Maffei 1 och 2

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Maffei 1 och 2

Post by Hans Bengtsson »

När Paolo Maffei år 1968 upptäckte två närbelägna galaxer i Cassiopeia kom dessa att kallas Maffei 1 och Maffei 2. Saken väckte stor uppmärksamhet, jag minns att det publicerades notiser även i dagspressen. En artikel om Maffei 1 finns i Sky and Telescope, mars 1971. Det visade sig efter ett tag att galaxerna inte är riktigt så närbelägna som man först trodde, men ca 3 Mpc betyder ändå att de ligger i Vintergatans närområde.

Det jag undrar är:
Har någon här på forumet fotograferat dessa två galaxer som det skrevs så mycket om för fyra decennier sedan? Jag tror definitivt det går att göra med modern amatörastronomisk fotoutrustning.

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Maffei 1 och 2

Post by Timaoes »

Båda är ju inom räckhåll visuellt med teleskop, så med kamera ska det väl inte vara några problem. Maffei 1 har observerats med 8" och Maffei 2, som är betydligt svårare, med 12". I båda fallen var det dock under extremt bra förhållanden. Jag har försökt själv ett par gånger, men hittills gått bet.

/Johan
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Maffei 1 och 2

Post by Grinde »

Jag satt precis och funderade på att köra en Heart/Soul-mosaic och upptäckte att Maffei 1/2 troligtvis skulle hamna i bildfältet, men jag är tveksam till att galaxerna kommer framträda särskilt tydligt genom de smalbandsfilter jag tänkte köra med pga månen. Om jag skulle köra med LRGB filter så tror jag inte det skulle vara några att problem att få dom på bild.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

Galaxerna ligger också bara drygt 3º NE om Dubbelstjärnhopen så de kanske syns i några mycket långa exponeringar av området som redan tagits?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Maffei 1 och 2

Post by Hans Bengtsson »

Undrar nyfiket:
Har du Timo visuellt observerat någon av Maffei-galaxerna? Din samling är ju minst sagt diger.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

Min himmel mot norr är den enda sämre riktningen med tanke på gatlyktor och obstruktioner i form av skog. Att obsa mot zenit med Dobson är inte heller så lätt så jag har faktiskt inte försökt hemifrån än. Däremot försökte jag med en kort titt se Maffei 1 med Mats Yderstigs Meade DS-16 på Värmland Star Party i mars 1993 men såg inte den (utan karta). Det behövs en bra sökarkarta för att lokalisera Maffei-galaxerna. Jag kan göra ett försök med 10-tummaren under mörkerperioden efter påsk.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Maffei 1 och 2

Post by Hans Bengtsson »

Då kan det ju vara en god utmaning här i forumet, detta att bli (kanske) först i landet med att observera dessa båda granngalaxer, det gäller både visuellt och fotografiskt. Svårast blir säkert Maffei 2 visuellt.

Jag skrev "kanske" för det kan ju tänkas att t.ex. Jan Sandström sett Maffei 1, det har jag ingen aning om, och det kan förstås också finnas bilder som vi inte känner till.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

Jan Sandström var med mig och obsade den gången på VSP 1993 men han såg inte heller Maffei I. Han kanske har lyckats senare? Det finns ett antal ljussvaga stjärnor framför Maffei 1 så man ska vara noga med att inte förväxla deras ljus med galaxens.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Maffei 1 och 2

Post by wilt »

Eller kanske någon med tillgång till Bengt Westerlundteleskopet eller vad-det-nu-heter-teleskopet på AlbaNova?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

På nästan exakt diametralt motsatta sidan av himlavalvet finns en annan närbelägen galax. Circinus-galaxen (ESO 97-G13) i konstellationen Cirkelpassaren (5º SW om Alfa Centauri) upptäcktes av Gösta Lyngå, et.al., så sent som 1976 på plåtar tagna 1972 i Mount Stromlo. Galaxen är liksom Maffei-galaxerna skymd av stoft i vintergatsplanet.

Jag hade förmånen att använda Akira Fujiis privata 30cm Mitaka-reflektor i Western Australia i februari 1999. Galaxen syntes under perfekta förhållanden som ganska ljus, ganska stor (ca 2’.0x1’.0) och avlång NE-SW. Objektet såg snarare ut som en oval öppen stjärnhop med "glow". På galaxskivan syntes tre-fyra stjärnor och i synfältet fanns det myriader av vintergatsstjärnor. Tyckte att den N galaxdelen var diffusare. Skulle tro att Circinus-galaxen ligger mittemellan Maffei 1 och Maffei 2 i svårighetsgrad med tanke på dess V-magnitud och skenbara storlek.

