Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Post by wilt »

Jag har en Celestron Skymaster 15x70. Det är en förhållandevis billig fältkikare och jag är väldigt nöjd med den. Det är verkligen en prisvärd kikare.

Efter ett drygt halvårs flitig användning - cirka 600 variabelobsar - har optiken börjat tappa i kollimering, jag har svårt att få bilderna att smälta samman till en bild. Därför bestämde jag mig för att försöka kollimera optiken. Här är mina erfarenheter:

Det var mycket enkelt att fixa till! Lättare än vad jag trodde. Lite googlande ledde mig fram till den här sidan som beskriver kollimering av en fältkikare av liknande slag. (Det skulle, parentetiskt sagt, inte förvåna mig om det är samma Synta-tillverkade kikare som säljs under olika varumärken.)

Den skruv som ligger under kikarens skyddande gummihölje som beskrivs i länken ovan var lätt att komma åt med en liten elektronikskruvmejsel. Jag skruvade på chans ett drygt kvarts varv, samtidigt som jag kikade på några avlägsna hustak. Bilden blev mycket bättre, och när jag i går kväll observerade under stjärnorna kunde jag konstatera att kikaren återigen presterade lika bra som när den levererades.

Slutsatsen blir att en sådan här kollimering inte är omöjlig att genomföra själv, i varje fall om kollimeringen inte är helt åt skogen. Jag justerade bara ena sidan av kikaren. Tänk på att vara försiktig så man inte förstör den lilla skruvens spår.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Post by BjörnL »

Jättebra tips! Perfekt tajming, för min 15x70 har börjat bli liggande pga brister i kollimeringen.
Tack!

Mvh Björn
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Post by ThomasK »

Jag har gjort denna operation några gånger, särskilt på min förra 20x80 som inte höll kollimeringen särskilt väl. En sak att se upp med vid kollimeringen är att man inte ändrar så mycket att strålgången skyms i delar av synfältet. Detta syns om man håller kikaren en bit ifrån sig och tittar på utgångspupillerna. Dessa ska vara helt cirkelformade, ser de istället ut som ovala kattögon har kikaren maskats ner och man har kanske en 15x60 istället för en 15x70.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Post by wilt »

Tack för tipset, Thomas! Det kände jag inte till, något att hålla koll på vid kommande kollimeringar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Post by gost »

Jag har de så kallade kattögonen i den ena av mina strålgångar på min Celestron 15x70. Jag har försökt att kollimera bort det, men har inte lyckats. Har du Thomas, eller någon annan, tips på vad man kan göra åt det?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Kollimering av Celestron 15x70 fältkikare

Post by ThomasK »

gost wrote:Jag har de så kallade kattögonen i den ena av mina strålgångar på min Celestron 15x70. Jag har försökt att kollimera bort det, men har inte lyckats. Har du Thomas, eller någon annan, tips på vad man kan göra åt det?
Det står en hel del om detta i den här artikeln på Cloudy Nigths http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=416

En del kikare kan ha 2 collimeringsskruvar per objektiv som man båda behöver justera. Eller får man försöka justera båda i tandem för att hitta en inställning där man varken ser i kors eller har kattögon.

Enligt EdZ kan man i värsta fall behöva justera objektivlinserna istället för att använda collimeringsskruvarna, vilket inte är så görbart i praktiken...
Thomas Karlsson

Return to “Teleskop allmänt”