Obsväder igen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Obsväder igen

Post by Starsoft »

Oväntat men glädjande, klart i kväll igen, fram till midnatt enligt prognosen, nu börjar man nästan bli bortskämd.

Pelaren hade stått still sedan sist så jag behövde inte poljustera, körde snabb 3-allignment och var igång på en kvart, startar med luminas på M82 igen. Får se efter några bilder hur seeingen är, om det är dags att prova RGB filtren, känner lite motstånd mot att skruva filter fram och tillbaka i filterhjulet, kanske ska jag vänta tills jag får det extra filterhjulet. Om seeingen inte är bra nog för luminans så kan jag köra lite Ha i stället kanske.

Visuellt är det klara och skarpa stjärnor, någon minusgrad och ingen vind, blir nog lite mera obs med kikaren senare, skulle vilja lära mig hitta några fler messier objekt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

Nu har det ploppat in 9 bilder och seeingen förbättras hela tiden, för den sista bilden visade kameraprogramvaran 2,7" FWHM, och då börjar det bli riktigt bra för 6 min exponeringar. Det programmet verkar för all del ha en aning glädjemätare, IRIS brukar ligga något högre, men under 3 skulle jag tro att det är. Men riktigt glad får man ju inte vara, på satelitbilderna syns att molnen drar in när som helst nu, högst en halvtimme kvar skulle jag tro :(
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Obsväder igen

Post by JohanH »

Kul med live-rapporter. Här i Köping är det också klart väder, så jag också kört igång. Tänkte fota IC 443, men har uuptäck två konstiga steck i bilden. Provade att byta filter och då syns dom inte, så nu har jag putsat det andra och hoppas dom försvinner. Jobbigt när man måste leta fel när det är klart väder så sällan.

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

Håller med dig rejält om att man kan få något fel när man sett himlen klarna upp, ser fram emot att få en fin serie bilder, då när man ska starta så felar någon larvig liten detalj och dyrbara timmar försvinner medan man försöker åtgärda problemet. Då är det nästan så man börjar fundera på golf... nästan 8)

Ser fram emot din bild på IC 443, där finns det potential att göra något bra.

Min bildserie på M82 rullar vidare trots hotande moln, den nordvästra delen av himlen är nu täckt av moln men molnkanten verkar ligga stilla, möjligen kan den till och med backa lite. Seeingen är fortfarande bra men nu går den åt fel håll, 17 bilder har det blivit nu och seeingen är 3,3" FWHM på den senaste.

Drog på mig skoteroverallen och la mig på altanen en stund, den sida av himlen som är fri från moln är riktigt trevlig. Jag slogs igen av tanken att när det är riktigt mörkt så ser man faktiskt vad många av stjärnbilderna föreställer, liknar inte mycket de illustrationer som någon/några europeiska konstnärer gjort som man brukar se.

Orion står vid horisonten och oxen står strax till höger med hornen pekande rakt upp, det röda ögat blänger på Orion när han ska försvara de sju systrarna. Vore nog en riktig upplevelse att vara någonstans i öknen söderöver och få uppleva hur det såg ut när araberna och andra "skapade" stjärnbilderna och tillhörande historier.

Jag misslyckades med att hitta hopen M67 i kräftan med min 10 * 60 kikare, men nu är jag uppdaterad på positionen så jag ska prova igen. Sökte också efter messier galaxerna i lejonet men hittade inte en enda. Jag måste nog fixa i ordning teleskopet, jag börjar tycka att visuell obs är riktigt roligt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Obsväder igen

Post by JohanH »

Ja, visuellt obs är riktigt roligt, och det går betydligt snabbare att komma igång. Strecken var kvar på bilderna. Har roterat kameran, bytt object och stecken är fortfarande kvar. Det tyder på att det inte beror på teleskopet. Trist, för rå-bilderna på IC 443 såg riktigt lovande ut. Det skumma är att strecken bara uppkommer när jag kör med H-alfa filter (jo, jag vet DSLR + H-alfa är inte optimalt). Någon som har någon idé vad det kan bero på? Det är två breda steck som är något böjda. Lite svårt att förklara. Jag ska försöka posta en bild senare.

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

Trist med strecken, har ingen aning om vad det kan vara när dom är böjda, tvingas jag gissa så säger jag att det är en reflex av något slag?

Nu är det moln överallt här hos mig utom rakt upp där M82 ligger, lite tur får man väl ha ibland, men det lär väl vara över vilken minut som helst. Seeingen är konstigt nog fortfarande bra, tydligen är moln bra för seeing!

Så här ser den senaste bilden ut, nummer 24, ungefär 15 av dom är med bra seeing. Jämför med bilden i tråden "Ut i kylan" den bilden är på ca 4 bågsekunder FWHM. Inte så stor skillnad men tittar man noga på detaljerna i galaxen och på storleken på de starka stjärnorna så ser man.

