En till nybörjare med frågor =)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Chrabban
Posts: 5
Joined: 2011-10-06 22:45:07
spamtest: JA

En till nybörjare med frågor =)

Post by Chrabban »

Hej, jag har lite frågor. jag är väldigt intresserad av rymden och allt som finns i den. så jag skulle vilja börja lite med astronomi, skulle även vilja fota det jag ser, jag har läst runt lite och kommit fram till att om man verkligen vill foto så måste man ha minst en sånhär enligt vissa ( http://www.astrosweden.se/cg-5-gt-montering/18926-0 ) men den är väldigt dyr så egentligen så spräcker jag min budget. vart kan man annars börja? har inte haft något teleskop innan men vill inte köpa något billigt skit heller som man tröttnar på direkt ;) jag har en Samsung NX10 dock så är det standardobjektivet som följer med 18-55mm kan man använda den till något ? vet att det är ir filter i dom så det ska tydligen förstöra lite.

hadet så bra
//Chrabban
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: En till nybörjare med frågor =)

Post by MikkoK »

Välkommen till Astronet!

Ett par korta tips:

1: köp astronomilitteratur - man lär sig oerhört mycket genom att läsa böcker! http://www.adlibris.com/se/content.aspx ... value=8581
2: köp en vanlig 10x50-kikare + stjärnkartor. Det kommer man långt med (du kan till och med se Jupiter och fyra av dess månar med detta). Kanske kan du till och med lyxa till det genom att köpa ett stativ till kikaren?
3: att börja fotografera låter jag andra svara på då jag själv inte sysslar med detta (jag har ett dobsonteleskop vilket gör det svårt).

Lycka till!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: En till nybörjare med frågor =)

Post by Peter R »

Hej,

Om du bygger en "barn door tracker" kommer du att kunna ta långtidsexponeringar av stjärnhimmeln och vintergatan med din befintliga kamera och utan att spräcka någon budget.
Googla på "barn door tracker" eller "barn door astrophotography" så hittar du många smarta och lättbyggda konstruktioner.

/*Peter R
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: En till nybörjare med frågor =)

Post by matti »

Om du inte har några problem att läsa engelska så rekommenderar jag den här boken (på CD) http://www.astropix.com/BGDA/BGDA.HTM
Där står hur man kan börja med i stort sett bara din kamera och fortsätta därifrån (som jag gjort).

/matti
Chrabban
Posts: 5
Joined: 2011-10-06 22:45:07
spamtest: JA

Re: En till nybörjare med frågor =)

Post by Chrabban »

Tackar för alla svar =)

MikkoK:
med en sådan kikare, kan man se nebulosor och likande med en sådan ? är det inte lite lite ljusinsläpp med en sådan ?
lite smidigt skulle det kanske vara med en kikare, dock så tycker jag att teleskop är rätt så snygga så vore kul med ett ;)

Peter R:
tackar för tipset har inte hört talas om det tidigare så får ta och kolla runt lite =)

matti:

nädå har inga problem med engelskan så det skulle nog gå bra =)


men om ni alla var "tvungna" att köpa ett teleskop för max 3000kr vad skulle det då bli för teleskop ? =D (inte dobson)

kommer kolla vidare på alla era tipps men måste ändå fråga ;)

//Chrabban
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: En till nybörjare med frågor =)

Post by int0x21 »

Jag tror frågan du behöver ställa dig först är "Vad vill jag åstadkomma"
Annars är risken stor att du lägger 3000 på något som du inte kommer använda.
Jag gjorde ett liknande misstag och köpte utrustning för 3700 när jag ville fota supernovan i M101 hade jag undersökt saken hade jag vetat att det inte skulle funka. Tack och lov kunde jag byta in utrustningen till min nuvarande utrustning bestående av CG-5 monteringen samt en 200PDS Tub.
Visst blev detta dyrare men nu la jag 10700 på en hobby som jag gläds av varje gång molnen försvinner istället för 3700 på en vardagsrums dekoration.

Kortfattad skapa dig ett minikrav vad du vill göra med utrustningen kolla vilken utrustning som klarar det och fråga sen om du har råd med det då blir du inte missnöjd med resultatet.

Return to “Teleskop allmänt”