Klart väder... ingen måne?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Klart väder... ingen måne?

Post by Starsoft »

Här i mina trakter verkar molnkanten finnas precis i zenit nu, men på satelitbilderna ser kanten ut att gå sakta åt rätt håll så det lär bli ett besök i obset i kväll.

Men ingen planet blir det, hittade inte någon lämplig passage, i stället ska jag om förhållanden är bra ta RGB på M82, och om kvällen räcker till också luminans på M51.

Det såg ut att finnas hopp för er i sydlandet också, är det någon på väg ut i kväll?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Klart väder... ingen måne?

Post by Timo »

Här är klart men ett lätt dis så det är bata att gå och lägga sig.
Orkar ändå inte ikväll igen :cry:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Klart väder... ingen måne?

Post by Starsoft »

Då är jag på plats, en minusgrad, vindstilla och nästan all snö är borta, himlen är klar och mörk förutom på den tredjedelen som fortfarande är täckt av moln. Det gick snabbt och lätt att komma igång idag, seeingen var bara hygglig så jag vacklade mellan vad som skulle fotas, jag ska försöka hålla mig till att fota RGB när det är suddigt ute och luminans annars. Så jag chansade på förbättring och startade med M101 som står väldigt bra till och som jag har stort behov av luminans till, den bilden som redan jag har på M101 är blek och urvattnad. Kör så ett tag så får jag se vart seeingen tar vägen.

Passade på att ta ett kort i obset alldeles innan jag skulle köra igång, dålig vinkel på prylarna men en del går det att se.

Image

Bilden är tagen från dörränden i obset, i den delen närmast kameran som inte syns finns ett litet bord och ett Ikea skåp för prylar. På tuben kan man bakom sökaren se Artemis kameran, True Tech filterhjulet och Moonlite fokuseraren. Till höger om tuben syns lite av min blå guidetub, en 115mm f/5 newton, den är en chansning som blev en fullträff, ska prova med en fokalreducerare för att försöka få ett ännu större synfält och med det lilla chipet som är i kameran kan det kanske gå bra. Nedtill på tuben syns ett hål i sidan som jag tagit, där det normalt sitter en fläkt som blåser på spegeln, jag håller på och gör ett nytt fäste i skummgummi som snart ska vara på plats.

Konstruktionen på obs har jag sett att man i USA kallar för "batwing", och har man dåligt med plats på tomten för stödskenorna till ett roll-off så kan det vara ett bra alternativ. Att jag byggde så beror dels på dåligt med plats och dels på att jag ville att det utifrån inte skulle synas att det är ett obs.

Nu ser jag att seeingen kryper åt fel håll, kanske ska jag gå över till att ta RGB på M82 i stället, men en timme L på M101 kan väl alltid vara bra att ha så jag kör nog lite till.

Det kanske är bättre att sova Timo, verkar ganska chansartat det här i kväll.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Klart väder... ingen måne?

Post by Starsoft »

På satelitbilden syns ett litet hål häromkring, har gått över till att köra RGB på M82 nu och än så länge går det bra, håller väl på någon timme till tror jag.

Luminansen på M101 blev halvbra, ca 4" FWHM, med lite krympning och cropning så ser det riktigt bra ut, men jag får väl ta lite mer senare när seeingen är bättre, det här duger nog bra som utfyllnad.

Image

10 st 6 min exponeringar utan filter
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Klart väder... ingen måne?

Post by Timo »

Den blev ju inte alls så pjåkig !
Annars har du helt rätt. Ta färg när atmosfären visar sig från sin sämre sida.
Detaljerna finns ju på luminansen och då skall förhållandena vara så bra som möjligt.
Jag låter faktiskt ImagesPlus gradera mina och sorterar bort alla som är "sämre" än 90% av den bästa bilden. Här säger säkert mäster Bengt att det är väl därför vi inte ser några bilder från dig Timo :D
Ligger nåt i det.
Har själv också tänkt på att få fram en bild på M101 bara den får plats på mitt chip när tuben är så stor som 260 mm.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Observationer”