Samsung NX11 + 18-55/3,5-5,6 OIS

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Samsung NX11 + 18-55/3,5-5,6 OIS

Post by Kroppefjäll »

Mitt nyårslöfte till mig själv är att försöka slå mig in på astrofoto. Ny kamera behöver vi i vilket fall så det blir två flugor på smällen.
Alternativen som jag (nja, egentligen "vi" - eftersom familjen har lurats med i detta) har framför oss är:

1) Sprillans ny Canon EOS 1100D med objektiv 18-55 DC. (3490:-)
2) Begagnad Canon EOS 400D, med objektiv 28-210, inkl bordsstativ, väska och lite olika filter som "skylight" och cirkulärt pol.filter (2850:-)

samt en joker:

3) Samsung NX11 inkl. objektiv enligt ämnet ovan (3190:-)

Är i ärlighetens namn lite tilltalad av den sista men vet inte om den skulle funka för astrofoto. Ett sök på "Samsung NX11 astrophotography" ger i det närmaste inga "hittar" annat "vanlig" fotografering med kameran.

Jag vill egentligen inte låsa mig till en viss typ fotografering, men jag tror att det mest kommer att bli fotometri av variabler, men säkerligen en liten släng av Solsystem/DSO också.

Vilken kamera av ovan skulle ni erfarna välja mellan? Tack!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Samsung NX11 + 18-55/3,5-5,6 OIS

Post by Jonas »

Jag har ingen erfarenhet av Samsung så denna kamera kan jag inte uttala mig om men av de två Canonkamerorna du nämner, skulle jag välja 1100D eftersom den har LiveView vilket är väldigt användbart vid fokusering.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Samsung NX11 + 18-55/3,5-5,6 OIS

Post by Kroppefjäll »

Jonas wrote:Jag har ingen erfarenhet av Samsung så denna kamera kan jag inte uttala mig om men av de två Canonkamerorna du nämner, skulle jag välja 1100D eftersom den har LiveView vilket är väldigt användbart vid fokusering.
Finemang! Tackar! Det får bli en 1100D, känns om inte annat tryggare med nytt i och med garanti. Dock uppstod frågan om det skulle vara med bildstabilisator (+500 kr) eller utan. Skulle väl kunna tänka mig att man inte behöver någon bildstabilisator för just astronomiskt bruk men kameran skall ju även användas till vardags och då kanske det inte gör ont med "18-55 IS" objektivet. Den kanske går att koppla ifrån om man inte vill ha den antar jag.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Samsung NX11 + 18-55/3,5-5,6 OIS

Post by Jonas »

Bildstabilisatorrn i objektivet är bra om man vill fotografera i svagt ljus utan blixt men fungerar inte för astronomiskt bruk. Den går att stänga av om manvill.
Om du sedan vill komplettera objektivsamlingen senare, finns ju alltid Tradera.. :good:
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Canon 1100D inhandlad!

Post by Kroppefjäll »

Ja, då var den köpt - en Canon 1100D. Första intrycket är "plastig" och den känns betydligt billigare än den egentligen var. Vid justering av zoomen är den lite "sträv", inte det är inte alls samma "glid" i objektivet som jag haft i mina gamla systemkameror. Men men, det är ju resultatet i bildform som räknas. Ska bli kul att testa. Det är ju långt från kompaktkamerans "sikta och skjut", så man har nog mycket trial and error framför sig. Har skrivit ut Thomas Karlssons guide från variabel sidan så nu skall det bli fotometri framöver!

Jonas, undrar förresten om det inte var du som skickade några 35 mm rullar till mig för ett par år sedan? Det blev inte mycket resultat på dem, och om jag minns rätt så trodde du att filmerna var för gamla - kanske var det så! Tack ännu en gång i alla fall!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Canon 1100D inhandlad!

Post by Jonas »

Kroppefjäll wrote:Ja, då var den köpt - en Canon 1100D. Första intrycket är "plastig" och den känns betydligt billigare än den egentligen var. Vid justering av zoomen är den lite "sträv", inte det är inte alls samma "glid" i objektivet som jag haft i mina gamla systemkameror. Men men, det är ju resultatet i bildform som räknas. Ska bli kul att testa. Det är ju långt från kompaktkamerans "sikta och skjut", så man har nog mycket trial and error framför sig. Har skrivit ut Thomas Karlssons guide från variabel sidan så nu skall det bli fotometri framöver!

Jonas, undrar förresten om det inte var du som skickade några 35 mm rullar till mig för ett par år sedan? Det blev inte mycket resultat på dem, och om jag minns rätt så trodde du att filmerna var för gamla - kanske var det så! Tack ännu en gång i alla fall!
Jo, visst är de nyare konsumentkamerorna plastiga jämfört med de gamla "rktiga" kamerorna. Jämfört med min gamla Canon F1 New är det nog bara Canon 5D som mäter sig i känsla. (Har inte känt på 1D). Men... även min gamla 350D levererar bra bilder så jag tror inte du ska bli besviken med din 1100D.

Jag hade faktiskt glömt de där filmerna men säger du nu att det inte blev något på dem, kan jag lika väl slänga resten. Vilka filmer var det? Jag antar att du inte vill ha fler ;)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “DSLR-kameror”