Stjärnhoppning?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Stjärnhoppning?

Post by EPT »

Jag kämpar för fullt med att lära mig stjärnhoppa. Tittar jag upp utan kikaren så kan jag identifiera de flesta stjärnbilderna på himmlen via stellarium. Men så fort jag tar kikaren så tappar jag bort mig, mest för att det framträder en sån massa mer stjärnor. Har ni några knep för att göra hoppandet enklare?
Celestron SkyMaster 20x80
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Stjärnhoppning?

Post by ThomasK »

Det viktigaste är nog att man ställer in sitt planetariumprogram så det visar ungefär lika mycket stjärnor som man ser i kikaren. Vet inte riktigt hur det funkar i Stellarium. I ett annat gratisprogram, Cartes du Ciel som jag använder finns det 2 knappar som man klickar för att visa fler eller färre stjärnor. Sedan brukar jag utgå från en stjärna som jag ser med blotta ögat som är i närhten av objektet. När jag hittat utgångsstjärnan i kikaren får man sen använda kartan för att ta ut riktningen till objektet genom att använda stjärnor runt den första stjärnan att sikta efter. Ska man lite längre sträcka får man hitta figurer av stjärnor på vägen. Men viktigast är att kartan visar samma sak som man ser (eller lite till)
Thomas Karlsson
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Stjärnhoppning?

Post by EPT »

:good: Tack för tipset! Det går att zooma in och ut med stellarium så att stjärnor framträder/försvinner. Ska testa detta ikväll.
Celestron SkyMaster 20x80
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Stjärnhoppning?

Post by Timaoes »

EPT wrote::good: Tack för tipset! Det går att zooma in och ut med stellarium så att stjärnor framträder/försvinner. Ska testa detta ikväll.
Jag har aldrig prövat att stjärnhoppa med elektroniska hjälpmedel, men jag föreställer mig att det underlättar om man istället har en vanlig papperskarta. Du kan ladda ner en alldeles utmärkt sådan på TriAtlas sida: http://www.uv.es/jrtorres/triatlas.html Observera att denna kommer i tre upplösningar och att A-sviten torde passa dig bäst.

/Johan
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Stjärnhoppning?

Post by EPT »

:good: Tack! Ska skriva ut dem och köpa mig en ficklampa med rött sken. Blir lagomt spooky till helloween ;)
Celestron SkyMaster 20x80
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Stjärnhoppning?

Post by EPT »

Nu ska jag ut och öva!
Uppgift 1:

Leta upp Alpheratz i Pegasus vidare till δ And -> Mirash, upp till μ And -> ν And, till målet M31 Andromeda galaxen :!: :)

Vissa av stjärnorna var dolda bakom ett träd. Men testade lite runt β Cas och jag kände igen mig på ett helt annat sätt nu och var helt säker på att jag hade rätt stjärna i synfältet :!:

Tar en annan uppgift: δ Cas -> HIP 6793 -> HIP 6979 -> M103 (Mål)

Funkade bra det där, även om stjärnhopen mest såg ut som tre stjärnor i lite dimma i kikaren. Men detta är skoj!
Celestron SkyMaster 20x80
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Stjärnhoppning?

Post by MikkoK »

Har man väl hittat M31 Andromeda så hittar man den alltid. Jag brukar använda mig av det högra"V":et i Cassiopeja som mer eller mindre pekar mot M31.

Såg för övrigt M31 med blotta ögat från vår trädgård hemmavid, vilket bör vara ett gott tecken på mörk himmel..:?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhoppning?

Post by Hans Bengtsson »

Hej EPT!

Det låter som om du gör precis rätt, tycker jag. Stjärnhoppning handlar om att lära sig en teknik, att manövrera instrumentet och hela tiden ha koll på att verkligheten överensstämmer med kartan (som bör vara en pappersutskrift). Att lära sig den tekniken behöver inte ta så himla lång tid, faktiskt.

Med tiden lär man sig ju också en massa stjärnformationer och "stjärnvägar" utantill, sådana som leder till de objekt man är intresserad av. Det underlättar ytterligare, så att man blir mindre beroende av kartor. Men för att hitta till nya objekt behöver man alltid bra kartor.

Stjärnhoppning är en oerhört snabb och effektiv metod för att hitta till vilket objekt som helst på himlen, när man väl blivit lite varm i kläderna.

mvh
Hans Bengtsson
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Stjärnhoppning?

Post by EPT »

Nu har jag Timaoes kartor utskrivna. Vill bara försäkra mig om att jag tolkar de olika symbolerna rätt.

VARST=Variabel stjärna?
DBLST=Dubbel stjärna
BRTNB=???
DRKNB=???
PLNNB=???
ASSOC=???
OPNCL=Öppet kluster?
GLOCL=???
CL+NB=???
GALCL=???
QUASR=Kvasar?

Sen är det svarta punkter av olika storlek med siffrorna -1 upp till 10, är detta magnituden på stjärnorna?

Tack på förhand! :geek:
Celestron SkyMaster 20x80
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stjärnhoppning?

Post by Paul Schlyter »

EPT wrote:Nu har jag Timaoes kartor utskrivna. Vill bara försäkra mig om att jag tolkar de olika symbolerna rätt.

VARST=Variabel stjärna?
DBLST=Dubbel stjärna
BRTNB=???
DRKNB=???
PLNNB=???
ASSOC=???
OPNCL=Öppet kluster?
GLOCL=???
CL+NB=???
GALCL=???
QUASR=Kvasar?

Sen är det svarta punkter av olika storlek med siffrorna -1 upp till 10, är detta magnituden på stjärnorna?

Tack på förhand! :geek:
Borde rimligen vara:

BRTNB = Bright Nebula
DRKNB = Dark Nebula
PLNNB = Planetary Nebula
ASSOC = Association
GLOCL= Globular Cluster
CL+NB = Cluster + Nebula
GALCL = Galactic Cluster (öppen stjärnhop) eller Galaxy Cluster (hop av galaxer), svårt att avgöra vilket. Kanske det kan avgöras av kartan.
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Stjärnhoppning?

Post by EPT »

Nu har jag köpt ett newton-teleskop och det visade sig vara ännu svårare att navigera med än kikaren :| ! Så nu tar jag gärna emot tips på bra nybörjarobjekt att söka reda på! Min obs-plats (altanen) vetter mot öst och jag kan se nästan från nordost-syd.
Celestron SkyMaster 20x80
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Stjärnhoppning?

Post by Robin Andersson »

Börja lite lätt med pleiaderna (M45) syns för blotta ögat, sen kanske krabban, Messier1(tror jag) också en nebulosa, visserligen väldigt liten har själv försökt på den men lyckades inte se den, men att hitta till området är lätt att hitta till för det ligger nära intill en ljusstark stjärna. Sen kanske andromeda galaxen, m31, den går att hitta också med en välplanerad rutt som nybörjare till stjärnhoppning :) lycka till!

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Stjärnhoppning?

Post by Tompa »

Jag rekommenderar M36, M37 och M38 som alla ligger i stjärnbilden Kusken (Auriga). De är alla öppna stjärnhopar, så Du ser ganska tydligt när Du har hittat rätt. Inte helt lätt till en början, men ändå bra "stjärnhoppningsgymnastik". Utgå från Beta Aur. Jag använde min 130mm Newton, och det fungerade bra.

Lycka till,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Stjärnhoppning?

Post by EPT »

Tacl Robin & Tomas!
Celestron SkyMaster 20x80

Return to “Allmänt”