Observationer av SS Cygni efterfrågas

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Observationer av SS Cygni efterfrågas

Post by wilt »

Lagom till att SS Cygni är på väg in i ett nytt utbrott efterfrågar fackastronomer övervakning av stjärnan: "Additional photometry (especially calibrated, transformed) and visual monitoring would be appreciated -- it would be great if this outbust could be covered start to finish" skriver Matthew Templeton på AAVSO.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Observationer av SS Cygni efterfrågas

Post by Tompa »

Kollade in SS Cyg kl 2139UT. Min uppskattning 9.3, verkar lite högt tycker jag. Eller stiger den så snabbt vid utbrott? Jag avvaktar inrapportering så länge.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Observationer av SS Cygni efterfrågas

Post by wilt »

Den stiger snabbt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationer av SS Cygni efterfrågas

Post by ThomasK »

SS Cyg ligger så himskans högt när man har kikare, så jag får hoppa över den tyvärr. Men det blev en hel del annat innan kikaren tillslut immade igen. Sagittarius är bekvämare... Väldigt klar natt var det. M8 och M20 syntes tydligt fastän de låg precis ovanför horisonten och M22 lyste stor och starkt. Svanformen i M17 gick också att se.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Observationer av SS Cygni efterfrågas

Post by Tompa »

Jag trodde först inte på min obs, men förstår nu att SS Cyg stiger som en raket. Obsen inlagd.

Kul att kunna se de låga objekten, Thomas. Från min horisont är det nog svårt att plocka dessa. Själv surfade jag runt med 12"-teleskopet och testade Eps Lyr, M57 (med och utan UHC) samt M27 (med och utan UHC). Dubbelhopen i Perseus var riktigt läcker med 30 mm Meade okular (trots oskärpa en bit från centrum). Tog även en titt på M13 över hustaket (turbulens) genom ett tunt cirrus-täcke. Trots detta var det en vacker syn.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Variabla stjärnor”