Kometobservationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by ThomasK »

Jag tog ut min 25x100 på trottoaren utanför huset där jag bor. Det är radhus på andra sidan gatan men kometen gick fri från taken. Det var lite mer molnslöjor än igår. Kunde se den med blotta ögonat glimtvis ett par gånger vid 19:25, igår syntes den tydligare, men då var det lite klarare också. Själva komten var gräddgul till färgen och hade en mycket starkt lysande liten skiva i centrum som jag tyckte påminde om Saturnus utan ringar. Runt om kärnan ett diffust huvud. Svansen i riktning kl. 11.

En dam som passerade förbi på trottoaren fick också en titt och hon berättade om sin upplevelse av Hale-Bopp.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

ThomasK wrote: En dam som passerade förbi på trottoaren fick också en titt och hon berättade om sin upplevelse av Hale-Bopp.
Jag hade en lång dag i onsdags. Först en ordinarie arbetsdag med lite övertid, sedan till Åkesta inför kvällens visningar. Först den bokade visningen från Sala och därefter den allmänna visningen. På visningarna kan man få precis vilka frågor eller påståenden som helst. Det var en person som var helt säker på att denne hade sett Halley-Bopp [två kometer i en alltså!]. Jag var hemma först vid 23-tiden, nöjd men utmattad (efter att jag sett PanSTARRS då för första gången).

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Den tar sig! Obsade PanSTARRS under någon timme och kan bara konstatera att det händer saker. Svansen har växt till rejält sedan i förrgår. Den växte dessutom vartefter mörkret la sig, och varefter jag bytte till lägre förstoringar. 19:00 UT täckte den dryga radien i min 13 mm Hyperion, vilket ger ca 30'. En kvart senare, nu med 24 mm täckte den återigen radien, vilket i detta okular ger ca 40'. Magnituden var besvärlig att skatta. Försökte med kikare och defokuserade stjärnor och landade efter en del om och men på mag 2.0. Men det är en ytterst osäker skattning (typ +/- 1).

Jag gjorde flera skisser av kometen och vid första försökte med 8 mm (150x) tyckte jag mig ana en liten prick vid sidan av kärnan. När jag nu kollar skissen mot Peter Roséns foto så stämmer det precis med det fragment han hittat. Jag såg dock bara pricken flyktigt och under några minuter. Därefter syntes den inte mer.

Eftersom jag gjorde flera skisser på rad upptäckte jag till min förvåning att svansen vrider på sig i förhållande till stjärnfältet. Först trodde jag att jag såg i syner, men effekten var påtaglig efter en stund. Jag antar att detta är en perspektivisk effekt, men det var första gången jag har noterat den.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

Jag såg nu komet PanSTARRS för femte kvällen i rad. Klockan 19:05 tittade jag från gården i Västerås med 10x50-kikare och med blotta ögat. Tyvärr störs jag där av gatlyktor. Tyckte att kometen har bleknat till magnitud 2.0-2.5 men är trots det enklare att se nu än de senaste kvällarna för den syns mot en mörkare himmel.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kometobservationer

Post by Peter R »

Väldigt fin och intressant rapport, Johan.
Efter en svag början så börjar den äntligen likna en komet :D
Väderleken såg inte så bra ut under eftermiddagen så jag hade ingen stor förhoppning om att det skulle klarna men det gjorde det.
Så jag missade kometen men fick se lite lila och gröna norrskensstråk här i Stockholm i stället tack vare Göran och Morgan som ringde och meddelade att det var på gång. Stort tack!
En dam som passerade förbi på trottoaren fick också en titt och hon berättade om sin upplevelse av Hale-Bopp.
Jag bodde i Paris som tonåring och ställde upp mitt teleskop på trottoaren 1973 för att se komet Kohoutek med några vänner. Då kom det fram en äldre herre och berättade om när han som ung såg Halleys komet 1910, "La grande comète" som han uttryckte det. Så när den upphaussade kometen kom tillbaka 1986 tänkte jag på hans fascinerande berättelse och hade stora förväntningar. Den visade sig vara en flopp liksom även Kohoutek hade varit, om jag nu minns rätt.

