NGC7635 Bubblan - Timo Nordberg

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

NGC7635 Bubblan - Timo Nordberg

Post by Timo »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7635 Bubblan
Exponering: H:16x10min
Fotograf: Timo Nordberg
Teleskop: Vixen 260L Cassegrain
Kamera: ST2000XM
Kommentar: Ägnade kvällen åt att testa alla funktioner i PHD men exponerade samtidigt 10 min subbar på Bubblan. PE-felet låg på max +-0,5 pixlar men tillräckligt för att det skall synas på de små stjärnorna.
Bilden är på gränsen till överbearbetad för att få fram så mycket info som möjligt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Arik
Posts: 28
Joined: 2011-10-15 23:22:11
spamtest: JA

Re: NGC7635 Bubblan - Timo Nordberg

Post by Arik »

Den duger mer än väl för mig. Grattis! :good:
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC7635 Bubblan - Timo Nordberg

Post by skafar65 »

Hej Timo

Kul att se att du får upp någon bild då och då också! :good: Din bild på Bubblan är ju helt OK och ligger väl på gränsen på vad som är möjligt att få fram under Svenska förhållande. Några färgbilder piggar säkert upp den ytterligare :)

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC7635 Bubblan - Timo Nordberg

Post by Timo »

Arik - ja den blev ju bättre än jag trodde. Var egentligen inte ett helhjärtat försök från början.

Micke - tack för de orden. Ja det blir inte många bilder, meckar mest med med montering och annat. Vid detta laget kan jag nog ta över servicen på Losmandymonteringar i Norden :D
Nästan allt som går att uppgradera har jag gjort.
RGB får vänta då drivisarna till SBIG,en inte vill kännas igen av datorn. Har fixat nya flera gånger men denna gång verkar jag inte få till det. Får nog testa på annan dator och se om det hjälper. Matt på SBIG håller också på att klia sig i huvudet för att hitta en lösning. Tidigare i våras fick jag (köpte) ett helt nytt kretskort av Matt på SBIG då det gamla kraschat. Troligtvis p.g.a. av ett överslag/spik i strömförsörjningen. Så nu är min 5 år gamla SBIG som ny igen :good:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC7635 Bubblan - Timo Nordberg

Post by Bengt »

Tycker det är en väldigt bra h-alfa bubbla.
Du kommer nära med dina grejor . Mycket fina detaljer i nebulosan.

Vad är det jag brukar säga till dig ,för mycket skruvande kan leda till en skruv lös till sist. :D

Jag hoppas du snart får ordning på ditt vad som verkar vara ett rent mjukvaruproblem.

Bengt

Return to “Bilder”