Bifångstobservatoriet: 4C 32.55

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Bifångstobservatoriet: 4C 32.55

Post by wilt »

När man observerar med CCD och ett instrument med lite större synfält hamnar det ibland en del andra variabler i synfältet än den stjärna som instrumentet egentligen riktades mot. Vphot, den fotometriska mjukvaran jag använder, jämför stjärnfältets objekt med AAVSOs VSX-databas och identifierar de variabler som finns i synfältet, och där dyker upp en del bifångster i den digitala trålen. Vissa kastas förstås tillbaka, men långt ifrån alla.

Dessa bifångster kan vara av lite olika kategorier. Stjärnor med GCVS-beteckning och NSV-nummer som råkar hamna på samma bild brukar jag registrera här på SVO. Ibland förekommer stjärnor med mer okända katalogursprung, och dessa reducerar och registrerar jag vanligtvis inte.

Men idag, när jag satt och gick igenom min senaste observation av IX Lyrae, som finns i vårt program med 50 bortglömda miror, noterade jag i samma synfält ett objekt med beteckningen 4C 32.55. Jag har sett den på några bilder tidigare, men förkastat den vid reduktionen. Nu bestämde jag mig för att kolla upp objektet.

4C 32.55 - det låter ju som en radiokatalog. Och, jodå, 4C 32.55 är ett extragalaktiskt objekt ursprungligen upptäckt i radioområdet. Det är även känt som 3C 382 och ingår därmed i den klassiska genommönstringen av radiostjärnhimlen som utfördes i Cambridge på 1950-talet.

Det är, i likhet med BL Lac (=3C 66A), ett kompakt objekt med variabel ljusstyrka vid optiska våglängder som ibland observeras av variabilister; bland andra Gary Poyner följer objektet sedan några år. Han noterar att det är märkligt att så få amatörastronomer följer objektet, eftersom det uppvisar ganska kraftiga variationer, från 12.5-15 ungefär.

Jag gick tillbaka bland mina observationer av IX Lyrae sedan i mars och kunde plocka fram en handfull observationer till av det här objektet som nu lagts in i SVO och AAVSOs databas.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA