Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Bengt, Ascom har jag inte märkt vara en felkälla vid guidning. Får inte bättre resultat utan Ascom.
Men jag vet, det är hängslen och livrem som gäller för dig :D :D :D :D :D :D
Lars-Gunnar, menar du hur kameran är orienterad vid drift alignment eller "bara" guidning ?
Vid det förstnämnda bör RA axeln vara "rätt" även på skärmen. Vid guidning försöker jag bara att få axlarna så rätt att vid kalibreringen så flyttar sig bara en axel medan den andra i princip står still. Då minskar man antalet onödiga korrigeringar i DEC-axeln som ju också påverkar/ökar korrigeringar i RA-axeln till viss del.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Jag kanske tänkte mer generellt, även när man är klar med polinställningen och börjar fota. Man kan ju använda rotator för att rotera bildfältet och få en mer gynnsam täckning av objektet plus givetvis hitta en bra guide stjärna om man har off-axis guider i kameran. Om man nu inte har rotator kanske ändå man kan vrida kameran i en annan vinkel som generellt ger bättre bild täckning, jag kanske tänker fel, hur monterar ni era kameror alignade med axlarna eller bara rakt upp och ner?

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Bengt »

Jag tar ingen hänsyn till vinkeln mot x och y på min guider.
Men jag misstänker man får bättre guidning om man gör det.
Så länge det ändå fungerar så har jag aldrig behövt tänka på det. Tror nästan Timo är mer petig med det.
Ibland roterar jag min primärkamera för få en trevligare vinkel på objektet men det är sällan. En riktig motoriserad rotator hade underlättat.
Som du säkert märkt själv så brukar phd behöva ca 30 min lära sig kvällens seeing innan programmet börjar guida fint.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Om du har en off-axis guider och du roterar hela paketet inkl huvud CCD till ett gynsamt läge för guidestjärnor så kan du väl ändå vrida guidern i sitt fäste så den guidar parallellt med axlarna ?
Eller tänker jag fel ?
Har ingen off-axis på min så jag försöker förstå pricipen.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Starsoft »

Hej

Här verkar det finnas alla olika åsikter men jag tyckte det var värdefullt att alltid ha bilderna korrekt orienterade med norr uppåt.

Skulle man vilja jämföra sina bilder med någon annans eller med en stjärnkarta så blir det i alla fall för mig overload om bilden inte är roterad lika som jämförelsebilden. På nätet är flertalet bilder roterade med norr uppåt men vissa objekt vill man ju gärna presentera på ett visst sätt så då kan dom ju vara roterade hur som helst, dessutom så är ju tyvärr många bilder på nätet spegelvända.

Så mitt tips är att rotera kameran så att norr blir uppåt, använd stjärndriften för att rotera exakt och fixa en lösning så att du alltid får tillbaka kameran i samma läge om du tar bort den. Vill man stacka bilder från olika tillfällen så underlättar det också om man har använt ett standardläge för kamerarotationen, man förlorar snabbt stor bildyta om bilderna inte är roterade lika.

För att undvika problem med att hitta guidestjärnor så är det nog enklare att planera sessionen med någon lämplig programvara som visar guidekamerans läge i förhållande till huvudkameran så att man kan välja ett lämpligt bildfält så att det finns en lämplig guidestjärna åt guidern. Jag själv skulle inte vilja sitta ute i kylan och rotera kameran för att hitta en guidestjärna, det är så lätt att något går snett när man försöker meka ute i mörkret.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Anders skrev-För att undvika problem med att hitta guidestjärnor så är det nog enklare att planera sessionen med någon lämplig programvara som visar guidekamerans läge i förhållande till huvudkameran så att man kan välja ett lämpligt bildfält så att det finns en lämplig guidestjärna åt guidern.
Lars-Gunnar, du kör ju The Sky precis som jag och där kan du lägga in huvudkamera och guider så du kan se på varje objekt hur mycket som får plats på chippen och hur allt skall roteras optimalt.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Anders, tolkar jag dig rätt om jag uppfattar det som att man bör rotera kameran i hållaren vid varje objekt så att norr blir uppåt? Jag har lite problem att få kameran att inte hänga i infästningen, vill gärna sagga ner något vilket man ser direkt på bilderna. Jag har skimsat infästningen i nederkant för att motverka detta om jag lossar den så får jag börja om igen och rikta kameran, ett jädra lurigt jobb i mörkret, skräck!

Jag har lagt in guide kamerans chip i The Sky så man ser det i FOVI

Nu har jag en fråga igen: Jag testade för att tag sedan med en laser kollimerare för att försöka att utröna om man kan kolla hur mycket kameran hänger redan innan man står och svär i mörkret. Drömmen hade ju varit att kunna kolla detta innan man kör igång under ordnade omständigheter! Har även testat att köra flats inomhus och försökt utröna hur långt centrum chip befinner sig från optisk axel, då med hjälp av CCD inspector. Har ni någon slug metod att slippa göra detta i fält. Nu är det i och för sig lättare när man har ett obs.

Vi kan nog hålla igång den här tråden ett bra tag till, kul!

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Observatorie i drift, jag har en frågelista!

Post by Timo »

Låter nästan som ett fokuserar byte om du inte kan fixa det mekaniskt på den du har nu.
Kan inte vara kul att tampas med det också när man vill ha all tid till fotograferande.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius