CCD Kamera

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

CCD Kamera

Post by int0x21 »

Jag sitter och funderar på vad som egentligen behövs för att bygga en ccd kamera och vad delarna skulle kosta.
Då jag jobbar med elektronik produktion och har hyfsade inköpskanaler till förfogande så känns det som ett intressant litet hobby projekt.
Är det någon tittat något på detta innan och som kanske har kolla på vad man bör tänka på när det gäller storlek och dylikt på chip ?
Eller rentutav känner till någon ccd sensor som är perfekt ?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: CCD Kamera

Post by Jonas »

Ett av de mest berömda projekten är troligtvis Audine.
Läs mer här: http://www.astrosurf.com/audine/English/index_en.htm
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Mmm såg det men jag tänkte titta på lite mer högupplösta grejor
Skall se om jag hinner kolla leverantörer denna veckan på ccd sensorer tänkte nått i 12-16mpix
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: CCD Kamera

Post by Robert »

Anders (Starsoft) bygger på en egen kamera.

Läs här bland annat. viewtopic.php?f=7&t=4239
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Tack för tippset dock :) Jag får se vad som är möjligt och hur dyra sensorerna är. Ser det möjligt ut gör jag ett prototyp kort för det nån fördel skall det ju finnas när man jobbar på en elektronik fabrik!
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Ah robert tack för tippset skall kolla lite närmare på det.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: CCD Kamera

Post by Starsoft »

Hej

Som Robert sisade med länken så har jag ett pågående ccd projekt som just nu ligger i vila. Jag insåg att jag behövde ett obs innan jag hade någon användning för kameran. I vinter räknar jag med att fortsätta det med en förbättrad design, en nuvarande designen gav mycket bra bilder men nedladdningstiden var alldeles för lång. När jag har en design som fungerar bra så kommer jag att lägga ut konstruktionen fritt på nätet.
tänkte nått i 12-16mpix
Det finns för astrofoto normalt ingen vinst att använda för små pixlar, "för små" kan då kanske innebära < 5um så att använda en multimegapixel sensor avsedd för en DSLR är nog inte så bra som det låter.

En vettig sensor som Kodak säljer förvånansvärt biligt är KAF-8300 men då behöver man också en slutare på kameran, vilket i och för sig alltid är bra att ha på en astrokamera även om sensorn har elektronisk slutare.

Vissa av Sonys färg-sensorer för DSLR går så klart också bra att använda om man kan tänka sig en färgkamera, men det verkar svårt att få tag i sådana sensorer, vore kul att få veta om du har några kanaler för sådana.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Jag tänkte på antingen något som kodaks 6.8um eller 9 ums sensorer i så stor tappning man nu kan få på ett teleskop måste kolla hur stor yta ljuset igentligen träffar i teleskopet där hemma.
Jag har idag lite försiktigt skickat iväg en fråga till en leverantör som är expert på att hitta komponenter får se vad han säger.

Vilka storlekar och pixeltätheter som är optimalt vet jag inte riktigt än.
Jag kan återkomma med vad mina leverantörer säger, jag skickar frågorna som ett prototyp jobb till dom så får se hur snabba dom är på det.
Om du känner till några specifika dröm sensorer dock som jag kan fråga direkt på så säg gärna till :)

Föresten för ditt projekt vart köper du mönsterkorten och komponenter där ? jag kanske kan hjälpa till där.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: CCD Kamera

Post by Robert »

Vad har du för teleskop?

Field curvature och vinjetering brukar begränsa nyttan av stora chip. Men det varierar en del per teleskop. Själv så bordej ga ha en fildflattner till min KAF_8300 chip för att det skall fungera riktigt bra och ett stlrre chip hade bara varit meningslöst med min nuvarande optik.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Skywatcher 200pds så jag tror säkerligen att telekopet säger stopp innan ccd sensoen gör det. Viljan är ju dock att göra något som är bättre än för det jag har idag :) kan ju altid köra 4x4 :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Vad tror du om
http://www.teledynedalsa.com/sensors/
Jag har skickat ut prisförfrågningar på på FTF3021M och FTF5033M Tror du detta hade fungerat det är ju lite större chip men jag tänkte fungerar det med 35mm film så bör det väll fungera med 35mm chip :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: CCD Kamera

Post by Starsoft »

Hej

Sensorerna ser väl normala ut, ser inget som sticker ut, det blir väl en prisfråga kan jag tro, fick känslan av att de inte är billiga, ingen annan tillverkare verkar använda sensorer från dom vilket kanske är en varningsflagg, väldigt väl dokumenterade.

Annars vill jag eftersom jag har en Kodak 11002 baserad kamera understryka det Robert skrev, man har ingen nytta av så stora sensorer om man inte har ett matchande teleskop, man får bara problem.
fungerar det med 35mm film så bör det väll fungera med 35mm chip
Enligt mig har det inte fungerat med 35 mm film heller, kraven var bara radikalt annorlunda på filmtiden. Men för all del, kanske med ett stort RC teleskop och en lämplig korrektor så kan det väl fungera, eller kanske någon väl korrigerad refraktor men då blir refraktorn liten, typ Takahashi FSQ106ED. Takahashin är jag tämligen säker på att den fungerar till 35 mm format och den kostar "bara" 4795$ men jag anser att den har för liten öppning för mina behov så jag har i nuläget ingen vettig optik till min kamera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Så jag skall då leta efter ett litet chip helst strax över 5um. Finns det nått bra sätt att räkna på på vilken storlek som blir optimal. Förhoppningsvis börjar jag få priser imorgon.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: CCD Kamera

Post by Timo »

Kolla denna länk om optimal pixelstorlek till din fokallängd.
http://www.ccd.com/ccd113.html
Förresten, vore trevligt att åtminstone veta ditt förnamn :D

Hälsningar
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: CCD Kamera

Post by int0x21 »

Skall kolla länken.
Johan heter jag. Ny här då jag gick i evigheter och trode att teleskop var mycket dyrare än det var. Så går det när man inte kollar heh men nu är jag igång och behöver projkt att uppehålla mig när molnen vägrar ta slut.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk