Mitt jämtländska observatorie-bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Hallå gott folk!

I höstas så bestämde jag mig för att jag bara "måste" ha ett observatorium där jag kan lämna grejjerna redo för nästa foto-session, då mkt tid går åt att lasta i och ur bilen, skruva ihop allt, polinställning, kableltrassel osv osv... Pga mitt jobb så blir antalet foto-nätter begränsade till hur mitt kaos-artade schema lyckas tajma finvädret, så jag gör vad jag kan för att jag ska få ut det mesta av molnfria nätter.
Utan att egentligen ha nån större koll på hur man gör, så satte jag i vanlig ordning igång med att skumma igenom högvis med forum och kollade på bilder för att bilda mig en uppfattning om vad det är jag kommer ge mig in i. Jag gillar att samla på mig fakta och idéer i en enda stor soppa och sedan forma en egen version/idé allt eftersom jag bygger (kanske inte det mest optimala sättet, men det är så jag brukar göra). Min syster har nyligen köpt hus/mark en mil s/v om stan(Östersund) och otroligt nog så har hon inget emot att jag bygger mitt obs där, thx igen syrran! :D

Vi börjar med en mkt sofistikerad mobil-flygbild med banbrytande bildbehandling när jag bestämde vart jag skulle hålla till
Image

Men pga ruggigt mkt jobb runt om i landet så har jag inte haft möjlighet att ta tag i det hela, det blir lätt hänt att man skjuter upp saker. Men strax innan snön kom, så lyckades jag få en ledig helg, då jag ringde en polare som lånade ut sin minigrävare till mig. Det var lite klurigt i början men det gick ganska snabbt att lära sig grunderna. Men en kollega med koll på grävare tittade förbi och hjälpte mig, annars skulle det inte blivit klart i år.
ImageImage

Jag tänkte gjuta en 1mx1m bottenplatta med en 25cm pir i mitten, men det dröjde inte länge innan mina planer började skena, och ganska snart så kom jag på att en pir inte skulle räcka, man "måste" ju ha två, så jag kan samla potentiellt dubbelt så mkt exponerings-tid (och antal problem som ökar exponentiellt). Så det fick bli två pirar helt enkelt.

Slängde lite grus i botten, i med isolering, och sen snickrade jag en form, lämnade ett litet hålrum i mitten mellan pirarna för att slippa blanda så mkt betong. Syrrans katter hade svårt att hålla sig borta, det blev några tassavtryck i fundamentet :P Gjutningen genomfördes utan större bekymmer, och fick härda några dagar
ImageImageImage
Det blev mkt skottande, här är jag nästan klar med botten
Image
Västerut
Image
2 första dagarna av bygget avklarat, sen blev det en massa jobb igen, men det kändes skönt att äntligen komma igång!

Här är några bilder på hur mina väderstreck ser ut från observatoriet
Image
Image
Image
Image
De 2 byggnaderna norr om obset är ouppvärmda, så det ska gå relativt fint att fota i alla riktningar

Efter ännu mer jobb, så fick jag äntligen tid för nästa fas i bygget, då jag lånade en 2takts-driven jordborr, för att göra plats åt betongplintarna jag köpt så inte obs-skrället blåser bort om det börjar storma.
Här syns också "mallen" för väggarna jag slängde ihop, 5mx3m
Image

Snön kom precis när sista plinten var i backen, så det var skönt att hinna klart med det innan tjälen, nu återstår "bara" att bygga observatoriet på grunden som nu är klar.
Image
Här syns stolpskorna som gängas ner i betongplintarna, mkt smidigt för att få allt i nivå
Image

Det börjar ta sig!
ImageImageImageImage

Så ser bygget ut i skrivande stund. Min långsiktiga plan är att motorisera taket, och även installera en molnsensor, och styra allt med en järnhand hemifrån, och på så sätt maximera antalet fotonätter, med ett system som parkerar teleskopen och stänger taket om det blir molnigt. Det här är självklart avlägsna drömmar, men det är nåt att jobba mot i allafall,.
Kommer fylla på med mer info allt eftersom bygget tar sig

Ha're gött!
Jonas
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by danhei »

Avundsjuk e bara förnamnet härofrån Natriumland :green:
Ser ut o bli ett kanonbygge, med eftertanke dessutom.
Lycka Till.

