Mitt jämtländska observatorie-bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Timo wrote:Jag föredrar lägre höjd och ordentligt vindskydd. De dagar det blåser här nere i Skåne har vi oftatst den bästa seiingen, speciellt om det blåst ett par dagar tidigare.
Själv fotograferar jag från 45 - 90 grader aldrig lägre. Inte stor mening med min brännvidd på 2000 - 3000 mm.
Du kan ju förstås fixa till lösa vindskydd i plywood som du sätter upp tillfälligt och på det sättet få skydd även om piren är högre. Ett tips är att luta dessa en aning inåt för att minska turbulensen som uppstår om det skulle blåsa.
Hls
Timo N.
Det var fina tips, tack Timo! Jag kan tänka mig att marginalerna blir små vid de brännvidderna. Undrar vilken höjd som är den lägsta användbara för mina "vidvinkel"tuber på 500mm & 1000mm. Jag vill ju inte behöva välja bort låga objekt, men samtidigt så går det ju inte plåta hur nära horisonten som helst, så frågan är vart min sweetspot hamnar...

Nån som har några förslag på motordrivning?
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Duu får testa dig fram. Beror säkert på de atmosfäriska förhållandena för just den kvällen.
Så det varierar.
Ser fram emot fler bilder i takt med att observatoriet färdigställs.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Timo wrote:Du får testa dig fram. Beror säkert på de atmosfäriska förhållandena för just den kvällen.
Så det varierar.
Ser fram emot fler bilder i takt med att observatoriet färdigställs.
Timo N.
Det får nog bli en kompromiss med höjden, plus uppfällbara vindskydd. Ser ut som det blir jobb på annan ort några dar framöver, men hoppas på att börja motorisera taket när jag kommer hem, eller i allafall beställa delar till det.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Robert »

KUl att se att ditt bygge går frammåt och skall följa med intresse hur du skall motorisera tak mm senare.

Jag planerar själv att bygga ett litet observatorie i framtiden. Har dock inte funderat på var/hur ännu.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by bjorne »

Kanske nåt för att kunna fjärrstyra sina prylar med.
http://www.bwz.se/elfa/b.aspx?l=36C253B ... c=4CD3237E
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Uppdatering!
Det har gått lite långsamt pga rekordhög arbetsbelastning, mkt jobb på annan ort osv. Men I helgen fick jag lite tid över, syrran hittade en billig Jula-vinsch i garaget som de inte hade nån användning för, så den donerades till mitt bygge eftersom jag efterlyst elmotorer till takmotorisering. Jag svetsade snabbt ihop ett improviserat väggfäste och handlade runt 20m vajer och några tillbehör, här kommer resultatet:

Videolänk: http://www.flickr.com/photos/grinde/6802068777

Riktigt kul att klura ut en egen lösning på motoriseringen, trodde dock fanns andra här med motoriserade tak? Eller är de bara hemlighetsfulla med sina egna konstruktioner? :P
Håller på att fixa möjlighet att köra taket remote hemifrån och via internet/telefon, ascom-stöd kommer nog till våren

Kommer fylla på med bilder inom kort, som ni märkte så dog kamerans batteri medans jag spelade in filmen...
Har ni funderingar ang motorisering/automatisering så är det bara att fråga, det är verkligen ingen raketforskning, som jag först trodde :D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Robert »

Jag kan ta lite bilde på hur det är löst i AAK's observatorium nästa vecka.

I kortet har vi en motor med en trumma på som vajern är lindad några varv. Vajern går sedan till varsin ända av taket. Beroende på vilket håll man käör motorn så drar den på eller av. I ena änden sitter vajern fäst i en fjäder (frpn en hammock) som kan spännas för att få lagom spänst på vajern.

Vi har brytare som bryter stömmen till motorn då taket kommer i ändlägena.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Robert wrote:Jag kan ta lite bilde på hur det är löst i AAK's observatorium nästa vecka.

I kortet har vi en motor med en trumma på som vajern är lindad några varv. Vajern går sedan till varsin ända av taket. Beroende på vilket håll man käör motorn så drar den på eller av. I ena änden sitter vajern fäst i en fjäder (frpn en hammock) som kan spännas för att få lagom spänst på vajern.

