller betong, vilket magasinerar värme under dagen och släpper den på natten. Lufthavet däremot får man vänta ut. Vissa kvällar har bra seeing, andra dålig. Ibland går seeingen från dålig till utmärkt och tillbaka till dålig på några minuter. Uthållighet är en dygt. Ofta är seeingen bra när transparensen är dålig, vilket gör att det kan vara värt att släpa ut grejerna även om himlen inte är hundra.

Generellt gäller också att ju bättre seeing, desto högre förstoring kan man använda. Omvänt blir alltså högsta användbara förstoring ett mått på seeingen. Sen är det förstås bra att ha flera okular för att kunna fläska på med förstoring kvällar med stabil luft. Ett zoom-okular kan vara en god investering.

För imman finns det värmeband att köpa och koppla på sekundären. Okularen kan man lämpligen ha i fickan (med skydd) när man inte använder dem.

Slutligen vad gäller månen, så kan ni antingen maska ner öppningen så att den inte släpper in så mycket ljus (vilket samtidigt minskar upplösningsförmågan) eller skaffa ett neutralfilter som dämpar ljuset (utan att minska upplösningen).

/Johan
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Second Light, CPC1100 XLT GPS

Post by mikaelanderlund »

Problemet med din GPS kan bero på dåligt batteri som man tyvärr inte lätt kan byta. Jag har haft samma problem. Beställ en ny antenn och ev ett nytt kort.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”