Variabler upptäcka av svenska amatörer

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Variabler upptäcka av svenska amatörer

Post by wilt »

Jag tänkte kolla lite närmare på variabler upptäckta av svenska amatörer. Först i serien: Nils Tamms upptäckt av IZ Cygni.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabler upptäcka av svenska amatörer

Post by Kroppefjäll »

Läste detta på bloggen med stort nöje under förmiddagens kafferast Gustav! Det måste ju ha varit extra spännande på den tiden när man måste sitta och rulla tummar och bara vänta och vänta på i detta fallet plåtar för verifierandets skull! Ungefär som när man i de yngre tonåren satt och väntade på att ASTRO från SAAF skulle komma så man kunde ta del av det senaste. Idag vet man ju allt redan innan magazinet kommer!

Ser fram emot att få läsa om nästa kvinna/man med passion för variabler!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabler upptäcka av svenska amatörer

Post by wilt »

Stort tack, Björn!

Håller helt med dig om skillnaden i hastighet, jag var också aktiv på 1980-talet då man väntade på och sen lusläste ASTRO eller Sky and Telescope, idag går allt så mycket snabbare.

Det jag kan sakna om man enbart rör sig i det nätburna snabba flödet av astronomiska nyheter och information om himlafenomen är artiklar eller publikationer som liksom summerar upp vad som hänt, tolkar, analyserar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabler upptäcka av svenska amatörer

Post by Hans Bengtsson »

Informationsflödet på ett forum som AN rullar ju på med en väldig hastighet. I de flesta sammanhang är detta givetvis utmärkt, men det kan ibland ske så snabbt att mera långsiktiga projekt av olika slag får svårt att göra sig gällande. Där har både rikstäckande och lokala föreningar av traditionell sort fortfarande en stor roll att spela, genom sin lite trögare karaktär. Exempelvis är det nog svårt att starta klubbobservatorier enbart med ett nätforum som bas. Inte heller när det gäller att starta nya lokalföreningar så tycks nätfora ha haft någon påtaglig positiv betydelse.

Att ett forum kan kombinera det snabba flödet med mera långsiktiga projekt är förstås idealet. En bra bit på den vägen tycker jag att vi har kommit när det gäller variabelobservationer, där SAAF/V:s databas SVO bildar en stabil grund att stå på. Det vore givetvis önskvärt att något motsvarande kunde byggas upp för deep-sky, planeter, kometer, meteorer, osv.

En sak som förvånar mig är förresten att lokalföreningarna i så liten utsträckning utnyttjar Astronet och AG för att sprida information om sina aktiviteter. Jag har aldrig blivit riktigt klok på varför det är så.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabler upptäcka av svenska amatörer

Post by Kroppefjäll »

Hans Bengtsson wrote:
En sak som förvånar mig är förresten att lokalföreningarna i så liten utsträckning utnyttjar Astronet och AG för att sprida information om sina aktiviteter. Jag har aldrig blivit riktigt klok på varför det är så.

mvh
Hans Bengtsson

Detta har jag reflekterat över också! Det verkar ju dock som om flertalet klubbar har egna forum, men de når ju inte ut till den stora skaran genom detta. Även SAAF-delen här på forumet är ju i det närmaste död! Fortfarande förvånad över att arrangörerna av exempelvis Lysvik-träffen överhuvudtaget inte huffat och puffat för VSP någonting alls här på AN, och tror inte ens saken har nämnts av deltagarna på AG! Det är ju i alla fall bara en månad kvar, och folk behöver göra lediga luckor i kalendrar etc. Kanske räknar man kallt med att marknadsföringen sköter sig självt genom det ganska få aktiva deltagarnas postande.

Sorry, inte trådens avsikt med sådan diskussion, men tillfället gavs :)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel

Return to “Variabla stjärnor”