Image
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Robert »

Kul att ni har klart väder och det är trevligt att läsa pågående observationer.

Här är det mulet men jag hoppas på klart väder snart :) Ser ut som om lördagen kan bli fin här.
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Obsväder igen

Post by JohanH »

Nu har molnen rullat in även här, så jag packar ihop för ikväll. Blev inte tillräckligt många bilder på något objekt ikväll. Får ta och analysera min stecken och se om jag kan komma på vad det beror på. Jag funderar också på om om det kan vara en reflex. H-alfa-filtret ju en spegelaktig yta. Men då borde ju reflexen flytta på sig om man byter objekt eller roterar kameran.

Väldigt fina runda stärnor på bilden. Är det en full crop från Artemis-kameran?

/Johan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

Nu är det slut här hos mig, 26 bilder om 6 minuter blev det, ca 15 av dom hade riktigt bra seeing. En hygglig kväll trots allt, nu får man ju sova normalt så att man orkar arbeta i morgon.

Bilden ovan är en crop med 1,36" per pixel, sedan lite fiffel i Iris och PS, men inte mycket, men jag valde så klart en bild som hade fina stjärnor :D

Söndag natt ser lovande ut här uppe hos mig, men jag har blivit väldigt luttrad när det gäller prognoserna, polackerna som jag tyckte var överlägsna tidigare har blivit lika usla som de andra efter det att dom bytte system, men vi får väl hålla tummarna. Jag skulle vilja ha en hel natt med bra väder så det biter lite, då skulle jag kunna bli klar med M82.

Nu ska jag ta en ny luminans flatblild inna jag ger upp, dark-bilder kan jag inte ta eftersom jag tar med mig kameran hem, så där måste jag använda konserverade, men dom är inte riktigt bra som syns i bilden ovan. Svarta och vita prickar i bilden där dark-bilden inte har stämt överens med chipets aktuella egenskaper. Det verkar vara så att varje gång jag stänger av kameran så förändras egenskaperna på chipet. I det nya obset som jag ska bygga tänker jag se till att det är ljustätt när luckorna är stängda så att det går att ta darks under dagtid utan att man behöver stänga av och flytta kameran. När man börjar med presisionsfotometri verkar det vara löjligt noga med dark och flat bilder.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

Nu har jag kalibrerat och stackat alla mina luminans bilder på M82, 34 + 25 = 59 * 6 min, totalt 5,9 timmar med mycket varierande seeing. Jag har provat att stacka bara de bästa men då blir bruset så mycket värre så jag tror det är bäst så här, inte så tokig skärpa ändå. Lite färg på det här nu så blir det nog ganska bra.

Jag råkade skriva över bilden högre upp i tråden, så därför passade jag på att byta ut den bilden mot bilden som hade bäst seeing igår, det blir ganska bra här hemma också när det vid någon enstaka gång är bra förhållanden. Skärpan är så bra i den bilden så det går nog inte att få bättre med den kamera/teleskop kombination jag har med 1.36 bågsekunder per pixel.

Den bästa bilden är den sista som togs innan molnen tog över helt, lite oväntat tycker jag det är.

Image

Jag såg nu också att det utlovade obsvädret i helgen har bytts ut mot något helt annat.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by skafar65 »

Hej

Klart den bästa M82.an jag sett från Sverige! Fin fina detaljer i mitten! Skulle kunna tänka mig lite HA på det och färg så, ja det blir riktigt bra!

Själv var jag ute och "slogs" med min Atlux montering i gårkväll. Som du säger ett litet tekniskt problem och timmarna rinner iväg snabbt! Jag förstod mig inte på monteringen. Jag fick inte polsökar hålet på rätt ställe när jag körde home position! Plockade ner allt och var på väg in i monteringen med "yxa" innan jag förstod att man var tvungen att köra monteringen med motorn för att få den rätt. Jag hade provat i mörkret med det först men eftersom den kör ganska sakta så förstod jag inte att det "hände något".

Ja efter den pinsamma händelsen så kom jag igång. Och då var det dags för nästa debackel! Newtonteleskop, jag kan inte med dom! Tacka vet jag en "bakmusad" Meade eller refraktor! Jag vet, jag har förbannat dom innan, jag kommer göra det igen och frågan är om jag någonsin kommer att komma överens med den konstruktionen. Jag har fortfarande ont i nacken efter allt huvudvridande.

Till sist fick jag ”alignat” på tre stjärnor och det fungerar väl ganska bra får jag säga. Jag får väl inse att EQ monteringar inte är lika bra som Meades gafflar när det gäller GOTO. Fick även en tanke där. Om man inte centrerar teleskopet på monteringen, visst måste det bli fel då? Jag menar jag kör ju med min breda Dowtail. då sitter ju inte teleskopet i mitten! Kan det verkligen bli rätt?