/*Peter
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by glappkaeft »

Under en av UAAs solvisningar under astronomiåret på domkyrkoplan så passerade en äldre dam. Jag försökte övertala henne att titta i solteleskopet men mötte motstånd. Hon tyckte att hon observerat solen tillräckligt och fick motfrågan vilken filterdesign vårat teleskop använde. Det vissade sig att hon jobbat i nätverket som observerade solen åt NASA under Appolouppdragen för att varna om ev. utbrott...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Obsade efter några dagars uppehåll PanSTARRS igen igår kväll (24 mars, 19.00 UT). Jag skattade ljusstyrkan till omkring 3.0 med fältkikaren och svansen till 30' i teleskopet (10", 50x). Månen ställde ju till det så svansen är sannolikt betydligt längre. Såg ingen antydan till den solfjäderform Peter berättar om i en annan tråd, utan svansen såg ut ungefär som sist.

/Johan
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by bjorne »

glappkaeft wrote:Under en av UAAs solvisningar under astronomiåret på domkyrkoplan så passerade en äldre dam. Jag försökte övertala henne att titta i solteleskopet men mötte motstånd. Hon tyckte att hon observerat solen tillräckligt och fick motfrågan vilken filterdesign vårat teleskop använde. Det vissade sig att hon jobbat i nätverket som observerade solen åt NASA under Appolouppdragen för att varna om ev. utbrott...
Skulle gett vad som helst bara för att få se din reaktion :D
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Påsken har bjudet fina förhållanden här på västkusten, och jag har bland annat obsat PanSTARRS flera gånger. Den har successivt blivit lättare att se men jag tycker inte att det visuella intrycket ändrats speciellt mycket. Ikväll uppskattade jag magnituden till 4.0-4.5 med kikaren och i relation till jämförelsestjärnor. Samtidigt framstod den som tydligt ljusare än M31 som ligger på mag 3.4. Vet inte riktigt hur man ska döma här. Svansen uppskattade jag samtidigt på 40', men detta var redan 19:30 UT så det var ännu inte riktigt mörkt.

Lite senare lyckades jag också logga 63P/Wild 1 (20:30 UT) som nu befinner sig framför Lejonets huvud. Enligt prognoserna ska den ligga på mag 14, men den var betydligt ljusare än så. Med 16" och 140x fick jag den till mag 12.4. Koman var liten (<1') och mycket diffus.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

Jag var också ute igår klockan 20h UT. Skattade PanSTARRS till magnitud 4.5 och tycktes klart ljusare än M31 som syntes just och just i samma 18x50-synfält. Det beror på att Andromedagalaxens magnitud 3.4 är dess integrerade ljusstyrka över hela dess dryga 3º längd. Såg svansens längd som 1º.3 mot PA 0. Kometen börjar bli lite svår att skymta utan kikare.

/Timo K
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Ja, så är det förstås! Borde ha tänkt på det. Tackar för upplysningen. Jag ska kolla mina anteckningar så återkommer jag med ICQ-strängar vad det lider.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Av en ren slump blev det en observation av C/2011 L4 (Panstarrs) häromkvällen. Jag obsade en av mina miror, RY Cep, och kometen råkade ligga i samma synfält, alldeles bredvid de två jämförelsestjärnor (94 och 104) som jag använde för att skatta RY Cep.

Tid: kl 2330 UT 15 maj. Kometen skattades till 10.0 (inga problem att hitta bra jämförelsestjärnor!). Den såg ganska kompakt ut och diametern på koman skattades till 0.4 bågminuter. Ingen antydan till svans observerades.

Instrument: 20 cm Newton f/6, 6.7 mm okular. 179 x förstoring.

Himlen här i Lund hade vid tillfället ganska dålig transparens. Det kanske kan förklara avvikelsen jämfört med Johan Warells observation samma kväll? De olika instrumenttyperna och förstoringsgraderna (Johan obsade med 11 x 80 fältkikare) kanske även bidrar till skillnaden i skattad ljusstyrka och komadiameter?

