Modda 40D eller 60D?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Modda 40D eller 60D?

Post by Jonas »

Hej,

Jag har under många år använt mig av en Baader-moddad 350D men känner att jag vill gå upp ett eller ett par snäpp och modda antingen en 40D eller en 60D men har svårt att bestämma för vilken av dem jag ska välja och skulle vilja ha era åsikter om detta.

Den information jag sugit upp tidigare (rätt eller fel) är att en moddad 40D är alldeles utmärkt för astrofoto men har i vissa fall varit behäftad med ett slutarfel som helt oförhappande kan inträffa och händer det, har man slängt ut pengarna i onödan.

Vad gäller moddad 60D, vet jag inte så mycket men vad jag läst om den omoddad ska den fungera ganska bra. Det visar även de få bilder jag tagit med fotografiska objektiv samt ett antal bilder med en god väns 60D tagna genom en 10" R-C.
60D har ju även fördelen att ha vridbar skärm som underlättar centrering och fokusering i besvärliga lägen.

Så, har ni egna erfarenheter ni vill dela med er? Vilken skulle ni rekommendera att jag moddar?

En fråga till. Jag moddade min 350D hos Baader i Tyskland. Numera kan man få det gjort här i Sverige, bl.a. hos Canon genom Teleskop-Service ( http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... amera.html )
Vilken firma rekommenderar ni? Finns det andra firmor som också gör ett bra jobb?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Modda 40D eller 60D?

Post by stoffe »

Jag har bara lånat en Canon 40D kamera lite grann men aldrig kommit igång och astrofotat. Det är ganska stor skillnad i pixelstorlek mellan dessa kameror oxå. Se till att du har senaste mjukvaran ver 1.1.1 Den finns på internationella Canon sidan, den går ej att hitta på den svenska sidan längre av någon lustig anledning.

Jag fick denna av formel av en god vän här på forumet. Han berättade även att man inte bör gå under 1 bågsekund per pixel.
Räkna ut pixelskalan (bågsekunder) S med

S = 0,2 P/F

Där P är pixelstorleken (mikrometer) och F är brännvidden (m). Notera de olika enheterna som gör att konstanten blir liten och det hela lätt att komma ihåg.
Vilket kan vara bra att ha i åtanke när du väljer kamera.

Ska du modda kameran fullt ut med kylning så känner jag bara till ett ställe som gör det.

http://www.jtwastronomy.com De har en fysisk butik och verkstad i Holland.

Jag har egna mycket positiva erfarenheter utav dom, de modifierar även webkameror inkl Imaging Souce kameror i alla steg inkl sensorbyte + kylning. Säkert en drös andra kameror oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Modda 40D eller 60D?

Post by Jonas »

Tack för svar stoffe,

Intressant formel som visar att jag i ett sådant sammanhang bör välja att modda 40D om jag ska köra med brännvidder längre än ca. 900 mm. Vet du varför man inte bör gå under 1 bågsekund?

Tack för länken också. Nej, jag tänker inte bygga in kylning i kameran eftersom jag fortfarande vill ha ett kompakt system som jag lätt tar med. Det är för övrigt därför jag fortsätter med DSLR. Jag vill inte ha datorn vid teleskopet. (Skulle möjligen tänka mig en androidbaserad lösning. Det kanske finns!?)
Vet du hur mycket de tar för att modda en kamera (utan kylning)?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Modda 40D eller 60D?

Post by stoffe »

Svar 1 för att normalseeing är 2-3 bågsekunder och halva det värdet ska tydligen vara optimal sampling. Jag långt ifrån expert på detta och har dessutom nyligen för någon dag sen lärt mig detta och jag har heller inte kommit igång med fotandet själv riktigt då det gått väldigt långsamt för mig med allt. Mycket tekniska problem på vägen har jag oxå haft, nu senast modifiering av EQ6ans höjdjustering, ett stort tack till gunnar här på astronet!

Svar 2 Testa att maila dom så får du veta, de svarar i regel mycket snabbt på mail. Själv kör jag alltid astronomi från en plats med tillgång till 230V + dator och internet och hela faderullan. Med andra ord så håller jag till på hemma på tomten :) JTWs Canonkameror ser inte alls ut som Canonkameror längre, tror inte de har några knappar alls faktiskt, såg inte ut så på bilderna. Då kan det vara enklast att köra på med en kamera som gör att du slipper ta med datorn ut i fält. Om man ändå ska ha med datorn ut i mörket så är det en ultraportabel som gäller med bra batteritid.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”