Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by Kroppefjäll »

Hej...! Fortsättning på de sista inläggen i tråden "Molnfritt" av tqila som råkade glida ifrån ämnet...

Det klarnade upp helt ca 20 min innan ockultationen (!), men den blev trots detta negativ. Det riste riktigt ordentligt i utrustningen ibland på grund av den tidvis hårda vinden, men stjärnan syntes ändå. Inbillade mig dock att den försvagades aningen aningen i magnitud vid ett tillfälle och sedan kom tillbaka till ordinarie men det är inget jag tog tiden på, och det är alltför osäkert eftersom det högst troligtvis var vind och turbulens som spelade mig ett spratt. Jag var ju en bit utanför den troliga skuggan också, så det var nog inte annat att räkna med. Det var ett försök i alla fall!
Nästa omgång blir den 1/4 då (1032) Pafuri ockulterar HIP 57752 (mag 9.2). Beräknad centerlinje av skuggan på denna ligger bara 3 km härifrån så vi hoppas på bättre tur där.

Rapport på "missen" i kväll går iväg till IOTA/ES på söndag... i morgon är det ju Lysvik!


Hälsn. Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by wilt »

Bra jobbat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by Hans Bengtsson »

Ja, det är verkligen bra jobbat. Seriöst och välplanerat astronomiskt observationsarbete av ett slag som är minst sagt efterföljansvärt.

Vi (och snart IOTA) vet nu två ställen där ockultationszonen inte drog fram, även från Lysvik gjordes ju en negativ obs. Och det är självfallet intressant och relevant information.

Asteroidockultationer har egentligen alla ingredienser som gör den observationella astronomin spännande för amatörer. Hoppas verkligen att fler tar efter och gör ett försök med de händelser som faktiskt inträffar från vårt land varje år. Som jag tidigare påpekat, så tycker jag arbetet borde organiseras genom en SAAF-sektion (passning till Lysvik!).

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by Kroppefjäll »

Tackar Gustav & Hans! Det var en ruskigt spännande tillställning, det må jag säga. Sade här i ett tidigare inlägg för en liten stund sedan att den lilla variabelerfarenhet man har faktiskt avgjorde saken för min del. Det var ju ett konstant vändande och vridande på kartorna i alla dess skalor!

Till saken hör att jag fuskade mig fram till den ungefärliga positionen med GOTO-funktionen för att kunna använda trackingen. Goto-är ju dock inte alltid så precist som man kan önska sig på grund av diverse orsaker, och det var då de ovärdeliga kartorna kom in i bilden. Använde mig av AAVSO's kartor: 10º, 7.5º, 5º, 3.3º, 1.7º och 0.5º.

Nu har rapporten gått iväg till Gerhard Dangl, med ca 292 (!) ockultationsobservationer bakom sig, varav 21 positiva. Den går därefter vidare till IOTA. Mer om Gerhards imponerande stora omfång obsar kan läsas på: http://www.dangl.at/index_en.htm

Som du säger Hans, negativa rapporter är lika intressanta som positiva. Här kan man se förklaringen till detta, på en tidigare rapporterad ockultation (tredje bilden nedifrån):

http://fluxosaurus.wordpress.com/2011/0 ... hemerides/

Observationer nr 8 & 78 (första heldragna linjerna ifrån asteroiden i bildens centrum räknat) är de närmast negativa och kan därför ses som en ungefärlig avgränsning för asteroidens storlek. Ju fler observationer, desto större noggranhet på asteroidens geometri. Varje linje ("Chord" på engelska) representerar resultaten från en observatör.

Ett enkelt rapporteringsformulär i txt-format finns på http://www.euraster.net/results/report-form.txt


Mvh Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by jwarell »

Hans Bengtsson wrote:Ja, det är verkligen bra jobbat. Seriöst och välplanerat astronomiskt observationsarbete av ett slag som är minst sagt efterföljansvärt.

Vi (och snart IOTA) vet nu två ställen där ockultationszonen inte drog fram, även från Lysvik gjordes ju en negativ obs. Och det är självfallet intressant och relevant information.

Asteroidockultationer har egentligen alla ingredienser som gör den observationella astronomin spännande för amatörer. Hoppas verkligen att fler tar efter och gör ett försök med de händelser som faktiskt inträffar från vårt land varje år. Som jag tidigare påpekat, så tycker jag arbetet borde organiseras genom en SAAF-sektion (passning till Lysvik!).

mvh
Hans Bengtsson

Kul att det gjordes ett försök från VSP! Så småningom blir det fullträff också, gäller bara att vara enträgen.

Håller med dig Hans, asteroidockultationer borde samordnas bättre via SAAF. Det finns ju en sektion för sådant, Solsystemssektionen. Observationerna av Romaockultationen 2010 sammanställde jag i en rapport som ett projekt inom sektionen i samarbete med alla observatörer som var med då:

http://saaf.se/astockroma.php

Se även http://saaf.se/sektioner.php (>Solsystemssektionen, Asteroidockultationer) för mer allmänt gods om detsamma.

Det var mycket lyckat och kul.

Det som behövs är någon som hjälper till att leda denna verksamhet mer kontinuerligt - har du lust Björn? Inom SAAF finns resurser och ekonomiska medel, men tyvärr alltför få engagerade aktiva som drar i projekten. Jag kastar ut en boll och hoppas att någon fångar upp den!

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by Hans Bengtsson »

Jag tycker förstås det vore en perfekt lösning ifall Björn vill hålla i trådarna när det gäller asteroidockultationer.

Med ojämna mellanrum och utan kontinuitet har jag ibland skrivit inlägg där jag nämnt en del aktuella ockultationer som ska bli synliga från vårt land. Men det är förstås ingen optimal metod eftersom inläggen snart hamnar offside. Kanske kan man på Astronet ha en klickbar länk "Asteroidockultationer" som leder till kommande intressanta händelser? Ungefär som det nu finns "Variabler".

Det gäller att man på ett effektivt och enkelt sätt kan se vad som ska inträffa utan att behöva plöja igenom den väldiga mängden IOTA-ockultationer för hela världen.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by Kroppefjäll »

Hej Johan & Hans. Tackar för förtroende och tillfrågan! Jag känner mig hedrad! Känner väl först lite spontant att det borde vara någon med större erfarenhet, men jag förstår samtidigt att det är ont om aktiva "ockultations-jägare" som det ser ut idag. Skulle kunna tänka mig att åtaga mig detta om ingen mer lämpad dyker upp. Jag har dock lite problematik med att få tiden att ens räcka till ordinarie vardagssysslor som det ser ut just nu, men det skall troligtvis bli lite ändring på detta under mars/april. Jag kan maila dig lite senare Johan!

Där finns en aktiv observatör i Stockholm som inte är med på något forum, jag ska vidarebefordra frågan till honom också så får vi se.

Vi hörs!

Mvh Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gryphon vs TYC 1349-00221-1 = NEGATIV

Post by Hans Bengtsson »

Som jag ser saken, så är det viktigaste att någon ser till att kommande asteroidockultationer som är synliga från vårt land flaggas upp tydligt, gärna på Astronet. Annars blir det så himla lätt hänt att man helt enkelt glömmer bort dem. Plus att observatörer genom att kontakta dig skulle kunna få vägledning om hur obsarna ska rapporteras till IOTA och sådana saker. Det hela ska ju inte tyngas av några onödiga formaliteter.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”