M101 med Supernova - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

M101 med Supernova - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 med nova
Exponering: 20min:200sek:200sek:200sek
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Novan i M101. Ingen bildbehandling i stort sett alls .Bara tagit bort en del döda pixlar. Tog den när jag öva på att använda PHD guiderprogrammet
http://www.stark-labs.com/phdguiding.html ( Drog ihop alla bilder trots en del lätt orunda stjärnor i råbilden till denna slutbild)

. Senare på kvällen fick jag riktigt bra kläm på det mjukvaruprogrammet. Verkar faktiskt bättre än Maxim.dl programmets guidning.PHD är mer förlåtande med att hitta guidestjärnor verkar det som.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M101 med Supernova - Bengt Svensson

Post by Timo »

Kul att du testat PHD.
Började själv med den under förra hösten och är imponerad av hur noggrant den verkar kalibrera om man jämför med Maxim.
Förhoppningsvis blir resultatet och bättre.
Ser att du, i motsats till mig, får plats med hela M101 på chipet, lyckoost !
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M101 med Supernova - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Hej Timo!

Har nu i helgen klurat ut hur parametrarna funkar i programmet.Så de Finns chans det nästa gång kan bli ännu bättre resultat.
Måste säga att jag är förvånad av att ett gratis program är så mycket bättre än Maxim.dl . Testa guida på samma stjärna (annat objekt än detta) mellan maxim.dl och detta programmet. Detta programmet tyckte jag guidade bättre.
Vi hörde ju också att många på danska Starpartyt vi var på hade gått över till detta programmet inte förvånande förstå varför.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M101 med Supernova - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Kul att du lyckade fånga Supernovan! PHD guiding har jag provat någon gång men aldrig testat så som du gjort parallellt. Kul att gratis är gott :) Saker och ting förändras sakta men säkert. För några år sedan skulle man aldrig drömma om att byta från number one! Maxim DL som ju är det kompletta programmet för guidning, bildbehandling och analys!

Mvh //Micke

Return to “Bilder”