MVH
/Danne
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Lars L »

Imponerande! Ser ut som de rätta förutsättningarna inför framtiden, lycka till!


Mvh Lars L
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Frazze »

Wow!
Detta ser ju ut att bli hur bra som helst.
Mycket coolt med dubbla pirar också. Ska bli kul att följa byggandet. Hoppas du uppdaterar fortlöpande :)

Man blir ju sugen på att börja karva i gräset hos föräldrarna ute i Ås när man ser detta :)

Lycka till med bygget!

Mvh
Daniel
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Damberg »

Ser riktigt bra ut så här långt!
Ska bli spännande att följa utvecklingen!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Verkar vara ett kanonställe som din syster bor på.
Det kommer att bli ett lyft för dig Jonas !
En fråga - är katten en Ocikatt ?

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Tompa »

Det blir "Grinde-standard" på obset oxå :good:
Spännande att se outputen från obset så småningom!

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Ser väldigt trevligt ut! Det blir en del pyssel med det är ju halva grejen! :) Själv håller jag på att uppgradera belysningen i mitt obs. Har letat efter något som man kan styra belysning med via datorn och hittade till sist en USB "mojäng" som trådlöst kan styra ett antal fjärrstyrda strömbrytare :) Vill gärna tända upp då man gör förflyttningar remote så man kan se ordentligt med webbkameran vad man gör!

Men ja som du själv säger så kan man ju bygga ut och automatisera en hel del efter bygget är klart. Vad har du för diameter på pirarna? Avstånd mellan?

Standardtips till "nybygge" från min sida:

Isolera taket. (Kondensdropp på datorer och utrustning är inte kul!)

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Micke, tror du inte kondensen hos dig beror på plåttaket om du nu har det kvar ?
Jag har aldrig upplevt kondens i taket på mina spontade bräder. Det enda som brukar kunna ha kondens är monteringen och yttersidan av tuben. De blir ju riktigt kalla.
Min ventilation är i och för sig god så det gör säkert en del.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Cassini »

Härlig tråd! Fyll på med bilder efterhand! Kommer bli grymt bra.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Uppdatering!

Nu är golvet klart, och tänkte lägga paneler på väggarna imorn, och börjar snickra på taket så fort jag bestämt mig för vilken konstruktion det blir på hjulet. Jag satt och grubblade en hel del på vad som händer om det börjar blåsa riktigt hårt under en fotosession när man ligger inne i värmen och knoppar. Jag kikade runt lite på metallhandeln och sneglade på skjut/hängportar eller vad det nu kallades... En sån "räls" nerskruvat ovanpå väggen, då borde inte taket kunna rubbas? Berätta gärna hur ni andra valt att göra!
Image
Image

Jag har även surrat med diverse automatiserade observatorie-ägare i runt om i världen ang automatiserings-system, och kommer fram till att jag nog kommer köra en dator i obset med teamviewer hemifrån, och köra obsdatan med ccdautopilot5. Jag har dessutom kollat lite på ett ascom-kompatibelt automatiserings-system med regelstyrda reläer och programmeringsbara funktioner som över internet sköter belysning, parkerings-sensorer till monteringarna, öppning/stängning av tak först när den kollat att monteringarna är parkerade, inbrottssensorer som larmar över telefon/sms vid inbrott, belysning av/på, ström till kameror/daggvärmare/monteringar av/på, möjlighet att avbryta fotosession/parkera/stänga tak/slå av ström om moln drar in (förutsatt att man kopplar in en molnsensor).... Allt jag skulle kunna önska mig, + lite till. Nu till det riktigt roliga, när jag skrev i ett forum för att hitta återförsäljare till systemet (M1oasys)så blev jag kontaktat av en mkt vänlig man från Usa som precis byggt ett nytt clamshell-obs i New Mexico och höll på att skrota sitt gamla obs i North Carolina och behövde inte sitt automatiserings-system längre, han erbjöd att skänka det till mig efter nyår om jag betalar frakten, sanslöst! Han gillade inte tanken av att det skulle samla damm i källaren, utan ville hellre att det kom till nytta nån annanstans så han kunde stödja astrofoto-communityt och hjälpa andra att komma igång. Hur tackar man tillräckligt när man får ett sådant erbjudande? Då återstår det "bara" att hitta en takmotor som går att koppla ihop med M1oasys interfacet... Det här skulle jag inte tro på för ett år sen... :P
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by bjorne »

skafar65 wrote:Hej Jonas

Ser väldigt trevligt ut! Det blir en del pyssel med det är ju halva grejen! :) Själv håller jag på att uppgradera belysningen i mitt obs. Har letat efter något som man kan styra belysning med via datorn och hittade till sist en USB "mojäng" som trådlöst kan styra ett antal fjärrstyrda strömbrytare :) Vill gärna tända upp då man gör förflyttningar remote så man kan se ordentligt med webbkameran vad man gör!

Men ja som du själv säger så kan man ju bygga ut och automatisera en hel del efter bygget är klart. Vad har du för diameter på pirarna? Avstånd mellan?

Standardtips till "nybygge" från min sida:

Isolera taket. (Kondensdropp på datorer och utrustning är inte kul!)

Mvh //Micke
Gissar det är detta du menar:
http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/
Använder det själv, ytterbelysning, julgran etc. bara fantasin som sätter begränsingar, funkar kanon, kan till och med sköta det från telefonen.
8)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Frazze »

Grinde wrote: Jag har även surrat med diverse automatiserade observatorie-ägare i runt om i världen ang automatiserings-system, och kommer fram till att jag nog kommer köra en dator i obset med teamviewer hemifrån, och köra obsdatan med ccdautopilot5. Jag har dessutom kollat lite på ett ascom-kompatibelt automatiserings-system med regelstyrda reläer och programmeringsbara funktioner som över internet sköter belysning, parkerings-sensorer till monteringarna, öppning/stängning av tak först när den kollat att monteringarna är parkerade, inbrottssensorer som larmar över telefon/sms vid inbrott, belysning av/på, ström till kameror/daggvärmare/monteringar av/på, möjlighet att avbryta fotosession/parkera/stänga tak/slå av ström om moln drar in (förutsatt att man kopplar in en molnsensor).... Allt jag skulle kunna önska mig, + lite till. Nu till det riktigt roliga, när jag skrev i ett forum för att hitta återförsäljare till systemet (M1oasys)så blev jag kontaktat av en mkt vänlig man från Usa som precis byggt ett nytt clamshell-obs i New Mexico och höll på att skrota sitt gamla obs i North Carolina och behövde inte sitt automatiserings-system längre, han erbjöd att skänka det till mig efter nyår om jag betalar frakten, sanslöst! Han gillade inte tanken av att det skulle samla damm i källaren, utan ville hellre att det kom till nytta nån annanstans så han kunde stödja astrofoto-communityt och hjälpa andra att komma igång. Hur tackar man tillräckligt när man får ett sådant erbjudande? Då återstår det "bara" att hitta en takmotor som går att koppla ihop med M1oasys interfacet... Det här skulle jag inte tro på för ett år sen... :P
Vilken flax! Det är ju bara att tacka och ta emot.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by skafar65 »

ja Bjorne det är det systemet. Får tyvärr inte det att fungera inne ifrån huset så jag får styra det via TeamWiewer via observatoriets dator. Men det var och andra sidan det jag hade tänkt från början. Såg sen andra användingsområde här inne och som du säger utomhusbelysning men sändaren är inte tilräckligt kraftig...

Mvh //Micke
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Timo wrote:En fråga - är katten en Ocikatt ?

Timo N.
Hej! Det är en vanlig bondkatt med stort klätterintresse, men helt klart Oci-liknande päls