AZ Cas - en långperiodisk förmörkelsevariabel

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

AZ Cas - en långperiodisk förmörkelsevariabel

Post by Hans Bengtsson »

Den mycket långperiodiska förmörkelsevariabeln AZ Cas kommer att genomgå en förmörkelse med början i november 2012 och slut i mars 2013. Det är i första hand fotografiska mätningar, gärna i olika våglängder, som behövs för att skaffa ytterligare info om detta ovanliga stjärnsystem. Läs gärna denna färska artikel:

http://www.konkoly.hu/cgi-bin/IBVS?6027

Lägg också märke till att en av de tänkta jämförelsestjärnorna visade sig vara en tidigare okänd förmörkelsevariabel.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: AZ Cas - en långperiodisk förmörkelsevariabel

Post by wilt »

Bra tips - kan ju bli ett spännande obsprojekt.

Förresten: den som intresserar sig för svensk variabilismhistoria noterar Gunnar Larsson-Leanders observationer för dryga femtio år sedan, samt att uppsatsen refererat till ett paper av Bern och Virdefors som använder obsar från Jävan!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AZ Cas - en långperiodisk förmörkelsevariabel

Post by Hans Bengtsson »

Kul att Bo Virdefors studerade AZ Cas! Jag känner i och för sig inte honom, men hans pappa Gunnar var åren 1919-60 folkskollärare i Virestad - och det var också min farmor Hilda. Tror det var Gunnar som efterträdde min farmor 1919. När jag som nybliven amatörastronom, det var nog 1969, åkte till astronomdagarna i Lund fick jag i uppdrag att hälsa till "Gunnars pojk" - vilket jag ju inte gjorde, jag kände honom som sagt inte. Men vi lär också vara avlägset släkt ... så om jag gör någon obs av AZ Cas fullföljer jag bara släkttraditionen ...

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: AZ Cas - en långperiodisk förmörkelsevariabel

Post by wilt »

En fin historia! Det är en liten värld.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Variabla stjärnor”