m42 Orion nebulosan - Björn Gillberg

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

m42 Orion nebulosan - Björn Gillberg

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: m42 Orion nebulosan
Exponering: 18 min (36*30 sec)
Fotograf: Björn Gillberg
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Canon 50 d
skywatcher 200 pds
cg-5


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: m42 Orion nebulosan - Björn Gillberg

Post by awasen »

Jag har själv kört med exakt den uppsättningen (fast en 500D istället) och tycker verkligen du lyckats bra!
Utan auto-guide är det verkligen vågat att ge sig på 30 sekunder (om man inte spenderat väldigt mycket tid på pol-inställningen förstås)! :)

Snyggt!

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: m42 Orion nebulosan - Björn Gillberg

Post by bjorsa »

Tack ! :-)
Jag har den där synguider men har inte monterat på den ännu då det är så få tillfällen jag hunnit fotat så när det väl blir stjärnklart så försöker jag köra så enkelt som möjligt för att försöka lära mig men en autoguider vore ju bra å kanske den där synguider kommer att funka bra sen när man väl får tid att montera och prova den :-)

Är ju nybörjare på det hela så kämpar med att få till polinställningen så bra som möjligt så köpte en polsökare som man skruvar in i stativet på cg-5 och med den inställd och sen lite fix med teleskopet så klarar den nu 30 sek ganska bra men har bara haft 3-4 tillfällen att testa det hela tycker vi borde få ett högtrycka som kan stanna någon månad nu innan sommaren å ljuset kommer så man får testa å lära sig lite .

mvh/bjorsa
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: m42 Orion nebulosan - Björn Gillberg

Post by awasen »

Runt 30-40 sekunder var det mesta jag fick ut ur CG-5'an utan auto-guide (AG) med 200PDS'en på. Jag hade en 150PDS och med den kunde jag nästan klara minuten bara jag var noga med polinställningen.
Med AG sen kom jag upp i lite över en minut, kanske 80 sekunder som bäst med 200PDS.

Sen har jag förstått att olika CG-5'or presterar olika bra. Min var uppenbarligen "mitt emellan bra" men jag har sett vissa som kommit upp i 3-4 minuter med AG på.

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Return to “Bilder”