Nikon D90 astromodifiering

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Nikon D90 astromodifiering

Post by Wolwerine »

Roade mig en kväll med att demontera IR blockeringsfiltret på min Nikon D90 och arbetade efter denna http://www.lifepixel.com/tutorials/infr ... kon-d90-ir DIY tutorial vilket var till punkt och pricka korrekt MEN det finns några saker dom glömt att berätta och jag kompletterar det i min lilla DIY tutorial. :)

Resultatet av det lilla jag hunnit köra är att det släpper in betydligt mer rött ljus (h-alfa) än min D700 som är omoddad den hade bara en grådaskig gröt på NGC 7000 medans min nymoddade D90 släpper in betydligt större andel.

Lite pilligt var det men på det hela taget gick det bra och allt fungerar efter återmontage utan synbart damm på sensorn efter testbilder på vitt papper, ska försöka publicera nån bild bara jag får tid och väder att skapa något att visa.

/Nicklas
Attachments
Komplettering till lifepixels astromoddning av Nikon D90 121025.pdf
PDF fil till kompletteringarna av lifepixels tutorial.
(303.04 KiB) Downloaded 229 times
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Nikon D90 astromodifiering

Post by Wolwerine »

För att få till fokus på D90 efter modifiering kan man följa denna.
http://www.howtoshot.com/82/how-to-fix- ... s-problem/

Tar ett tag att få till då man måste lös med objektiv och annat för varje gång man ska justera men det kan det vara värt.
Fick till den manuella fokusen riktigt bra efter lite pill, mek samt tålamod, enligt det testpapper jag skrev ut är manuell fokus bulls-eye på testbilderna som referensbilder körde jag med live view och dom är likadana.

Vad gäller autofokusen så lyckades jag inte lika bra, den tenderar att fortfarande ha lite backfocus, det jag upptäckte är att för just autofokus är det skillnad mellan olika objektiv, det är så klart mycket små skillnader men dom finns.
Har själv lagt ner vidare justering av autofokus då det ändå inte är livsviktigt för astrofoto jag bedömmer att jag klarar mig med sökaren och live view.

/Nicklas

Return to “DSLR-kameror”