Astronomi i skolan

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Astronomi i skolan

Post by wilt »

Hej,

Jag ska förmodligen träffa en skolklass framöver för att prata lite astronomi. De går i andra klass och har rymdtema. Är det någon här som har erfarenheter att dela med sig?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomi i skolan

Post by Robert »

Senaste åren har jag haft hand om besöken i AAK's observatorium och vi har besök av upp till 10 st skolklasser från 2an varje år.

Ofta stort intresse mycket frågor och alltid frågor om svarta hål :)

Vi har ett annat uppläg än vad du komemr ha gissar jag. Vi har 2 delar på programmet för besökarna.
Först visar vi observatoriet och titta lite i teleskopet. På lämpligt objekt eller in mot staden om det är mulet.

Sedan har vi en bildvisningsdel i värmestugan. Resa i universum med bilder tagna i observatoriet eller AAK's medlemmar. Blir alltid mycket prat och frågor om bilderna.

Några av bilderna vi har med:

Månen.
Solen
Solen+Venus.
Några andra planeter i ett litet kollage.

M45 och någon annan stjärnhop.
En del nebulosor. Som M42 där det föds nya stjärnor
BubbelNebulosan
Rosettnebulosan
Hästhuvudnebulosan
M1 - och lite historia om stjärnan som exploderade.

Efter detta lite bilder på några klotformiga stjärnhopar som M3 M13 M15

Sedan Galaxer:
M31 M33 M51 M81/M82 några till och till slut en kvaras på 11 miljarders ljusår som väcker tankar hos många föräldrar.


Detta är lite snabbt grunddragen i det vi brukar göra på 1 timma.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astronomi i skolan

Post by Bengt »

Jag har när jag undervisat i astronomi i dessa årskurser har jag använt mig av planetarieprogram word wide teleskop och stellarium via en projektor. Det förstnämda är ett ypperligt program för att visa hur vårt solsystem rör sig och hur solen träffar jorden med årstiderna.

Lite praktiska moment där de får skapa egna stjärnbilder som de namnger brukar funka bra i denna årskurs.
Kan man få till en riktigt teleskop titt är det ju alltid det bästa.

Bengt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Astronomi i skolan

Post by Timaoes »

Jag ska också göra något liknande på dotterns skola inom kort. På lärarnas förslag ska eleverna först få formulera sina egna frågor. Dessa ska jag sedan få tillgång till och sedan använda som utgångspunkt för någon form av presentation. Känns lite läskigt! Nyfikna 8-9-åringar är något annat än de horder av studenter man mött under åren :-).

/Johan

Return to “Allmänt”