Mitt jämtländska observatorie-bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by skafar65 »

Jonas. Har du startat upp 10Micronen?

Mvh //Micke
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

skafar65 wrote:Vad har du för diameter på pirarna? Avstånd mellan?

Mvh //Micke
Tjena! Jag tog det största pappröret de hade, 25cm diameter, skulle nog tagit större om det fanns, men det blir ändå ett stort lyft mot ett rangligt stativ i snö. 2 meter mellan pirarna, och 1.5 meter från pir till vägg runt om
skafar65 wrote:Jonas. Har du startat upp 10Micronen?

Mvh //Micke
Den spinner som en katt! Har precis provkört med lankabel, och styrt med WiFi och SkyX, inga problem alls. Men tveksam om jag vågar köra remote med full slew-hastighet, jäklar vad det går undan :P
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by skafar65 »

Ja men det låter ju bra! Har själv också en 25cm pir. Har däremot bara en meter åt vardera håll vilket är i minsta laget!

Mvh //Micke
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by bjorne »

skafar65 wrote:ja Bjorne det är det systemet. Får tyvärr inte det att fungera inne ifrån huset så jag får styra det via TeamWiewer via observatoriets dator. Men det var och andra sidan det jag hade tänkt från början. Såg sen andra användingsområde här inne och som du säger utomhusbelysning men sändaren är inte tilräckligt kraftig...

Mvh //Micke
Du skulle kunna testa med denna, skall tydligen öka räckvidden ?
https://www.m.nu/signalforstarkare-lest ... 0qrtu1u3r0
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by skafar65 »

Men tveksam om jag vågar köra remote med full slew-hastighet, jäklar vad det går undan :P
Du det ska man nog avstå ifrån! Har funderat om man inte behöver ha ett skyddsområde runt teleskopet! Jobbar ju mycket med maskinsäkerhet på McNeil. Där hade det inte godkänts att inte ha en skyddsbarriär med en sådan maskin som far runt! :D

Mvh //Micke
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Ingen som hade några tips/tankar om hjulrälsen, eller andra lösningar...?
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by skafar65 »

Du skulle kunna testa med denna, skall tydligen öka räckvidden ?
https://www.m.nu/signalforstarkare-lest ... 0qrtu1u3r0
Tack för tipset! Mvh //Micke
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Advertise »

skafar65 wrote:
Du skulle kunna testa med denna, skall tydligen öka räckvidden ?
https://www.m.nu/signalforstarkare-lest ... 0qrtu1u3r0
Tack för tipset! Mvh //Micke
Kan man inte annars bygga en "fokuserare" med en pringlesburk eller göra en parabol med aluminium?
Vet att det fungerar med vanligt trådlöst nätverk. :) Vet inte hur, men har hört om det.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Jonas,
det som jag upplevt som det största problemet vid taköppnande är is. Åtminstone här nere i Skåne så fryser det och töar och fryser igen i en ständig rundgång.
I början fick jag rensa/hacka loss is i hjulbanan på sina ställen p.g.a. att hjulbanan lutade en aning. Det var inte så värst kul i mörkret.
Nu har jag täckt till så att smältvatten inte kan rinna in eller snö blåsa in på hjulbanan.
Fast jag har inte en så avancerad konstruktion utan bara hjul som rullar på en regel. Så det problemet behöver du kanske inte dras med.
Men jag misstänker att det låter en del när man rullar metall på metall. (Jag har grannar nära inpå :) )
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

Hej alla!

Jag har varit inaktiv ett tag nu pga jobb, men bygget har äntligen fått sig en skjuts framåt:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nu återstår att smälla dit en dörr & gjuta sista biten på pirarna, sen är det bara att montera grejjerna och sätta igång med plåtandet!
Saker att fixa "i framtiden": Hitta en motor och klura ut ett sätt att motorisera taket, och ett sätt att styra det med datorn. Webkameror. Belysning. Ev ventilation. Larm. All-sky-kamera. Molnsensor (låg prio, men det vore häftigt!)

Det kan bli lite modifikationer av hur mkt taket sticker ut, men jag tror inte det blir så noga, man ser polstjärnan från den norra piren, så det tror jag kommer räcka för mig.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Frazze »

Ser mycket bra ut Jonas!

Ska bli kul att se hur det ser ut när allt är klart.

Mvh
Daniel
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by bjorne »

Ser bra ut, är dock lite undrande över plasten på utsidan.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Nu börjar det likna ett observatorium och stort blir det !
Angående ventilationen - får du inte glipor mellan vägg och tak där banan för hjulen ligger ?
Jag får min ventilation tillgodosedd där.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Grinde »

bjorne wrote:Ser bra ut, är dock lite undrande över plasten på utsidan.
Om det är plasten innanför väggarna du undrar över så är det vind-isolering, vill ha så lite snö som möjligt där inne.
Timo wrote:Nu börjar det likna ett observatorium och stort blir det !
Angående ventilationen - får du inte glipor mellan vägg och tak där banan för hjulen ligger ?
Jag får min ventilation tillgodosedd där.
Timo N.
Jag har byggt en liten "kjol" längs skarven för att hindra snön från att blåsa in, men som du säger så lämnas det en glipa längs hjulbanan. Tror du det räcker? Då blir det änne en sak mindre att oroa sig för :)


Sitter och kollar på en massa olika lösningar för att motorisera taket nu, industrimotor+gängstänger, block/vajer/vinsch, garageportsmotor, osv osv... Taket går att rulla ensam med rep fäst i ena hörnet, så det blev ingen byrålåda-effekt som nyper fast.

Jag håller på att räkna på höjder till pirarna nu, om jag väljer tex 15cm frigång mellan tak & högsta punkt på tuben i horisontellt, så får jag fri himmel ner till 5° höjd. Är det bättre att köra med lite lägre pir för ökat vindskydd, till bekostnad av fri horisont? Hur nära horisonten är det värt att fota egentligen?
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mitt jämtländska observatorie-bygge

Post by Timo »

Jag föredrar lägre höjd och ordentligt vindskydd. De dagar det blåser här nere i Skåne har vi oftatst den bästa seiingen, speciellt om det blåst ett par dagar tidigare.
Själv fotograferar jag från 45 - 90 grader aldrig lägre. Inte stor mening med min brännvidd på 2000 - 3000 mm.
Du kan ju förstås fixa till lösa vindskydd i plywood som du sätter upp tillfälligt och på det sättet få skydd även om piren är högre. Ett tips är att luta dessa en aning inåt för att minska turbulensen som uppstår om det skulle blåsa.
Hls
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius