Tidsserieobservation AK Tri

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by ThomasK »

Tompa wrote:Säg att jag mäter på stjärnor i M67 och tar fram en Tc/Airmass-kurva; kan jag vid andra tillfällen med gott samvete ta ett Tc ur denna kurva (beroende på mitt objekts Airmass) och använda detta i mina magnitudberäkningar? Eller är värdet så pass beroende av övriga atmosfäriska fenomen att det inte går att tänka så?
Det bör man ju kunna göra, fast det verkar bli en del spridning från tillfälle till tilfälle. I diagrammet 4 inlägg upp ser du vilken spridning jag fått från medelvärdet. Min tanke när jag började med epsilon Auriga-projektet med att använda 20 jämförstjärnor med olika färg och utspridda runt variabeln var att köra så ett par gånger tills jag fick ett stabilt värde på Tc och sen bara använda ett par jämförstjärnor. Tyvärr blev det lite mer spridning än vad jag hade hoppats på, så därför fortsatte jag med 20 stjärnor under hela projektet.

Jag vet inte exakt varför spridningen uppstår. Några misstankar är: Olika atmosfäriska förhållanden (dels från gång till gång, dels lokalt över bildfältet), stjärnorna hamnar på olika plats i bildfältet i kombination med en inte helt perfekt flatbild samt den sammanlagda effekten av slumpvist brus.

Det hela beror ju på vilken noggrannhet man eftersträvar, att använda medelvärde för Tc är ju bättre än att inte göra nån korrigering alls, men kanske inte lika bra som att göra jobbet att räkna ut den för varje gång.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Jag får helt enkelt försöka och se var jag hamnar om jag mäter M67 vid olika tidpunkter. Svårigheten som nybörjare är ju att man inte har någon känsla för vad som är ok eller inte. Men klart är nog att man skall mäta när objektet står mer än 30 grader upp på himlen.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Hej,

jag har inte lyckats hitta M67 bakom molnen...
Däremot gjorde jag ett försök på Landolt SA92 häromdagen. Landade på Tc -0,121 vid en Airmass av 2,065. Det verkar ju rimligt. Jag använde 10 stjärnor vid försöket. Det är lite svårt att hitta fler stjärnor inom mitt synfält, och svagare än magnitud 13 känns inte bra att använda.
Försöken lär fortsätta när vädret tillåter...

En reflektion är att fotometri med DSLR-kamera kanske mest lämpar sig vid kortare brännvidder och stora synfält. Börjar bli duktigt sugen på en CCD-kamera. Men vad ska man då satsa på? En med Kodak 8300 sensor? Eller någon mer "fotometri-vänlig" kamera?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Starsoft »

Hej
Men vad ska man då satsa på? En med Kodak 8300 sensor? Eller någon mer "fotometri-vänlig" kamera?
Med fotometri vänlig antar jag att du menar en kamera med sensor som har större "full-well". En 8300 baserad kamera i rätt utförande med låg utläsningsstörning går nog bra att använda till fotometri, skillnaden i användbart magnitudspan mot en sensor med större full well kanske blir runt en magnitud, hur som helst betydligt bättre än en DSLR. Så vitt jag kan minnas så har 8300 sensorn bra känslighet i bägge ändarna av spektrat så det borde inte vara något problem. Jag har för mig att du har en 8" newton och då passar pixelstorleken på 8300 sensorn bra.

Jag tror att pengarna som skulle behöva skjutas till för en mer avancerad bildsensor är bättre använda till andra delar av systemet, bra filter och filterhjul t.ex, om man nu inte har stor budget då t.ex. en kamera baserad på KAF-3200 skulle kunna vara ett lite bättre alternativ.

Det här med det rätt begränsade användbara magnitudspannet man får med ccd oavsett kameratyp är väl inte lika kritiskt idag när programvarorna klarar att hantera "ensemble photometry" och det därmed går att använda fler jämförelsestjärnor med lite sämre s/n.

