GBG träff

Studier av variabler, metoder och fotometri.
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

GBG träff

Post by chrisastro64 »

Det har varit en bra respons från gruppen angående en träff i GBG.

Johan (Warell) skall också försöka vara med.

Det är lite tidigt med en agenda kanske men det skulle vara intressant att se vilka saker ni vill ta upp på ett möte. Har ni något förslag?

Det vore också kul om alla kunde köra en kort presentation om deras observeringsprogram osv. Jag är väldigt pigg på att vi kunde komma överens om ett mindre program som består av stjärnor som vi alla följer, så att ljuskurvorna skulle vara så komplett som möjligt.

Hälsningar och clear skies!

Chris
www.variablestarsweden.se
0485 48220 / 073 8201263
malte
Posts: 69
Joined: 2007-10-24 09:13:37
Location: Göteborg
Contact:

Re: GBG träff

Post by malte »

Räkna med mig!
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: GBG träff

Post by ThomasK »

chrisastro64 wrote:Det vore också kul om alla kunde köra en kort presentation om deras observeringsprogram osv. Jag är väldigt pigg på att vi kunde komma överens om ett mindre program som består av stjärnor som vi alla följer, så att ljuskurvorna skulle vara så komplett som möjligt.
Dessa två punkter tycker jag verkar vettiga.

Jag skulle också vilja diskutera lite om SVO-databasen. Tankar om nya funktioner framöver och hur utveckling och drift ska ske.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: GBG träff

Post by Robert »

SVO databsen och sätt att få fler att kunna göra lite fotometriska mätningar.

Jag kommer gärna men om det blir 15 mars till mitten avprill så är jag nog upptagen med flytt. Först göra om i huset och senare flytta.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: GBG träff

Post by wilt »

Jag tycker alla ämnena som lyfts fram hittills är relevanta!
Robert wrote:sätt att få fler att kunna göra lite fotometriska mätningar.
är en intressant aspekt. Det finns säkerligen flera sätt att sprida intresset för och kunnandet inom fotometriska mätningar. Det här är ett fält där man kan göra mycket som kompletterar de visuella observationerna.

För mig själv - som saknar CCD-kamera och motordrivet teleskop - har kombinationen fjärrstyrda teleskop + AAVSO Vphot varit ett sätt att komma igång med CCD-mätningar utan att lägga upp 15 papp på bordet (eller vad det nu kostar att komma igång).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: GBG träff

Post by wilt »

Det här med val av stjärnor att observera är förstås en viktig sak att diskutera. Precis som Chris nämner så kan man nå mer kompletta ljuskurvor om man koncentrerar sig på en gemensam uppsättning programstjärnor. Och jag tror att man kan föra ganska fruktbara prioriteringsdiskussioner - på mötet i vår men även på Astronet eller i andra sammanhang.

Det finns ju klassikerna: R Leo, S UMa, U Gem, SS Cyg, T UMA, R CrB, R And och några till. Det finns ju ofta en anledning till varför de är klassiker - de har tydliga ljusförändringar, de kanske ligger bra till vad gäller jämförelsestjärnor och, förutom att vara tacksamma att observera, så kanske de även har en intressant astrofysik. Även om man här inte vinner någon ny kunskap genom att leverera ytterligare 50 mätpunkter på nästa cykel av R Leo till evighetens variabelarkiv, så kanske det inte vore fel att ha några av de klassiska variablerna, inte minst som instegsobjekt för nykomlingar och objekt lämpliga för mindre instrument.

Men vad kan man göra som inte görs av andra variabelorganisationer? Det vore väldigt givande att ge sig i kast med ett antal variabler som man inte vet så mycket om. Om vi tog några dåligt observerade miror under vårt beskydd de närmaste åren skulle man kanske kunna bidra med en eller annan perioduppdatering. Och vem vet vad man hittar om man ger sig ut bland variabelkatalogernas alla underobserverade objekt? Bakom en lakonisk klassificering "M" i en katalog kan dölja sig något helt annat utan att man vet om det, helt enkelt eftersom ingen brytt sig om att studera ännu en ganska svag långperiodisk variabel.

Mitt favoritexempel på potentialen för vad man kan upptäcka när det gäller den här typen av celest revisionsverksamhet är nog Z UMi.

Här rör man sig på en mark där det kanske saknas fungerande AAVSO-sekvenser, så man måste försöka fixa till egna sekvenser. Men det kan ge intressanta resultat.

Här finns det för övrigt svenska historiska exempel. SUAA:VSS arbetade en del med bortglömda miror i mitten på 1970-talet, man skickade mätningarna till redaktionen för GCVS och fick brev från Kukarkin som berömde och menade att man hade nytta av observationerna. (Se Scanam vol 5 (1976) nr 4, s 3.)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: GBG träff

Post by Tompa »

Det här med fotometri är inte helt lätt för en nybörjare. Det finns i och för sig mycket att läsa i ämnet. Men det verkar finnas lika många metoder som det finns stjärnor... Jag skulle tycka att det vore kul att hitta ett gemensamt program för några stjärnor (gärna som inte är så "hårt" observerade), där vi enas om en vettig metod för att hitta standardmagnituder (t.ex B, V och R). Då har man chansen att se om man ligger i rätt härad med sina obsar.

