M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christoffer

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christoffer

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt
Exponering: 35 stycken 4 min exponeringar
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Tamron AF SP 90/2,8 Di
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar:

Hej. Jag gjorde ett foto försök med M44 med ett Tamron 90 mm objektiv nedbländat till f/5. ISO 3200, kalibrerat mot 10 flats genom ett vitt papper dagtid rakt upp mot himlen. + 11 Darks. Detta är en ny version av den tidigare bilden som var helt och hållet monokrom då det inte fanns något stackprogram som kunde hantera NEF filerna från kameran korrekt vid fototillfället. Stackat i DSS 3.3.3, en sväng in i Maxim 5 och sedan mestadels i Photoshop. Till slut så beskar jag bilden då kantskärnorna såg ut som små kometer, vilket de fortfarande gör men inte så farligt längre. För övrigt så är fokus perfekt på grön kanal, någorlunda på röd men på blå kanal så är stjärnorna dubbel så stora och många detaljer saknas som man kan se i de andra kanalerna, speciellt om man jämför med grön kanal. Jag har även försökt lyfta upp lite mer färger på stjärnorna i denna bild, tack för alla tips och trix från Peter R!!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by stoffe »

Jag bumpar min egen tråd, ny bildinformation och ny bild har laddats upp.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by Corpze »

Fokus på grön kanal? Förklara gärna mer för en till som fotar med dslr! :) och God Jul!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by stoffe »

Om du har photoshop, så kan du när du öppnat bilden titta på varje färgkanal separat.

ctrl+3 röd
ctrl+4 grön
ctrl+5 blå

Den gröna bild jag kan se när jag växlar på detta sätt är i närmast perfekt fokus men min blåa ser ofokuserad ut med blobbiga stora stjärnor. Detta borde i bero på färgfelet i objektivet är min egen teori.

Även jag fotar med DSLR.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by Corpze »

Aha, så ute i fält så fokuserar du som vanligt? (Zooma in Max med liveview?) jag trodde du hade ett knep för att fokusera ännu bättre ute i mörkret?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by stoffe »

Fokus gör jag med V-kurva i Maxim, dvs autofokus. Jag håller på att bygga en rigg för mitt 300 mm objektiv nu annars är det enbart mitt 8" f/4 teleskop som i skrivande stund har autofokus. Se min DIY tråd här på Astronet.

Sen så finns det andra metoder än den som du nämner med live view och 39x förstoring på en stjärna. T ex någon form av fokusmask. Bathinov är en som är populär men det finns många fler.

Att låta kamerans autofokus fokusera på en ljus stjärna sägs av vissa fungera bra och av andra som provat ut det och sågat den metoden. Så det finns en del skilda meningar, själv tror jag att det är ett bra sätt att ställa grovfokus och göra det sista fina fokuseringen på något annat sätt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by bjorsa »

Ett alternativ är om man har surfplatta med sig så kan man ju köra en app som heter helicon remote https://play.google.com/store/apps/deta ... ote2&hl=sv som är gratis i den har man live view + en hel del inställningar och då är det enkelt att köra en preview bild som man sen lätt förstorar upp å då blir mkt bättre än kamerans lilla display för att se hur skärpan ligger om man tex kör med bathinovmask och på canon funkar den bra och skall oxå funka på nikon .

Är det här med 39 ggr förstoring något Nikon nu har eller får ni till det på något annat vis ?
mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by stoffe »

Tack för tipset ang surfplatta, jag äger ingen sådan men däremot har jag mina astronomiska prylar fast monterade på en pir med en stationär dator 1,5 meter från teleskopet med en skärm som jag brukar köra upp live view mot. DigiCam Control pro kör jag då, det är gratis och har en del astro "features". Däremot hade jag inte pir och dator tillgänglig när jag tog denna bild i Mars 2013.

39 gångers förstoring är nog Nikon specifikt (Canon brukar ha 10x som max, Pentax har jag dålig koll på), det står så i alla fall i instruktionsboken till min D600. Corpze har en D7100 och den har nog oxå 39x förstoring i liveviewläget. Men jag har ingen liten skala i hörnet där det står hur många gångers förstoring jag har när jag zoomar in, kanske går att slå på i någon meny, inget jag direkt saknat. Man märker ju annars när det inte går att zooma mer :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by Corpze »

Japp, tror det är 39x på min 7100, funkar utmärkt att fokusera med det, men man vill ju vara helt hundra på att man fått perfekt fokus så jag funderar på att komplettera men bahtinovmask.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by bjorsa »

stoffe wrote:Tack för tipset ang surfplatta, jag äger ingen sådan men däremot har jag mina astronomiska prylar fast monterade på en pir med en stationär dator 1,5 meter från teleskopet med en skärm som jag brukar köra upp live view mot. DigiCam Control pro kör jag då, det är gratis och har en del astro "features". Däremot hade jag inte pir och dator tillgänglig när jag tog denna bild i Mars 2013.

39 gångers förstoring är nog Nikon specifikt (Canon brukar ha 10x som max, Pentax har jag dålig koll på), det står så i alla fall i instruktionsboken till min D600. Corpze har en D7100 och den har nog oxå 39x förstoring i liveviewläget. Men jag har ingen liten skala i hörnet där det står hur många gångers förstoring jag har när jag zoomar in, kanske går att slå på i någon meny, inget jag direkt saknat. Man märker ju annars när det inte går att zooma mer :good:
Provade nu att köra digicam control pro och den funkade fint på canon där kör jag annars med canon utility då jag brukar ha teleskopet på altanen å sen usb kabeln in till datorn däremot så finns det inga program som kan köra liveview till pentax då deras firmware inte funkar med det men deras senate modell skall visst ha det men annars kan man köra http://www.pktether.com/ på pentax och då kan man göra inställninga via datorn å sen fota å få upp bilden på en gång å då se hur skärpan ligger ifall någon nu kör med pentax å då skall man oxå ändra så att usb i inställningar har MSC ifall nu någon därute kör pentax .
Jo pentax å canon har bara 10ggr ifall dom jag har ,är ju ny på det här med att fota stjärnhimlen så alltid intressant att hitta nya progam att pula med så tack för tipset om digicam control pro
mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M44 och M67 Kräftans stjärnbild, Messierobjekt - Christo

Post by stoffe »

Jag har lånat en holografisk mask men på snabb optik (f/4) så tycker jag att det är svårt att få till det perfekt även med fokusmask. V-kurva är att föredra med FocusMax och Maxim DL så sköter datorn hela automatiseringen av fokus. Tror det går åt ca 30-50 exponeringar innan datorn fokuserat helt korrekt beroende lite på hur man ställt in sin utrustning. Dock så krävs det att man har en dator med sig ut i fält vilket förstås är omständigt om man ska jobba i fält och inte har någon fast plats att ställa upp sin utrustning på.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”