Se med kikare?

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Se med kikare?

Post by EPT »

Jag är helt färsk på detta och har tagit ett första steg och köpt mig en kikare (SkyMaster 20*80) och ett stativ till den. Nu är bara frågan vad jag ska kolla på? Månen har jag såklart kollat in flera gånger redan och av en händelse fick jag in Jupiter och fyra av dess månar. Men annars då? Vad är sevärt på kvällshimmlen med en kikare just nu?
Tack på förhand!
Celestron SkyMaster 20x80
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Se med kikare?

Post by Cassini »

Att fortsätta med som fem enkla nybörjarobjekt:
Plejaderna, M45 i Taurus
M31 (Andromedagalaxen) i stjärnbilden Andromeda.
Dubbelstjärnhopen, NGC869 och NGC884 i Perseus
Orionnebulosan, M42 i stjärnbilden Orion
Klotformiga stjärnhopen M13 i Herkules

Där har du fem klassiska objekt som alla är synliga nu, dock ligger M42 lågt på kvällarna och kommer upp till lämplig höjd mitt i natten. Utöver specifika objekt är det underbart att bara låta kikaren svepa över de stjärnrika områdena i Cygnus och längs med Vintergatan.

Det finns massor av artiklar på nätet om observationer med kikare samt även bra böcker.
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Tack! Har nyss kommit in från altanen där jag kollat på månen och Jupiter igen :) . Så jag ska leta efter dina tips imorgonkväll om det är klart väder. Jag försökte hitta andromeda. Vad ska jag förvänta mig att se med min kikare? Om jag hittar rätt kommer jag då se nåt galaxliknande eller kommer den att framträda som en ljuspunkt?
Jag bor i utkanten av en mindre stad (ca 30.000 invånare) så antagligen stör väl ljuset en del. Jag har inte testat att åka iväg på nåt mörkt ställe och kikat än, kanske är enklare att upptäcka galaxer och sånt då?
Celestron SkyMaster 20x80
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Se med kikare?

Post by ThomasK »

Andromedagalaxen är stor, ca 3 grader, 6 gånger längre än månens diameter, men med ljusföroreningar syns kanske bara kärnan som är ca 1 grad. Plejaderna är ca 2 grader (4 månar), Orionnebulosan är 1/2 grad, samma som dubbelhoparna. M13 är lite mindre, ca 1/4 grad eller som halva månen.

Med din 20x80 går det t.ex att få syn på alla Messier-objekt som är synliga från Sverige, även från en mindre stad om man har en klar och månfri himmel. Fast en del av dem är av slaget att de går att detektera men inte så mycket mer.

Stjärnor går att se till ungefär magnitud 11 vilket gör att det finns massor av variabla stjärnor att följa om du skulle vara intresserad av det.
Thomas Karlsson
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Tack!
Hade ingen aning om det där med storlekarna på olika objekt. Men om nu kärnan i Andromeda är lika stor som två månar borde jag ju hitta den, eller är det för mycket ljusföroreningar med både fullmåne plus att jag sitter i en mindre stad för att se den ö.h.t? Förstår jag dig rätt att kärnan i Andromeda ska se dubbelt så stor ut i min kikare jämfört med månen? Alltså månen fyller nästan hela synfältet i kikaren...
Celestron SkyMaster 20x80
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Se med kikare?

Post by ThomasK »

EPT wrote:Tack!
Förstår jag dig rätt att kärnan i Andromeda ska se dubbelt så stor ut i min kikare jämfört med månen? Alltså månen fyller nästan hela synfältet i kikaren...
Ja precis. Det ska nog gå att se den trots månen, men den blir nog rätt blek. Fast även med en mörk himmel syns den som en stor suddig fläck utan nån speciell struktur. Spiralarmarna krävs större utrustning eller helst foto.
Thomas Karlsson
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Ok, ska ge mig på andromeda ikväll igen. Känns lite lättare nu när man vet på ett ungefär vad man ska leta efter :good: . Väldigt intressant det här :!:
Celestron SkyMaster 20x80
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Se med kikare?

Post by Freddan »

Jag är inte speciellt erfaren så lyssna inte på mig. Men det låter konstigt att den synbara kärnan av Andromedagalaxen är dubbelt så stor som månens diameter i objektivet. Jag har tittat många gånger på månen och några gånger på Andromeda och som sagt i en kikare så fyller månen nästan hela synfältet. Men Andromedagalaxen är bara en liten svag suddfläck. Eller har jag fattat fel nu igen? :) Eller inbillar jag mig att den är mindre för att den är så mycket ljussvagare?
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Se med kikare?

Post by ThomasK »

Ja, man blir nog lurad av månens större ljusstyrka. Med en Skymaster 20x80 som EPT hade har man 3.2 graders synfält och då får man in drygt 6 fullmånar i bredd i synfältet. Med min 25x100-kikare med 2.5 graders synfält har jag fått vrida kikaren fram och tillbaks för att få med de svagare ytterdelarna av Andromedagalaxen i bilden.
Thomas Karlsson
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Det verkar vara 3,7 graders synfält i min kikare (http://www.rymdbutiken.com/product.html/20x80-skymaster). Och sex fullmånar får jag aldrig in i synfältet, max två. Fast jag kanske gör nåt fel?
Celestron SkyMaster 20x80
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Se med kikare?

Post by Freddan »

Oj, kanske blandade ihop kikare och teleskop. Kollade på månen i 40x förstoring igår med mitt teleskop och då fyllde den i stort sett hela synfältet.

Hur som helst, poängen är att jag kände mig väldigt säker på att Andromedagalaxen var så mycket mindre än vad den tydligen är. Ganska intressant egentligen. Har läst mycket om grader och bågar och måndiametrar men aldrig riktigt fått känsla för dessa mått. Det är så mycket man vill läsa och se när man är ny så man blir lite förvirrad. Hoppas det blir stjärnklart ikväll igen. Såg dubbel-dubbeln i Lyran för första gången igår. Vackert!
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Se med kikare?

Post by ThomasK »

EPT wrote:Det verkar vara 3,7 graders synfält i min kikare (http://www.rymdbutiken.com/product.html/20x80-skymaster). Och sex fullmånar får jag aldrig in i synfältet, max två. Fast jag kanske gör nåt fel?
Knepigt, för samma kikare på Teleskop-service står det 3.2 http://www.teleskop-service.se/sv/kikar ... 20x80.html. Hade en 20x80 av ett annan märke förut och den hade också 3.2. Månen är bara 1/2 grad i diameter, så det borde gå att klämma in 6 på bredden. Pröva igen!
Thomas Karlsson
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Japp, jag kanske lurar mig själv på nåt vis. Ska kolla ikväll.
Celestron SkyMaster 20x80
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Bra länk för oss med kikare: http://nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=162 Fast dessa objekt är ju nämnda i tidigare inlägg, men kan ju vara bra att få på bild och ytterligare beskrivning hur man finner dem på himmlen.
Celestron SkyMaster 20x80
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Se med kikare?

Post by matti »

När det gäller suddiga grejer, som Andromeda, tycker jag att övning ger mycket. Första gången är den svår att hitta, sedan går det lättare och lättare, inte bara att hitta utan också att se mer och mer av formen på den lilla bommulstussen. Jag tror det beror på att man ser mest när man inte tittar direkt på galaxen utan liksom sveper med blicken vid sidan om. Man kan även skymta Andromeda och Orionnebulosan utan kikare på det viset.

/matti