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Starsoft »

Man tackar för berömmet, exponeringstid gör susen, färger kommer när det blir nästa lucka i molnen, vilket verkar kunna dröja ända tills nästa nymåne som det ser ut.

När det gäller tubens placering i sidled så har det ingen betydelse, och du har en sådan rejäl platta så flex borde inte heller vara ett så stort problem. Däremot så är det viktigt att tuben sitter paralellt med RA axeln, annars får man något som kallas konfel, som monteringen i och för sig förmodligen kompenserar för i mjukvaran.

Om konfel och en massa annat nyttigt om tyska ekvatoriella monteringar kan man läsa i EQ6 manualen som häpnadsväckande nog är riktigt bra
http://www.rymdbutiken.com/downloads/Sy ... 061128.pdf

När man haft en newton ett tag så blir man smärt och smidig som en gymnast, inte helt fel :D
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Obsväder igen

Post by Timo »

Micke !
Jag vill gärna rätta dig angående ditt påstående :
> Jag får väl inse att EQ monteringar inte är lika bra som Meades gafflar när det gäller GOTO.<
Tyska ekvatoriella monteringar är minst ! lika bra på att centrera objekt som den Meade du talar om !
Det vore illa om Vixens dyra Atlux inte klarar det. Troligtvis har du inte ställt in allt rätt än och därför missar den lite.
När jag hade din Newton tub på min G11 så var objektet mitt i prick vid användandet av GOTO. Även om jag ökade fokallängden till 1600 mm så hittade den rätt.
Nu kommer jag att ha mellan 1850 och 3000 mm och jag kan lova dig att objektet finns där.
T.o.m. min gamla GP/DX var helt enastående på att pricka rätt. Men den stora skillanden där var kanske att man "inte tvingades att använda Starbooken" utan den gamla beprövade Skysensor 2000. Fortsätter du att ha problem även efter att du har polinställningen på pricken rätt !! och du gjort avdriftskontrollen så misstänker jag att Starbooken jäklas med dig.
Nu när du är försäljare av astronomiska instrument är det kanske inte så bra att komma med sådana påståenden när det i verkligheten är lätt att kolla upp.
Ta inte illa upp, bättre jag förklarar än att du får bannor av en kund ! :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by skafar65 »

Hej Timo

Jag tycker det är viktigt att se problemen som vi har från olika synvinklar. Meade har fått på pälsen allt för många gånger tycker jag och det är i både som egenskap av brukare och försäljare som jag trots allt ändå hävdar att en gaffelmontering är betydligt enklare och mer förlåtande att ställa upp och få att fungera som en tillförlitlig GO-TO. Med Meades GPS och inbygda magnet/ Pol-sensor kan man nästan inte misslyckas. Här behövs inte en exakt poliställning!

Monteringen är helt enkelt mer förlåtande. Man slipper även något som jag tycker är ganska iriterande meddelande om att (nu måste teleskopet ändra riktning). Monteringen gör efter detta meddealnde en "U-sväng", dvs. går hela varvet runt och möter upp från andra hållet så att säga. Vet inte om det är så på alla men något som måste vara väldigt störande vid astrofotografering. Det är även här jag anser att EQ monteringarna har ett annat problem. Det känns som man måste aligna igen när man kommer över på andra "sidan".

Nu pratar vi ju om monteringar som är uppställda i observatorium. Då kan man ju finlira tills allt blir väldigt bra. Men det skulle vara kul att se vilken som tog minst tid och blev bäst i GO-TO.n ute i fält från scratch.

Jag hävdar att Meade då är svårslagen! Kanske dags för en monterings battle :D

Och när vi ändå är inne på Observatorium, visst är det så att nästan alla stora Obs har gaffelmonteringar? Så helt fel kan det ju inte vara?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Obsväder igen

Post by Bengt »

Hej Micke !

Det gör mig lite bekymrad att du har så stora bekymmer med din Goto på en så pass dyr montering. Om du handhar den rätt borde den utan problem hitta rätt även efter en vändning???

G11 klarar av ganska stora fel o polinställningen vill jag minnas kan slå på hela 5 grader eller nåt sånt och hittar ändå.

Eller har g11 en bättre mjukvara som bygger på att bygga upp en modell efter hur monteing står uppställd?

Har ju haft både meade gaffel och Eq montering och har mkt svårt att förstå dina lovord för gaffel framförallt när man börjar hänga på annan optik också på den . Visst man slipper det berömda vändningen men på en bra montering är det inget större bekymmer. Dessutom brukar man ju fotografera från öster till sydväst utan man behöver vända den .

Bengt