Chi Cygni i minimum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by akjalam2 »

Mer om Rigels FIlter finns att läsa på http://astro.physics.uiowa.edu/rigel/photometry/


En korrektion på 1% enligt nedan löser ändå inte problemet.

The filter system consists of a FLI ‘Centerline’ ten-position filter wheel with 50 mm x 50 mm glass filters, each 3 mm thick. The bandpass response of the B,V, R, and I filters [from the FLI website] are shown below. Note that although the center wavelength and bandwidth of these filters are similar to the older Johnson-Cousins [J-C] system, they are not identical, so detailed comparisons to J-C photometric measurement may require small correction terms (probably of order 1%).
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by akjalam2 »

FIck in en bild på chi Cyg idag från Rigels storebror SSO 0.61-meter (24-inch) F/10 60s exp.
Där ligger magnituden på 12.86.
Har mailat killarna på SSO:s website med frågor ang befintligt V-filter.
Väntar på svar.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror att V = 12.86 stämmer mycket bra för Chi Cyg just nu. Igår kväll (12 nov) kunde jag göra en i mitt tycke noggrann visuell skattning och landade på mv = 13.0. Som jämförelsestjärnor hade jag 12.5, 13.0, 13.3 och 13.5. Alla dessa stjärnor, liksom Chi, låg ett hyggligt stycke ovanför gränsmagnituden och jag kunde använda direkt seende. Chi syntes precis lika ljus som 13.0, avsevärt svagare än 12.5 och tydligt starkare än 13.3 och 13.5. Skillnaden mellan V och mv blir i detta fall alltså 0.1 eller 0.2 magnituder, vilket är just vad man kan vänta sig av en stjärna med det färgindex som Chi har.

Edit:

Det kan vara intressant att titta på SVO-kurvan för R Gem under februari och mars 2012. I likhet med Chi Cyg har R Gem spektrum S, och vi ser här hur V-mätningarna systematiskt ligger 0.1-0.2 magnituder ljusare än de visuella skattningarna:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png


mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

akjalam2 wrote:FIck in en bild på chi Cyg idag från Rigels storebror SSO 0.61-meter (24-inch) F/10 60s exp.
Där ligger magnituden på 12.86.
Har mailat killarna på SSO:s website med frågor ang befintligt V-filter.
Väntar på svar.
Jag gjorde likadant, dvs både obsade med 61 cm-teleskopet och skrev till Sierra Stars.
Hans Bengtsson wrote: Det kan vara intressant att titta på SVO-kurvan för R Gem under februari och mars 2012. I likhet med Chi Cyg har R Gem spektrum S, och vi ser här hur V-mätningarna systematiskt ligger 0.1-0.2 magnituder ljusare än de visuella skattningarna:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png


mvh
Hans Bengtsson
Fenomenet ser man även i AAVSOdata, där V ofta är systematiskt ljusare än mv för miror.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by akjalam2 »

Ang Chi Cyg mysteriet så har en person på SierraStars (eller en elev på universitetet ?) åtagit sig att kontrollera felande? ;) magnituderna på mina exponeringar.
Forts följer ....

Pierre