Jag är förvisso språk-kunnig, men det skulle inte vara så dumt med en svensk fotometri-manual. Thomas K har ju gjort en väldigt bra DSLR-manual. En liknande för CCD-fotometri med filter skulle sitta som en keps.

Ett svenskt mentors-program kanske inte skulle vara så dumt (har inte AAVSO något sådant?). Det kan vara bra att ha en mer erfaren fotometrist att hålla i, när man gör sina första stapplande steg.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: GBG träff

Post by chrisastro64 »

Som jag sa tidigare, så är det väldigt roligt att det finns ett intresse för ett möte.

Vi kan naturligtvis diskutera båda visuella och CCD /DSLR fotometri på mötet.

Den stora frågan just nu är när. Jag vill försöka få in en liten text i Teleskopium (deadlinen 14 februari) där det stå datumet och tid.

Vad säger ni om lördag den 21/4 men förtsättning på söndag den 22/ 4 om det skulle behövs mer tid (kanske för en fotometriskt workshop??)

Plats blir observatoriet i Göteborg.

Tacksam om ni kunde svarar så fort som möjligt så att vi som åker långt (Robert, jag, Johan osv) kan boka tåg biljetter.

Hälsningar,

Chris
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: GBG träff

Post by Kroppefjäll »

Hej. 21/22:e april passar bra för mig. Deltager dock bara endera dagen, vilken av dem beroende lite på hur upplägget blir (om det nu blir 2 dagar). Jag känner jag har för långt för att åka båda dagar, och för kort för att ta in på hotell/vandararhem eller dylikt.

Så som sagt, räkna in mig en av dagarna.


Du får strax ett PM med detaljer (om det behövs)!


/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: GBG träff

Post by Hans Bengtsson »

Tycker det låter väldigt lovande!

Som det verkar nu, har jag möjlighet att vara med oavsett vilken weekend i april som blir aktuell, således även 21-22 april.

Tanken att använda lördagens eftermiddag + söndagens förmiddag känns bra, även om det kräver en övernattning. Men det ger möjlighet för deltagare att färdas till och från Göteborg på vettiga tider utan att missa något av mötet.

Tycker att mötet bör ha en informell stämning men samtidigt ett seriöst upplägg. Helst bör samma ramar kunna användas nästa år, och nästa, och nästa, för möten i april under de kommande åren. Åtminstone på sikt kan man även tänka sig möjligheten att fråga kolleger i andra europeiska länder om de har lust att vara med (jag kan tänka mig flera olika namn!), även om en konsekvens då skulle bli att språket får ändras från svenska till engelska.

Slottsskogsobservatoriet är en idealisk plats, vilket jag tycker inte enbart för att det är praktiskt för mig personligen.

Just för ögonblicket har jag lite svårt att få loss särskilt mycket tid åt astronomi, därför ligger jag en smula lågt även här på Astronet. Men det är ett privilegium man har som amatörastronom, att syssla med det just när man har tid och möjlighet!

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: GBG träff

Post by wilt »

Apropå diskussioner om val av programstjärnor: vad gäller mirastjärnor är en kategori miror med konstaterade periodförändringar och här har vi ju Thomas fina arbete med statistik över sådana förändringar att utgå ifrån. Man kunde kolla på Thomas statistik och plocka fram tio miror eller något med konstaterade periodförändringar.

Bara en tanke.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: GBG träff

Post by Robin Andersson »

wilt wrote:Apropå diskussioner om val av programstjärnor: vad gäller mirastjärnor är en kategori miror med konstaterade periodförändringar och här har vi ju Thomas fina arbete med statistik över sådana förändringar att utgå ifrån. Man kunde kolla på Thomas statistik och plocka fram tio miror eller något med konstaterade periodförändringar.

Bara en tanke.

/Gustav
Det tycker jag låter som en väldigt bra idé!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: GBG träff

Post by Hans Bengtsson »

En variabelträff den 20 april skulle kollidera med TS-träffen i Sätila samma dag:

http://www.teleskop-service.se/sv/lankar/ts-dagen/

Jag föreslår därför att vi väljer en annan lördag-söndag i april för den variabla sammankomsten.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: GBG träff

Post by Starsoft »

Hej

Jag skulle också vilja vara med men den 20-21 april är jag på fotbollsresa så ett annat datum skulle sitta fint för mig.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: GBG träff

Post by Robin Andersson »

Om träffen inträffar någon av helgerna de två sista helgerna i April får ni räkna bort mig, detsamma gäller även 5/5 (på grund av tentamen) som kommer efter sista helgen i April, men som sagt ni ska inte behöva planera efter alla - då blir det bara svårt, det är inte alltid man kan tyvärr.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space