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

Med utgångspunkt från Maffei-galaxerna och Circinus-galaxen, som upptäcktes på 1960- resp 1970-talet, så funderade jag på vilket DeepSky-objekt som vetenskapen upptäckt senast som ni lyckats observera eller fotografera? Det mystiska objektet Hanny's Voorwerp, som fotades av Lars Zetterlund ifjol, viewtopic.php?t=4822 bör vara en av de nyaste DS-objekten som fotats av Astronets medlemmar. "Blobben" upptäcktes av skolläraren Hanny van Arkel år 2007 medan hon deltog i Galaxy Zoo projektet. Vad är det nyaste upptäckta DS-objektet ni observerat visuellt?

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

Apropå nyupptäckta DS-objekt. En "anonym" galax betecknar en sådan som inte tillhör de klassiska galax-katalogerna (NGC, IC, UGC, MCG eller ZWG). Ibland räcker det med att den inte finns med i NGC/IC. Jag tipsar en galax för små instrument som är anonym, IRAS 8339+6517, men är ändå inte så svår. Den upptäcktes som en infraröd källa så sent som 1988 och man fann att den var identisk med en mycket liten galax i Stora Björn som katalogiserarna missat.

Inatt (natten mot annandag påsk) obsade jag den lilla galaxen med min 10-tums Dobson. Med 52x syntes den som en ljussvag stjärna och med 156x förstoring kunde jag se en viss utsträckning hos IRAS 8339+6517, likt en nästan stellär planetarisk nebulosa. Den är lätt att hitta för den ligger bara 8' NW om Pi1 UMa. Galaxens V-magnitud är 13.4 och har storleken 0'.5x0'.5 (inkl halo). Centrum är ca 10" i diameter. Avstånd ca 250 miljoner ljusår. IRAS 8339+6517 har koordinaterna 8h38m24s, +65º07'15" (2000.0). Hur ser den ut på foton?

Det finns två anonyma galaxer som är BETYDLIGT enklare att se. Vilka syftar jag på? :-)

Inatt avslutade jag mitt projekt med att ha obsat samtliga galaxer norr om deklination -10º i Shapley-Ames katalogen och dessa är plottade i AAVSO Variable Star Atlas. Det är en katalog över 1246 galaxer ljusare än fotografisk magnitud 13.2.

Mätte himlens mörker med SQM-L och blev förvånad över det relativt ljusa värdet på 21.0 mag / kvadratbågsekund trots en mycket transparent himmel. Jag tror att trots att gibbousmånen (93% upplyst) inte hade gått upp än över horisonten så lyste den ändå upp himlen! Denna sk "mångryning" (egen beteckning, har ej läst något annat ord för det) har jag upplevt bl.a. i Namibia. Riktningen där månen ska gå upp är ljusare än övriga horisonten.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Maffei 1 och 2

Post by wilt »

timokarhula wrote: Det finns två anonyma galaxer som är BETYDLIGT enklare att se. Vilka syftar jag på? :-)
Vintergatan och Stora Magellanska Molnet har inga NGC-nummer :)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Maffei 1 och 2

Post by timokarhula »

Korrekt! Jag trodde någon skulle svara Stora och Lilla Magellanska molnet. Lilla molnet har faktiskt NGC-numret 292. Av någon outgrundlig anledning saknar Stora molnet NGC-nummer.

/Timo K
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Maffei 1 och 2

Post by Grinde »

timokarhula wrote:Med utgångspunkt från Maffei-galaxerna och Circinus-galaxen, som upptäcktes på 1960- resp 1970-talet, så funderade jag på vilket DeepSky-objekt som vetenskapen upptäckt senast som ni lyckats observera eller fotografera? Det mystiska objektet Hanny's Voorwerp, som fotades av Lars Zetterlund ifjol, viewtopic.php?t=4822 bör vara en av de nyaste DS-objekten som fotats av Astronets medlemmar. "Blobben" upptäcktes av skolläraren Hanny van Arkel år 2007 medan hon deltog i Galaxy Zoo projektet. Vad är det nyaste upptäckta DS-objektet ni observerat visuellt?
/Timo K
Bubblan jag hittade av en slump i min senaste bild upptäcktes 2008 om det jag läst stämmer, vilket gör den till det "nyaste" objekt jag lyckats fota.
Image
Klicka på bilden för större version

Return to “Allmänt”