Virgohopen - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Virgohopen - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: Virgohopen
Exponering: 138*30s
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 300/4L
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Första försöket med Virgohopen för min del. Kan konstatera att jag behövt åtminstone någon timmes exponering till för att få fram bra teckning i en del galaxer (fick dra rätt hårt i spakarna för att få fram dem).

Men vilket fascinerade område, galaxer överallt! Fick inte med hela galaxhopen med 300 mm brännvidd. Vore intressant att göra en mosaik med 4 bilder a 300 mm, då borde man få med större delen av hopen. Men det får nog bli nästa vinters projekt, tror inte jag hinner med det i år.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Virgohopen - Andreas Wikström

Post by Martin F »

Riktigt läckert! Kör själv med en 300/4L fast på fullformat så då borde jag kunna få med det mesta? Har du testat längre exponeringar? Jag tänkte skälv göra ett försök på detta område med 3-minutersexponeringar på ISO 1600. Borde kunna lura fram en del galaxer ur mörkret :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Virgohopen - Andreas Wikström

Post by Frazze »

Snyggt! Härligt stort bildfält med många trevliga galaxer.
Bra jobbat!

Mvh
Daniel
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Virgohopen - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Riktigt läckert! Kör själv med en 300/4L fast på fullformat så då borde jag kunna få med det mesta? Har du testat längre exponeringar? Jag tänkte skälv göra ett försök på detta område med 3-minutersexponeringar på ISO 1600. Borde kunna lura fram en del galaxer ur mörkret :)
Hej!

300 mm på fullformat borde bli jättebra. Har inte testat längre exponeringar på det här området. Min montering/polinställningen var inte suverän så jag tog kort exponeringstid för att allt skulle funka.

På just det här objektet tror jag dock inte längre subexponeringar gett så värst stor skillnad. Då galaxerna står relativt lågt på himlen och i riktning mot Göteborg för min del så är himmeln allt annat än mörk. Så jag misstänker att den största källan till dåligt signal/brusförhållande i bilden är inverkan av ljusföroreningar, inte utläsningsbrus. Så längre subexponeringar hade inte gjort så stor skillnad, det är längre total exponeringstid som behövs. Under en mörkare himmel hade nog längre exponeringar lönat sig bättre. Lycka till med ditt fotande, lägg gärna upp bilden när den är klar, vore kul att få se hur den blir.

mvh

Andreas

Return to “Bilder”