Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Bilder från galleriet
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by LasseH »

Ny bild i galleriet
Objekt: Alfa Aurigae Capella
Exponering:
Fotograf: Mats Johansson
Teleskop: OGS RC-16 f/9
Kamera: SBIG ST-8300M
Kommentar: Här är något att fundera på. Att ringarna i bilden är reflektioner i RGBfiltren är helt klart. Det finns mycket att läsa om halos kring ljusa stjärnor på internet. Men jag har aldrig sett halos utspridda på detta viset förut. Vem kan förklara det?


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Lars L »

Ingen expert på detta men kan ha något med Huygens princip för vågor att göra.
Förstår du den principen är du betydligt smartare än jag! Kolla på nätet eller i NE........ .
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Bengt »

Jag har aldrig fått något som ens något är i närheten av denna reflektion.
Det är flera saker som är besynnerliga i bilden.

Så ska inte spikes se ut på en bild . De är tjockare längre ut på er bild än där inne vid stjärnan. Mycket konstigt.
Fokus punkten ligger på olika ställen i reflektionen grön överlappar inte röd .
Det man undrar vad är det för konstiga filter ni har i den?
Ni har väl ingen reducerare eller flattner i den ?

Antar ni har öppnat kameran och sett så det inte blivit kondens i kameran eller på filterna?
För det verkar nästan blivit en reflektion från en eller flera vattendroppar på bilden med den spridningen. Jag tror det har suttit något sådant i strålgången antingen på sekundären eller i kameran. Förskjutningen ser röra sig spektrat som i ett prisma. Rött , grönt blått. precis som det hade gjort i en vattendroppe.

Har jag för mig rätt är er tub ganska öppen och borde vara väldigt utsatt för kondens. Jag har haft problem trots sluten tub. Utan värmeband hade det aldrig gått.

Sätt dit Baaders filter i kameran .De ger ju inga reflektioner om det nu är så att fenomenet kommer från filterna,

Bengt
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Lars L »

Ja, kanske det! Vill man förklara fenomenet eller avlägsna problemet? Torkning ligger nära till hands!
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Starsoft »

Hej

Om jag hållit rätt på siffrorna så bör primärreflektionen vara 4mm i diiameter, med f/9 ger det en väg för reflexen på 36 mm, eller 18mm mellan de reflekterande glasytorna vilket borde kunna vara avståndet melan filtrets insida och framsidan på kamerans skyddsglas.

Håller med Bengt, skaffa filter som inte reflekterar så mycket.

Spekulerar lite över spiksen, kan det inte bli så där om armarna på sekundärhållaren inte sitter symetriskt?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by LasseH »

Ingen kondens. Inga halos utan filter. Och hör o häpna, det är Baaders halofria filter. Däremot kan det vara så att vi monterat dem bakfram :shy: . Vi ska testa det till att börja med.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Starsoft »

Hej igen

Ja om man tittar på den primära reflexen så är den inte speciellt stark så filtren är kanske inte problemet i alla fall.

Tittar man på de övriga reflexkopiorna spridda över bilden så har dom ungefär samma storlek som den normala reflexen så det borde inte kunna vara ytterligare reflexer.

Mycket märkligt fenomen :?:

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Bengt »

Det gjorde fenomenet ännu mer intressant. Undrar hur de filterna är konstruerade? Jag kör för nuvarande med Astronomiks filter men har sneglat på baaders filter.

Du får meddela hur det går när du vänt filterna .

Vore ju skönt om det var så enkelt.


Bengt
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Ulf Petersson »

Jag har råkat ut för reflektion från primärspegeln i en kort Newton, men bara när jag fotograferar ljusstarka stjärnor och lägger dessa i centrum på bilden. Kameran har då visserligen varit en dslr, dvs inga filter. Det har uppstått en enda reflektion.

En bieffekt av reflektionen är att centreringen på reflexen skvallrar om hur väl kollimeringen är gjord.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Lazze »

LasseH wrote:Ingen kondens. Inga halos utan filter. Och hör o häpna, det är Baaders halofria filter. Däremot kan det vara så att vi monterat dem bakfram :shy: . Vi ska testa det till att börja med.
Guldsidan på filtren från kameran om jag minns rätt. Jag har aldrig fått några reflektioner från mina Baaderfilter fast jag har heller inte fotat någon så stark stjärna.
Spikesstrålarna ser ut att divergera längre ut från stjärnan. Kan inte det vara ett tecken på att fokus är 99% i stället för 100%?

Håller tummarna att det är så enkelt som att vända filtren.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Starsoft »

Hej

Det var nog bara lite vin som krävdes. De extra "reflektioner" som syns måste vara första och andra ordningens spektrum, därav färgförskjutningen. Rimligtvis är det bara ett gitterfenomen som kan komma i fråga för att skapa spektrat och det lär väl sitta på filtret, hoppas det försvinner när du vänder filtret annars är det nog ett tillverkningsfel.

Så det handlar kanske om Huygens princip som föreslogs tidigare.

Fast den enklaste lösningen är väl annars att inte fota stjärnor ljusare än mag 5 eller så :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Starsoft »

Hej

Nu har jag druckit mera vin...

Gittret sitter naturligvis på bildsensorn i kameran i form av mikrolinserna och fenomenet är väl därmed helt normalt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Lars L »

Bra! Då kan man slå i en sexa åldrad whisky och ägna en tanke åt Huygens princip. Väderprognosen talade om 2 dm snö, hur är det ute i landet? Här regnar det! Vill inte ha någon snö p.g.a, hälsoproblem. :green:
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Starsoft »

Hej Lars
Då kan man slå i en sexa åldrad whisky
Den delen av skåpet var tyvärr tom hos mig, undrar varför :D Vågar man fråga vad för rökigt och gott du smakar på?

Här i Gävle ute öser regnet ner i alla fall, några plusgrader.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Alfa Aurigae Capella - Mats Johansson

Post by Lars L »

Glenfiddich