Venus i dag

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Venus i dag

Post by hansg »

Fick några bilder vid 8 tiden ,lokaltid:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20120905.htm
h-g
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Venus i dag

Post by Robert »

DIna filter verka trolla fram molnformationer bra. Kul att se olika våglängder
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Venus i dag

Post by Magnus Nyborg »

Aj-aj-aj vad snyggt.

klar himmel,
Magnus
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus i dag

Post by Peter R »

Det var verkligen inte illa.
Har det hänt något i molnformationerna för att de ska bli så här framträdande eller var det bara bra omständigheter?

/*Peter R
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus i dag

Post by hansg »

Det är mest omständigheterna här uppe hos oss,men visst varierar formationerna på planeten från blekare till starkare molnformationer med inslag av vita fläckar och ibland nästan svarta slingor, men man får kanske hyfsade bilder 4-5 ggr per säsong från våra breddgrader om man täknker på det estetiska, men brusiga bilder av planeten är lika värdefulla.
Med en lite större öppning än mina 180 mm kan man se att de bredare banden består av smalare dito, bandet i mitten
delar sig mot östra kanten i en y-form som är vanlig på Venus, jag gör alltid först en teckning av planeten och den här gången syntes banden visuellt relativt markant.
Sedan är tiden på dygnet väldigt viktig jag brukar obsa runt 08 lokaltid och redan vid 10 tiden är det alltid en klar försämring
då börjar planeten dansa masurka pga uppvärmd atm.
h-g
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus i dag

Post by hansg »

Nya Venus äventyr i dag:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20120913.htm
h-g
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Venus i dag

Post by ThomasK »

Riktigt skarp bild den sista. Y-mönstret på molnytan ser ut att ha förändrat sig mer mot ett Z på den här bilden.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Venus i dag

Post by wilt »

Fina bilder!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus i dag

Post by Peter R »

men visst varierar formationerna på planeten från blekare till starkare molnformationer med inslag av vita fläckar och ibland nästan svarta slingor
Jag antar att det är vad du har lyckats fånga på dessa bilder. Väldigt fina och spännande detaljer.

/*Peter R
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus i dag

Post by hansg »

Saknas lite mer öppning på teleskopet, bara 180 mm är i minsta laget, men jag har ingen bra 5x barlow för
10" Schmidt-Newton, F/4 är lite för kort, expretterna på Venus talar om att man ska ha, om jag nu fattat det rätt, barlow med liser av "fused scilica"?, ingen aning om vad det är, säkert något icke överkomligt, en del duktiga Japaner anv barlowlinser utan coating...
h-g
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus i dag

Post by Peter R »

Varje dag lär man sig något nytt :D
Har aldrig hört talas om fused silica barlows så jag var tvungen att googla och hittade denna sida:
http://www.rkblog.rk.edu.pl/w/p/optimiz ... s-imaging/
Tydligen finns det inte att köpa utan man får tillverka den själv.

Jag var väldigt förvånad över hur mycket signal jag tappade med mitt Astrosdon UVenus filter vid mina 2 försök hittills.
Med monokrom kameran och UV-filter fick jag förlänga 160x jämfört med färgkameran med UV/IR-cut filter (som dessutom i sig är betydligt mindre känslig än monokameran).
Jag undrar om det kan vara mina Televue Powermate som har någon ytbehandling eller glaskomponent som gör dem olämpliga för fotografering i UV-våglängder. Någon som vet?
När jag jämför med dina exponeringstider så ser jag att det är något som inte stämmer för mig.

/*Peter R

Tillägg till min egen fråga:

hittade denna iaktagelse som stödjer mina misstankar beträffande Televues Powermate och barlows:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... er/5182144 längst ner.
Man ska med andra ord inte alltid köpa det dyraste och bästa!
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus i dag

Post by hansg »

Där ser man, jag har en äldre billig 2x barlow (namnlös) till min Intes Micro.
h-g
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus i dag

Post by hansg »

"Y-mönstret på molnytan ser ut att ha förändrat sig mer mot ett Z på den här bilden."
Thomas, Venesianerna har i århundraden försökt sända signaler till oss med tecknen Y,C och Z ,dock hitintills helt förgäves... :green:
h-g
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus i dag

Post by hansg »

Edmund har en hel del intressanta linser att erbjuda för Venus och annat:
http://www.edmundoptics.com/optics/opti ... /?ref=menu
h-g

Return to “Observationer”