18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Söndagen den 18 mars 2012 kl 14 berättar Kjell Eriksson, Uppsala universitet, om kolstjärnor. Det hela äger rum på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg:

http://www.goteborgsastronomiskaklubb.se/

mvh
Hans Bengtsson
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: 18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by chrisastro64 »

Finns det någon chans att föreläsning blir inspelat? Lite synd att jag bor så långt borta ibland!

Hälsningar,

Chris
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Vi kan kolla med Gunnar S eller Christian V om möjligheterna till videoinspelning. Kjell Eriksson är en internationell auktoritet på kolstjärnor så det blir säkert mycket intressant. Träffade honom på Astronomdagarna och han nämnde då möjligheten till samarbete med svenska variabelobservatörer på vissa kolstjärnor. Kjell Eriksson har förresten en del obsar i SVO från tiden som amatörastronom.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: 18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by Kroppefjäll »

Hans Bengtsson wrote:Söndagen den 18 mars 2012 kl 14 berättar Kjell Eriksson, Uppsala universitet, om kolstjärnor. Det hela äger rum på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg:

http://www.goteborgsastronomiskaklubb.se/

mvh
Hans Bengtsson

Tack för tipset Hans. Det bör ha lugnat ner sig lite på jobbet då så man kan komma på detta. En videoupptagning är ju en lysande idé, utkabling på Youtube, och länk på SVO. Klockrent!

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

För min egen del är jag tyvärr okunnig om hur en sådan sändning rent praktiskt skulle gå till. Men det görs ju numera i många sammanhang så det vore kul om möjligheten kunde undersökas. Kan tänka mig att Gunnar Sporrong i GAK vet mycket mera om vad som skulle kunna göras i detta fall, för att låta fler ta del av ett säkert mycket spännande föredrag om en typ av stjärnor som ligger många variabilister nära hjärtat.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Träffade honom på Astronomdagarna och han nämnde då möjligheten till samarbete med svenska variabelobservatörer på vissa kolstjärnor. Kjell Eriksson har förresten en del obsar i SVO från tiden som amatörastronom.

M v h
Hans Bengtsson
Spännande! Ett framtida projekt att diskutera på mötet i Göteborg?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 18 mars 2012: Föredrag om kolstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Absolut! Och det finns massor av givande teman som den variabla aprilträffen skulle kunna avhandla.

Som jag tidigare nämnt, tycker jag en strävan bör vara att träffen blir regelbundet återkommande, antingen årligen eller halvårsvis. Diskussionsämnen saknas inte.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”