NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2174 Monkey Head Nebula
Exponering: Ha 5x15min Lu 5x10min RGB 6x5min
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Teleskop: Tv-NP101is
Kamera: QSI582WS
Kommentar: Hej,

En liten testbild på "Aphuvudet", svår att bildbehandla, mycket gradienter, men jag orkar inte fila på den mer utan "provtrycker" den här och nu!

/LG
ngc2175-9.jpg
ngc2175-9.jpg (3.14 MiB) Viewed 1658 times
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by skafar65 »

Hej Lars

Ja här är en bild som jag tycker att du lyckats med själva objektet men där stjärnorna ser väldigt onaturliga och döda ut! Jag har själv fått fram sådana bilder ibland och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som är felet. Kan det vara att du kört med DDP och på det viset skapat små fluffiga bomullsliknande stjärnor?

Annars som sagt, trevligt objekt som jag inte sett så många bilder på här på Astronet (om någon)? Såg nu även (utanför tråden) att man ju kan söka på bilder! Har jag aldrig sett innan! :) Såg också att sidan kraschar när man går bak ett steg då man sökt och valt att kika på en bild...

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Svårt det där med gradienter. Hade nästan hellre sett gradienter än denna kraftigt överstretchade bild.

Tror ditt bekymmer i denna bildbehandling är just ddp som Micke är inne på. Är tämligen säker på att om du valt bildbehandla utan ddp hade den blivit mycket bättre slutresultat. Jag har märkt att om jag använder ddp ökar också gradienterna märkbart. Vet inte hur din natthimmel var under exponering men är det hög luftfuktighet blir ofta det också väldiga problem med ljusföroreningarna . Oftast är det nästan omöjligt få ett bra slutresultat. Tror också du har för kort exponeringstid för att dra upp den så här mycket. Blir aldrig bättre än den bilddatan man har. Tror du saknar minst 2 timmar till med så här liten tub.
Om man måste jobba i ddp vilket ibland på vissa objekt är nödvändigt bör man jobba med olika lager . Stjärnorna blir ofta bättre om man lägger de i ett lager utan ddp. Finns dock vissa undantag på vissa objekt.
Låt bilden vila om du är mätt på den just nu och ta en ny runda om andan faller på med en redux utan så kraftig ddp är mitt råd.

Om jag ska säga något positivt så är det hur du valt komponera detta objekt i bildfältet. Mycket estetiskt vackert.
Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Timo »

Kan tipsa om att DDP-funktionen varierar mellan olika program.
T.ex. så skulle jag aldrig använda Maxim till det.
Utan att ha testat alla program som finns så är ImagesPlus helt överlägset än så länge för mig.

Snygg bild på nebulosan, tummen upp här :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för edra synpunkter, jag är inte själv alls nöjd, men som sagt det är bra att "provtrycka" bilden. Problemet är också inblandningen av H-alfa (vi har diskuterat detta tidigare). H-alfan vinner mycket på DDP, RGB tveksamt men på typ M45 är den utslagsgivande (tycker jag). Jag skulle vilja lägga alla stjärnor endast i ett RGB-lager och ha endast nebulosan i ett osv, jag har ingen käck metod som fixar detta, finns det en sådan metod? Utan att man behöver selektera ihjäl sig! Grindes ena bild (via en länk) var ju så att säga bra "isolerad" och kan jag tänka mig väldigt flexibel att jobba vidare med.

Mvh

LG
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: NGC 2174 Monkey Head Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag lyckades klanta till det vid uppladdandet av ny bild, ersatte inte utan raderade istället :shy:

Skall lägga in den på nytt i bildgalleriet!

/LG

Return to “Bilder”