Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Allmän diskussion om teleskop.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Lars L »

Egen erfarenhet av båda Celestronen har jag inte kvar.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Peter R »

Hej Ståle,
Jag tror att du underskattar vikten och otympligheten i den utrustning du nu funderar på och en 190MN Pro Mak-Newton exempelvis väger nog 10-12 kg. Visst går den på en HEQ-5 Pro stativ men du måste vara extra noggrann med ballanseringen för du närmar dig maxgränsen för stativet. Om man inte är riktigt biten så är det lätt att krokna av den totala vikten.
Fördelen med din ursprungliga tanke på en Celestron 4SE trotts alla dess begränsningar är att den är billig, liten och portabel (totalvikt för teleskop + stativ är mindre än enbart motvikterna till en HEQ-5 Pro) dvs snabb att komma igång och observera med och låter ganska idealiskt för att ha med på camping dock knappast något för foto annat än månen och ljusstarka planeter. Finns ofta att köpa begagnad.
Annars om du vill börja med tyngre utrustning som du kan behålla i många år och komplettera i framtiden kan jag rekommendera en HEQ-5 Pro med en bra Apo-refraktor på 80mm. Den är lätt att hantera, har fina optiska egenskaper och är en bra inkörsport till astrofotografering i alla dess former. Kan senare kompleteras med större Newton, Mak eller Mak-Newton.

/*Peter R
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by pesa »

Ett mindre krävande sätt att forografera är att helt enkelt sätta fast kamera+objektiv på tuben och använda stativ+teleskop endast för styrning..
Eftersom förstoringen blir mkt mindre med normala kameraobjektiv ställer det mindre krav på stativet och polinställning.
Jag förelår också kortast möjliga brännvidd på tuben, blir roligare när man tittar eftersom stor förstoring ofta ger mörkare synfält än när man bara tittar utan kikare. Nackdelen är förståss att planetobservationer inte ger så mycket.