Vi har brytare som bryter stömmen till motorn då taket kommer i ändlägena.
Tack Robert, det vore riktigt roligt att se hur det ser ut hos AAK-observatoriet! Det låter väldigt likt lösningen jag kör med! Problemet för mig är att taket ska åka så långt (runt 5m) att trumman blir för kort, vajern "vandrar" mot slutet av trumman och början sen klättra på sig själv och överlappar/nyper. Detta har jag nu löst genom att dela trumman med en ditsvetsad vägg, med en vajer för att öppna taket via ett litet hjul längst bort på rälsen utanför byggnaden, och med den andra vajern som drar tillbaks taket inifrån. Jag har köpt förtöjningsfjädrar (59kr Jula) för att dämpa rycket från motorn i båda riktningarna, och även gängade vajersträckare. Har precis skruvat isär motorn för att montera den modifierade trumman, och hittade ännu en ändläges-brytare (trodde bara det fanns 1), så den ska plockas av och monteras så jag får automatiska stopp i båda riktningarna :D
Har klurat lite på att koppla strömmen till motorn via "parkerings-sensorer" som kan fästas på teleskopmonteringen, så att taket endast går att manövrera när teleskopen är parkerade... Känns säkrare än att köra med krångliga parkerings-script osv, tacka vet jag idiot-säkra system :P
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Drar upp taket för hand än så länge. Har funderat på vinsch från Jula men inte kommit så långt än.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Tjena grabbar
Har varit off ganska länge nu pga jobb, men nu har det hänt lite grejjer på observatorie-fronten, nämligen premiär!
Jag har byggt om vinschen (förlängt fästet och trumman pga mitt långa tak), fixat ändlägesbrytare, modifierat vinsch-handkontrollen och installerat lite reläer och fjärrbrytare, belysning inne i observatoriet, och lite annat småfix...

Häromkvällen var det äntligen stjärnklart(stundvis) och inget jobb dagen efter, så jag passade på att aligna och polinställa monteringen för första gången, men vädret satte stopp efter nån timme, så det hann inte bli några testbilder.

Men nu till det riktigt coola, igår kväll satt jag i tv-soffan och såg att vädret klarnat upp riktigt fint, så jag öppnade laptopen och aktiverade webbkameran i observatoriet, använde en android-app för att tända belysningen, och rulla av taket(självklart går det lika bra med laptopen, men inte lika roligt) , sen var det bara att starta kameran och sätta igång och fota! När jag startade PHD-guiding upptäckte jag att jag glömdt att stoppa i en kabel i monteringen, nämligen guide-sladden, så det fick bli oguidat... Slänger upp nån testbild när jag gått igenom materialet. Jag kopplade av framför tv'n, och kollade laptopen då och då för att se om vädret spårat ur, vilket det gjorde efter nån timme. Så då var det bara att parkera teleskopet, tända belysningen, på med webkameran och stänga taket... Startade filöverföringen av kvällens fångst och stängde av utrustningen. Allt utan att lämna soffan, med utrustningen 13km bort! Det här trodde jag verkligen inte skulle vara möjligt, när jag påbörjade mitt bygge för strax under 3 månader sen... Lite finslip och detaljer återstår såklart, men nu är det fullt fungerande i allafall :D
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by MikkoK »

Härligt när tekniken fungerar! :)
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

MikkoK wrote:Härligt när tekniken fungerar! :)
Håller med, nästan en utopi! Och nu har jag lagt till en riktig cocktail av extra saker som kan börja krångla... Men det är i huvudsak till för de gånger jag har stjärnklara nätter som krockar med mitt jobb. Nu när jag har dubbla pirar så tänkte jag börja obsa visuellt medans fotoriggen tar bilder.
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by MikkoK »

Vad för Android-app + övrig teknik använder du för att tända / släcka och rulla på / av taket?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Lazze »

Det där bygget låter som varje amatörastronoms våta dröm. Om du slänger upp några bilder, kan du då ta med något som visar hur det ser ut kring vinschen?

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Robert »

Kul att du fick automatiken att fungera så. Är mitt långa framtidsmål att kunna styra mitt framtida observatorium automatiskt även om det kommer vara på tomten någonstans :)

Vad är det för programvaraor du använder för att rulla på / av tak mm?