Det kanske också finns programvara för amatörer idag som klarar att samtidigt hantera bilder tagna med olika exponeringstid får att hantera problemet med bristande dynamiskt omfång, om det och annat intressant om ccd fotometri man kan läsa mer om här

http://adsabs.harvard.edu/cgi-bin/nph-b ... 9eb0026781

I mitt kommande patrullfoto projekt tänker jag mig att ta en serie med exponeringar på varje objekt där exponeringstiden ökas mellan varje steg så att det går att få användbara data från den starkaste stjärnan i bildfältet ned till kanske mag 16 i "samma" bild men då måste allt ske automatiskt annars blir nog bildhanteringen helt ohanterlig.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Det är väl som med allt annat, man får kompromissa. Men när Lottovinsten landar så får det bli en av varje :D
Valet är inte helt lätt, man är ju inte så erfaren på området. Är sugen på något med KAF3200 sensor, men det som gör mig lite tveksam är hur den presterar vid deep-sky foto om det finns starka stjärnor med i bildfältet. Jag hinner fundera, för spargrisen är ännu lite mager...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Hans Bengtsson »

Kan tipsa om att även Roger Diethelm nyligen bestämde ett primärminimum för AK Tri, tiden var:

HJD = 2455844.8792

Resultatet publicerades här:

http://www.konkoly.hu/cgi-bin/IBVS?6011

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Kan tipsa om att även Roger Diethelm nyligen bestämde ett primärminimum för AK Tri, tiden var:

HJD = 2455844.8792

Resultatet publicerades här:

http://www.konkoly.hu/cgi-bin/IBVS?6011

mvh
Hans Bengtsson
Det värdet är inom 30 sekunder från vad Tomas W fick 30/12!
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Kul att se att det rör på sig!
Jag har inte rapporterat in minimat ännu, har fastnat i andra fotometriska mätningar för att kolla hur kameran fungerar...
På den tjeckiska siten skall man tydligen rapportera in tiden för minimat i JDgeocentric. Räknar de om till HJD själva kan man tro?
Jag har lite matematiska funderingar nedan, tydligen är matematikkunskaper att betrakta som färskvara. Jag har nog passerat "bäst-före-datum"... :shy:
Jag gjorde också beräkningen, men gjorde på ett lite annorlunda sätt än jag skrev om ovan. Jag använde alla obsarna men exkluderade ett par som hade avvikande värde och gjorde ett Excel-diagram och la in en trendlinje med 6:e gradspolynom (max i Excel), valde att visa polynomets ekvation. Viktigt här är att visa ekvationen med max antal decimaler (15). Beräknade sen derivatan av polynomet för att få fram minpunkten.

Resultatet blev väldigt likt det Hans fick fram: 2455926.2777
Jag landar på samma tid då jag använder grafisk metod på 6:e-gradspolynomet. Du deriverar väl polynomet och sätter y'(x)=0 för att hitta extrempunkten? Hur löser Du den ekvationen, väldigt mycket exponenter i den...? Finns det några bra programvaror för numerisk lösning att tillgå? Min visuella metod känns inte riktigt "vetenskaplig".

Funderar också över hur man anger en vettig osäkerhet till den uppmätta tiden?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by ThomasK »

Tompa wrote:Kul att se att det rör på sig!]
Jag landar på samma tid då jag använder grafisk metod på 6:e-gradspolynomet. Du deriverar väl polynomet och sätter y'(x)=0 för att hitta extrempunkten? Hur löser Du den ekvationen, väldigt mycket exponenter i den...? Finns det några bra programvaror för numerisk lösning att tillgå? Min visuella metod känns inte riktigt "vetenskaplig".

Funderar också över hur man anger en vettig osäkerhet till den uppmätta tiden?

Mvh,
Tomas W
Det var längesen jag läste den mattekursen, men jag tror att ekvationer högre än 2-gradare förutom vissa specialfall är rätt svåra att lösa exakt. Jag gjorde det enkelt och stegade fram och såg när y'(x) slog om från minus till plus.

