"Världens Undergång" av Camille Flammarion

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

"Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Robin Andersson »

Hej!

Jag fick en bok nyligen av min mormor som trycktes år 1893 och handlar kort och gott om astronomi men skriven på ett väldigt intressant sätt och står en hel del om tidigare astronomiska händelser i den, t.ex:

"Den mest bekanta af dessa företeelser är den af 1572. Den 11 november, få månader efter Bartholomeinatten, syntes plötsligen i Cassiopeas konstellation en strålande stjärna af första storleken." osv.

Tillbaka till saken så är det i alla fall en komet som författaren skriver om i början (har ej kommit långt i boken men har hunnit skumläsa lite i förväg mest av nyfikenhet :green: ), så jag tänkte fråga ifall denna "komethändelse" jag kommer bekskriva härnäst är en riktig en, eftersom det står en hel del andra riktiga händelser (som tycho novan, ovan). Så här står det i alla fall (jag passar på att skriva lite extra för det känns så kul att läsa någon sådant gammalt :D):

"Omkring tre månader före den dagen hade direktören för Observatoriet på berget Gaorisankar till jordens förnämaste observatorier, och särskildt till det i Paris, telefonerat en sålunda affattad depesch: >>Teleskopisk komet upptäckt i natt på 290° 15' rektascension och 21° 54' sydlig deklination. Daglig rörelse helt svag. Kometen är grönaktig.>>
Knappast någon månad förflöt utan att teleskopiska kometer upptäcktes och kungjordes från skilda observatorier, isynnerhet sedan oförskräckta astronomer inrättat sig i Asien på Gaorisankars, Gapsangs och Kintehindjinya's högsta toppar; i Sydamerika på Aconagua, Illampon och Chimborazo; i Afrika på Kilimandjaro, och i Europa på Elbruz och Mont-Blanc. Nämnda nyhet hade ej heller öfverraskat astronomerna i högre grad än alla andra sådana, hvilka man vant sig vid att så ofta mottaga. Ett stort antal astronomer hade uppsökt kometen i den anvisade riktningen och följt den noggrant. >>Neuastronomische nachrichten>> hade offentliggjort deras iakttagelser och en tysk matematiker hade redan kalkylerat en första provisorisk omloppsbana, med efemeriderna af dess rörelser. Knappast hade denna omloppsbana och dessa efemerider blifvit kända, förr än en japansk vetenskapsman gjorde en högst egendomlig anmärkning. Enligt beräkningen borde kometen från oändlighetens höjder nedstiga mot solen i ett plan föga afvikande från ekliptikan - ett utomordentligt sällsynt fall - och till på köpet korsa Saturni bana.

/.../

Men kometen skulle kasta sig mot Jupiters och Mars' banor och beröra just den bana, på hvilken jorden årligen kretsar kring solen.

/.../

Medan de europeiska astronomerna diskuterade den nya kometens bana och konstaterade riktigheten af den kalkyl, som förutsade dess möte med jorden, hade Himalayas observatorium afsändt ett nytt telefem:
>>Kometen blir synlig för blotta ögat. Fortfarande grönaktig. Riktar sig mot jorden.>>


Ja de var det, det fortsätter lite längre och vet ej om den kolliderar med jorden eller ej, men troligtvis inte :D . En annan sak som är kul att påpeka är att om man läser ett par sidor till så har de till och med kollat upp vad kometen innehåller med hjälp utav spektrumet från den och de säger:

"Spektroskopiska observationer styrka, att kometen är en ganska fast massa, bildad af flere gaser, bland hvilka koloxid är förhärskande." Hade ingen aning om att de kunde göra sånt här på den tiden, och att tanken på att kometen "kan förgifta atmosferen" (atmosferen står det i boken) tycker jag också är riktigt kul, att de tänkte på sådant redan då. Makalöst vad astronomer kan hitta på!

Men hade varit väldigt kul ifall någon annan vet något mer om detta, ifall detta är en riktig komet eller ej - som sagt, anledningen till att jag ens frågar är för att det står mycket annat i den som har hänt på riktigt. Bland annat finns det ENORMT mycket mer datum för andra kometer som jag har sett medans jag har skummläst i boken. Kan återkomma med det ifall någon är nyfiken.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by timokarhula »

Det här låter för mig som fiktion. Mig veterligen har det aldrig funnits astronomiska observatorier på Aconcagua (Sydamerikas högsta berg), Illampon, Chimborazo, Kilimandjaro, Elbruz, Mont-Blanc eller Himalaya överhuvudtaget?! Vad i hela friden är Gaorisankar, Gapsang och Kintehindjinya? :S

Edit: Gaorisankar är tydligen ett gammalt namn för Mount Everest

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Hans Bengtsson »

Flammarion var ju en minst sagt speciell författare. Oerhört entusiastisk. Han fick en mycket stor betydelse för populariseringen av astronomi, hans böcker översattes till många språk och gavs ut i betydande upplagor. Jag har själv en halv eller kanske hel hyllmeter av hans böcker översatta till svenska, de brukar kunna köpas på antikvariat.