Obervationen är inrapporterad till Timo för arkivering på SAAF och vidare rapportering till ICQ samt inlagd på COBS. Den sistnämnda databasen gillar jag, eftersom man kan lägga in obsarna och direkt se de egna magnitudskattningarna i ljuskurvor tillsammans med en mängd andra observationer.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Gustavs rapport fick mig att komma ur soffan ikväll. Var ute 00-01:30 och kollade in Saturnus och PanSTARRS. Seeingen var usel och transparensen dålig så planeten gjorde sig inget vidare, men det blev iallafall fem månar. Jagade rätt på kometen också. Stod i ett fint fält men många lämpliga jämförelsestjärnor. Loggade den till 10.5 med 10"/90x. Koman var rund, väldigt liten (omkring 1'), och gradvis ljusare mot en stjärnlikande kondensation. Gissar att lätta slöjmoln krymte ihop den något. Tyckte mig ana antydan till svans, men kunde inte bestämma orienteringen så det var kanske bara inbillning. Inkommer med riktig rapport vad det lider.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Då var säsongspremiären avklarad för mig också. Följde Timo K i spåren och siktade in mig på C/2012 F6 Lemmon. Med en gränsmagnitud vid tolvtiden på 5.0 var det dock en smärre utmaning. Hade jag inte vetat exakt var den skulle befinna sig (med hjälp av CdC) så hade jag nog inte hittat den. Hur som helst anade jag något på rätt ställe med 40x men jag fick gå upp till 92x för att försäkra mig om saken. Kometen framträdde som en rund skiva, gradvis ljusare mot ett dåligt markerat centrum. Någon svans kunde jag inte se. Jag uppskattade den till magnitud 11.8 (vid 92x) och med komadiameter på 1,5'. Timo fick den till 10.5 för en knapp vecka sedan, så jag antar att min skattning är lite i underkant.

Även om det bara blev någon timme under stjärnorna så kändes det väldigt trivsamt att se hösthimlen igen.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Morgonobservationer är inte riktigt min grej, men vad gör man inte när inte mindre än tre ljusa kometer flockas på morgonhimlen. Jag har dragit på det ett tag, men i går kväll ställde jag klockan på 04:30. Prognosen såg lovande ut, med tilltagande molnighet först framåt sextiden. Kometerna jag siktade på var 2P/Encke (nu i Lejonet), 2013 R1 Lovejoy (Lilla hund) och förstås ISON (under Lejonets mage). Encke hade jag tidigare försökt på kvällshimlen flera gånger men utan framgång. De andra två skulle bli nya bekantskaper.

När klockan ringde kunde jag snabbt konstatera att det fortfarande blåste rejält. 16"aren var därför inte att tänka på, utan jag fick nöja mig med den betydligt mindre vindkänsliga 10"aren. Ovanpå detta kom snabbt drivande moln och en irriterande halvmåne som stod betydligt högre än vad jag räknat med. Väl påpälsad och ute under stjärnorna kunde jag på pluskontot emellertid konstatera att vinden inte var speciellt kall, snarare ljum. Skönt.

Därmed till kometerna. Jag började med Lovejoy. Kometen var busenkel att hitta något synfält från Procyon. Det var dessutom omedelbart synlig och tämligen påfallande redan i 50x. Molnen ställde till det så jag fick göra en snabb uppskattning. Magnituden landade då på 9.0 och koman på 2'. Jag tyckte mig se en antydan till orientering, men kunde inte avgöra den.

Moln som sagt. Det molnade på snabbt och jag insåg att det dessvärre inte skulle bli några mer kometer. Jag lyfte därför in teleskopet i min bod och var precis på väg in, när det plötsligt sprack upp från väster igen. Det var bara att bära ut tuben, och några minuter senare var himlen mer eller mindre klar. Dags för ISON. Enligt de senaste obsarna jag har sett ska ISON och Lovejoy ligga tämligen jämsides i både storlek och magnitud. Med tanke på hur enkelt det var att hitta Lovejoy utgick jag från att ISON skulle bli en baggis. Men icke så. Jag hade markerat positionen på min stjärnkarta, men kunde inte se en skymt av kometen. Skumt, tänkte jag, måste ha markerat fel position. Fortsatte därför att leta en god stund i närområdet. Hitta M95 och M96 gång efter annan, och fick helt klart för mig varför kometjägaren Messier gjorde sin katalog en gång i tiden. Men det blev dessvärre ingen ISON. Nu efteråt har jag konstaterat att jag var på rätt position från början och istället borde ha koncentrerat mig på denna. Kanske borde jag även ha vänta till lite senare när Lejonet klättrat upp högre på himlen. Fast det hade å andra sidan inte hjälp denna morgon. Nya moln rullade in framåt sex, så det var bara att packa ihop. ISON och Encke får vänta till ett annat tillfälle.

/Johan

Return to “Observationer”