Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Aristarchus i 3D
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Jag byggde upp en 3D bild av Aristarchus platån där jag har använt min bild för höger öga (blågrön) och en väldigt högupplöst WAC mosaik för vänster öga (röd).
Det började som en liten test som jag inte trodde skulle ge något resultat eftersom bilderna har så olika upplösning men magin som inträffade var att min bild hjälpte till att bygga upp en påtaglig 3D effekt medan WAC bilden står för de högupplösta detaljerna. Tur att det inte blev tvärt om :-)
Ibland förundras man över hur lätt det är att lura hjärnan.

Dagens APOD visar Aristarchus branta innerväggar tagen av LRO http://apod.nasa.gov/apod/ap120217.html . Samma sida syns också i den solbelysta delen av Aristarchus i min 3D bild.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by gunnar »

Arrrgh.. jag har inga 3-d brillor, ser mycket trevlig ut denna bild!

Gunnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by Peter R »

Om du har råd med 0,99$ så kan du alltid köpa på ebay:
http://www.ebay.com/itm/One-Pair-3D-Gla ... 425wt_1413
För den här typen av anaglypher ska man helst ha röd-cyan och inte röd-blå glasögon. Annars går det också bra att hålla fotofilter framför ögonen. Har du inte cyan så kan du använda grönt för höger öga.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Jo, det blev ju en påtaglig 3D effekt, snyggt jobbat. Trodde inte att det skulle bli så bra men ögat är, som du säger, lättlurat. Det kan ju faktiskt bli en liten 3D effekt bara av att ta ett vanligt foto och separera/flytta färgkanalerna.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by bengtr »

Hej !

Ja det blev ju lite fin 3D effekt. Hur har du tagit bilderna ? Har du väntat in rätt vinkel på månens libration ? eller några andra trix ?

/bengtr
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det kan ju faktiskt bli en liten 3D effekt bara av att ta ett vanligt foto och separera/flytta färgkanalerna.
Njae, så lättlurad är ändå inte hjärnan. :D Det enda du åstakommer om du förskjuter färgkanalerna är att du får intrycket att bilden flyttas närmare eller längre bort från dig dvs in eller ut ur bildskärmen men den förblir platt. Kan iofs vara kul att se bilden sväva framför bildskärmen likt ett hologram.
För en riktig 3D känsla måste det vara 2 olika bilder.
Hur har du tagit bilderna ? Har du väntat in rätt vinkel på månens libration ? eller några andra trix ?
Jag skrev i bildtexten vad jag har använt för bilder.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:
Det kan ju faktiskt bli en liten 3D effekt bara av att ta ett vanligt foto och separera/flytta färgkanalerna.
Njae, så lättlurad är ändå inte hjärnan. :D Det enda du åstakommer om du förskjuter färgkanalerna är att du får intrycket att bilden flyttas närmare eller längre bort från dig dvs in eller ut ur bildskärmen men den förblir platt. Kan iofs vara kul att se bilden sväva framför bildskärmen likt ett hologram.
För en riktig 3D känsla måste det vara 2 olika bilder.
Jo, som sagt, bara en liten 3D effekt. När jag började leka med 3D bilder på månen och letade efter information så hittade jag i princip bara information om den typen av dålig fusk-3D. Som tur är så kan man ju lista ut hur man gör själv också.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by gost »

Otroligt läckert och effektfullt. Bra jobbat Peter och kul att du låter oss ta fram 3D-brillorna jämna mellanrum.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by LasseH »

Jag reagerade på att Aristarchus såg så djup ut, nästan lika djup som bred. Är det möjligt i verkligheten? Är det upplevda kraterdjupet beroende av tekniken? Alltså kan man få olika djupkänsla beroende på hur mycket man separerar bilderna eller eller något i den stilen?
Undrar LasseH.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

LasseH wrote:Jag reagerade på att Aristarchus såg så djup ut, nästan lika djup som bred. Är det möjligt i verkligheten? Är det upplevda kraterdjupet beroende av tekniken? Alltså kan man få olika djupkänsla beroende på hur mycket man separerar bilderna eller eller något i den stilen?
Undrar LasseH.
Det går att styra djupet med hjälp av separationen och betraktningsavståndet. Sedan tillkommer ju en ganska extrem "telefotoeffekt" när man fotar med teleskop.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aristarchus i 3D - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Göran, jo jag tänkte att du skulle få valuta för din investering i 3D brillorna från Hong Kong.
Jag reagerade på att Aristarchus såg så djup ut, nästan lika djup som bred. Är det möjligt i verkligheten? Är det upplevda kraterdjupet beroende av tekniken? Alltså kan man få olika djupkänsla beroende på hur mycket man separerar bilderna eller eller något i den stilen?
Nej så är det inte i verkligheten. Även om Aristarchus är väldigt djup med 3,7 km så är diametern 40 km dvs mer än 10 gånger mer så effekten är överdriven.
Det finns 2 anledningar, den första är att om man inte överdriver parallaxen så ser man absolut ingen 3D över huvud taget. Jag har ju fotograferat på 384.000 km avstånd och även LRO befann sig troligtvis på 50 km höjd över månytan och då krävs det en rejäl separation mellan bilderna för att stereoseendet ska infinna sig.
Men den riktiga förklaringen till att det blir överdrivet är egentligen att man tager vad man haver :D och eftersom LRO har fotograferat rakt ner så blir parallaxen större ju längre ut från månens centrumpunkt man förflyttar sig. Aristarchus befinner sig en bra bit från centrumlinjen och då blir det en kraftig effekt. Sedan kan ju även månens libration när jag tog min bild antingen öka eller minska effekten.
Om man har hittat ett par bilder som funkar ihop så kan man inte påverka djupseendet utan det blir vad det blir helt enkelt.
Här är länken till LRO-bilden som jag har använt: http://wms.lroc.asu.edu/lroc_browse/view/wac_nearside

/*Peter R

Return to “Bilder”