Imma i Newtonteleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Imma i Newtonteleskop

Post by Freddan »

Jag har observerat några kvällar nu och varje kväll har jag efter kanske en timme fått imma på både sökarens okular samt på sekundärspegeln. Väldigt irriterande. Minns inte att jag hade det här problemet i vintras. Är det alltid så här bökigt på hösten och runt 0 grader? Vad gör man åt det? Vänta på torrare och kallare luft eller ska man skaffa sig bandvärmare och ha sig?

Det är så jäkla fuktigt så det bara rinner om teleskopet efter en timme. Har dessutom fått fukt på huvudspegeln några gånger och när jag tittar på den med ficklampa nu så ser den svagt fläckig ut av torkade vattendroppar. Påverkar det ljuset tro?

Kan ju inte bara vara jag som lider av det här. Men jag hittar inte så mycket vid sökning. Hur gör ni andra dobson- ägare?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Damberg »

Råkat ut för samma sak, dock på ett Schmidt-Cassegrain. Kunde inte vara ute mer än ett par minuter innan det immade igen.
Byggde ett eget daggskydd utav en flexibel plastskiva som jag rullade ihop till samma omkrets som teleskopet. Klädde insidan med en svart frotéhandduk. Daggskyddet sticker ut lite mer än halva tubens längd. Vet inte hur mycket som kan sticka ut på en Newton tub innan det påverkar inkommande ljus.
Efter detta kan jag vara ute i flera timmar även vid nollan eller några grader över! Värt ett försök kanske :idea:
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Timaoes »

Freddan wrote:Jag har observerat några kvällar nu och varje kväll har jag efter kanske en timme fått imma på både sökarens okular samt på sekundärspegeln. Väldigt irriterande. Minns inte att jag hade det här problemet i vintras. Är det alltid så här bökigt på hösten och runt 0 grader? Vad gör man åt det? Vänta på torrare och kallare luft eller ska man skaffa sig bandvärmare och ha sig?
Jo, detta hör årstiden till. Bandvärmare är förstås en lösning, men billigare och enklare är att göra en daggkåpa. En daggkåpa används för att förlänga tuben så att sekundären sitter längre från öppningen. Du kan till exempel använda en bit liggunderlag som du gör ett 40-50 cm rör av och som går att trä på tuben (och kanske också en mindre variant till sökare). På detta sätt minskar du daggproblemet samtidigt som du reducerar mängden ströljus som letar sig in i tuben.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by wilt »

Men vad gör man med imma på okularen på fältkikare? Jag har daggkåpor på min fältkikare och de håller skiten borta en bra stund, men okularen däremot börjar imma igen.

(Kanske inte är något större problem för teleskopobservatörer om man har okularen i innerfickan mellan varven?)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by hansg »

Bästa platsen är just i fickan.Och kolla så man inte andas rakt på okularet när man "kikar"
h-g
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Freddan »

Tack, jättebra tips. Ska testa skära upp ett liggunderlag.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by gunnar »

Hej.
Om du vill bygga värmare själv med motståndstråd eller motstånd...

http://www.dewbuster.com/heaters/heaters.html
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Bengt »

Värmeband är en mycket bra investering . Något som har en bra metod mot när man får problem med kondens på primären efter man satt på täcklocket och stängt ner.?

Mina saker sitter i ett fast obs och obset har bra ventilation.Har ingen värme i obset.

Ibland håller man på med ett lite längre fotoprojekt då sitter ju kameran kvar vilket ju är helt nödvändigt på en tub med spikes.
Man vill ju inte ha damm in i tuben så täcklocket åker på när man är klar för nedstängning. Ibland är det så att man tyvärr också stänger in fukt som vid temp växlingar kan sätta sig på bla primären. Har försökt dra upp värmen lite i slutet innan jag drar igen taket och sätter på täcklocket så det ska torka upp lite mer .

Brukar gå ut dagen efter för att checka så det inte sitter fukt på primären och sekundären . Liten körning med värmeband så är det borta om det syns något. Kan man hitta en bra och bättre metod så man slipper detta gissel är det ju bra.
Någon som testat andra metoder tex någon form av avfuktare på öppna tuber av typ newton Rc tuber?
Testar lite andra metoder med att luta tuben lite mer uppåt i viloläge för att se om det ger någon effekt. Osäker på om det har någon effekt än.

Bengt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by gunnar »

[quote="Bengt"]Värmeband är en mycket bra investering . Något som har en bra metod mot när man får problem med kondens på primären efter man satt på täcklocket och stängt ner.?

Hej Bengt. Jag har inte provat ännu men jag ställde samma fråga på SGL-forum för ett tag sedan eftersom jag får kondens på primärspegeln ibland i min Skywatcher-MN190.
Fick bla. detta tips.

Gunnar - I would get some Silica gel and make a plug(s) to fit your focuser. Put this in when not in use to get the internals moisture free. Do it in a warm room if you can.
Once you have done this always keep the tube closed by keeping the plug/camera or eye peice in the focuser tube.

Håller på och samlar silica gel nu. Vet någon förresten om det går att torka silica gel som har tagit upp fukt?
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Lazze »

För att bli av med kristallvattnet som kiselgelen tagit upp ska man ugnstorka vid minst 120°C. Man behöver komma upp en bit över vattnets kokpunkt så att det släpper från gelen.
Kom ihåg att få ner kiselgelen i en tät glasburk direkt från ugnen bara (utan att bränna dig) så den inte ligger framme innan du börjar använda den.
Och gör inte misstaget som jag gjorde första gången. En del av kiselgelen jag la i ugnen låg i påsar av plastmaterial. Det blev väldigt kladdigt....

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Bengt »

Tack för tipsen. Har varit inne på samma idé. Man är lite rädd för att testa kemiska medel som man inte känner till dess inverkar på. Men detta borde ju inte vara någon fara för det är väl i princip ett typ av salt som inte kan avge några gaser eller dylikt som kan inverka på optiska ytskikt?.

Fundera ett tag på att sätta ut en liten glödlampa i tuben som höjder tempen så mkt att inte det kommer till daggpunkten. Men denna metod är kanske då bättre.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Lazze »

Den ofärgade kiselgel som brukar följa med som fuktskydd är ren kiseldioxid som inte inverkar på några ytskikt eller annat i utrustningen, så det är helt lugnt att använda den.
Själv har jag en med en indikator tillsatt (svagt orange färg) så jag kan se om den är förbrukad. Fast jag tror inte det är effektivare än en glödlampa eller ett värmeband kring primären. Jag stoppar bara i en påse kiselgel i teleskopet när jag ska förvara det en längre tid och vill slippa kondens när jag tar ut det i kylan igen.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Bengt »

Finns det färdiga påsar kiselgele att köpa för vanligt folk i någon affär eller dylikt ?
Någon som vet var i så fall?

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Starsoft »

Hej
Finns det färdiga påsar kiselgele att köpa för vanligt folk
Om man vill betala astropriser kan man nog vända sig till de vanliga astrohandlarna, annars så säljer elgrossister silicagel om man har någon sådan kontakt.

Ett annat ännu billigare tips är att gå till en sko/sportbutik och fråga snällt, där brukar det finnas kilovis som dom inte vet vad dom ska göra med.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Imma i Newtonteleskop

Post by Bengt »

Tack Anders!

Ska göra en efterforskning efter dina tips. Ska ta några extra för bruk mot fotsvetten också då :-)

Bengt

Return to “Teleskop allmänt”