Jag tror att de som sysslar med förmörkelsevariabler lite mer professionellt har nån mer standardiserad metod eller programvara för att bestämma minima och felmarginal. I ditt fall borde inte felet vara mer än 1-2 minuter då vi fått fram liknande resultat både du, jag och Hans med några olika metoder.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Hans Bengtsson »

Det har just publicerats en ny artikel om W UMa-stjärnor:

http://www.boulder.swri.edu/~terrell/wuma_survey/ms.pdf

I den fullständiga tabellen till artikeln ...

http://www.boulder.swri.edu/~terrell/wu ... y/tab1.txt

... finner vi för AK Tri:

V = 11.80 - 12.21
B-V = +0.562
Period = 0.701700 dygn

Men den verkligen perioden är säkerligen något längre än så, vilket observationerna som getts tidigare i denna tråd visar.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Nu har jag lyckats pillra in minimat (http://var2.astro.cz/EN/brno/index.php)
Många försök blev det innan det accepterades av systemet. Nu återstår bara att se om minimat dyker upp i O-C diagrammet för AK Tri. Vet inte om det granskas innan det dyker upp? Min ljuskurva var väl lite "yvigare" än de kurvor som lagts in för andra variabler...
Ännu ett gott skäl att fortsätta sparandet till en CCD-kamera! :D

Jag tackar för god hjälp på vägen!!!
Ska se om jag hittar någon annan stjärna att göra om det hela på. Förslag mottages tacksamt.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by wilt »

Bra jobbat med AK Tri!
Tompa wrote:Ska se om jag hittar någon annan stjärna att göra om det hela på. Förslag mottages tacksamt.

Mvh,
Tomas W
Jag har ingen erfarenhet alls av förmörkelsevariabler, men dristar mig ändå till att tipsa om:

U Cep. Har djupa minima, 6.7-9.2, plus att den alltid ligger bra till för observation (8 grader från norra himmelspolen).
V477 Cyg (8.5-9.3) är intressant pga dess kopplingar till svensk amatörastronomi (upptäcktes av Nils Tamm, studerades sedan av bland andra Åke Wallenquist). Men det är ju fel säsong för den nu.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Robin Andersson »

Bra jobbat säger jag också!

Ett tips kan vara AD Peg. Är dock väldigt få observationer på denna stjärna tillgängligt, finns en del på SVO. Har för mig att detta är en förmörkelsevariabel, vet att det står "slowly pulsating star" på SVO, men som sagt har för mig :D . Men nått minne säger att Hans har berättat en del om denna stjärna för längesedan när jag gjorde en karta till den, kanske kommer du ihåg något Hans om det jag säger (ifall du läser detta)?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by Tompa »

Tackar, och tack för tipsen! :good:

AD Peg är jag intresserad av. Jag har försökt mig på den visuellt tidigare, men har inte lyckats skatta magnituden. Minns inte varför, men jag tror att jag haft strul med identifieringen. Eller också höll jag på att frysa ihjäl. Hur som helst, den är kul, eftersom AD Peg är en av de outforskade variablerna som Du, Robin, tog fram kartor på. För tillfället ligger den dock fel för mig, som har fri horisont åt öster till söder. Till hösten blir det nog ett försök, då förhoppningsvis med en ccd-kamera och BVR-filter.

U Cep låter intressant att testa. Den bör jag ha inom räckhåll året runt (ja, inte maj-aug då...). Vet inte om den är för stark för foto genom teleskopet, men om jag defokuserar bör jag nog kunna få in den utan överexponering. Man får testa med andra ord! V477 Cyg får jag testa när hösten anfallit.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Tidsserieobservation AK Tri

Post by ThomasK »

Jag ser att ditt resultat nu finns med under "New minimas" på B.R.N.O sidan. På sidan står det också att de rapporterade resultaten först publiceras i "Open Europen Journal on Variable stars" innan de hamnar på O-C-gatewaysidan, så det kommer säkert in där senare. Fick du själv ange tiden för minimat eller skickade du bara in datapunkterna och att de gör beräkningen? Jag hittar nämligen bara diagrammen med datapunkterna och inte tidpunkten för minimum när man klickar upp de olika inskickade observationerna. I ditt diagram verkar också delen efter minimum saknas, vet du varför?
Thomas Karlsson