För att citera denna sf-sida ...

http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=1063

... så har "Världens undergång" - i likhet med många andra av hans böcker - "ett storslaget perspektiv men detta döljs stundom av författarens omständliga utredningar".

Flammarion brukar ohämmat blanda fakta med fiktion. Man kan väl säga att hans uppräkning av olika bergstoppar är typisk: vissa berg finns, andra inte. Och inte på något av bergen finns något observatorium, precis som Timo K påpekar.

Utan tvivel var Flammarion en för sin tid ovanligt framgångsrik astronomisk popularisator. Men har hans böcker klarat av tidens tand? Tja, jag vet inte. För min egen helt personliga del, så måste jag erkänna att det ibland extremt omständliga uttryckssättet kan vara rätt påfrestande. Flammarions nutida motsvarighet som popularisator kan väl sägas vara Patrick Moore, men jag som modern läsare föredrar Moore långt framför Flammarion. För båda gäller att man inte ska lita för mycket på alla faktamässiga detaljer, men Moore skriver på ett enkelt och pedagogiskt sätt och blir för mig mera läsvärd.

Det närmaste man kommer Flammarion när det gäller svenska popularisatorer är förstås Knut Lundmark. Jag är verkligen full av beundran för hans insatser inom detta område - förutom att han var en världsledande forskare! - men det finns också en del mindre lyckade lundmarkska textavsnitt där han nog lite för mycket sneglat åt Flammarion och blir alldeles för omständlig.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Timaoes »

Jo visst är den "flammarionska stilen", ett vanligt och lite nedlåtande begrepp runt sekelskiftet, lite svulstig och ibland rentav bombastisk. Men samtidigt går det inte ta ifrån honom att hans tilltal nådde ut till breda kretsar. Vi i Sverige verkar ha varit speciellt road av honom och de flesta av hans många böcker, liksom massor av hans dagstidningsartiklar, översattes till svenska. För rekryteringen till astronomin torde han ha varit en av historiens mest inflytelserika astronomer.

Just den här boken har jag inte sett, men det låter, som Timo är inne på, som fiktion. Till listan av konstiga berg kan ju också läggas "Neuastronomische nachrichten", vilket förstås är en omskrivning av verklighetens "Astronomische Nachrichten". Men vid sidan av mer traditionell populärvetenskap skrev han en hel del SF-liknande romaner ("Urania" och "Stella" är väl de mest kända) och denna hör nog till den samlingen.

/Johan
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Robin Andersson »

Kul att det var redan en välomtalad författare det hade jag ingen aning om jag är värdelös när det gäller litteratur. Och att det var en del påhitt har jag lyckats förstå då det står bland annat om ett observatorium beläget på ett berg 8000m upp. Men men, får ta det med en nypa salt de resterande delarna, känns dock häftigt med astronomisk litteratur tryckt 1893 :D. Till exempel visste dom hur kallt det var i rymden redan då är oerhört fascinerande!

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Hans Bengtsson »

En intressant fråga kan vara om Flammarions texter låter lika överbelastade på franska som de onekligen ofta gör på svenska. Jag har visserligen 9 inbundna årgångar av l'Astronomie från åren 1883-94, och där skriver förstås Flammarion mycket (bl.a. en artikelserie i 10 delar, "Comment arrivera la fin du monde" om jordens undergång), men jag har ingen möjlighet att bedöma den saken eftersom min franska inte är vad den aldrig har varit.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Timaoes »

Vill du verkligen orientera dig i det astronomiska läget runt sekelskiftet, så kan jag rekomendera Flammarions "Populär astronomi" från 1897 i bearbetad svensk översättning av Nils Nordenmark. Boken brukar gå att hitta på de flesta antikvariat. Detta är en rejält tegelsten, men en riktigt tjusig bok. Nordenmark gav senare ut ytterligare två upplagor med då så bearbetade att det fick egna titlar ("Världsrymdens under" respektive "Stjärnorna").

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Hans Bengtsson »

En liten konversation mellan Stella och Astronomen, från Flammarions bok "Stella". Flammarion ger här prov på en kvinnouppfattning som nog var rätt allmän på den tiden men som idag känns väldigt främmande. Han beskriver också (med Stellas ord) de två Mira-stjärnorna R Leporis och R Leonis och deras röda färg som "brinnande blod"!


- Jag för min del tycker inte alls att siffror äro så tråkiga som man påstår. Jag räknade problem i klostret och jag studerade geometri. Nu skall jag lära mig logaritmer.

- Det opponerar jag mig bestämt emot. Matematik är intet kvinnogöra.

- Redan tyrann.

- Ja, min älskling. Tag av vetenskapen, vad som tilltalar dig, men gräv inte ned dig i det tekniska. Det skänker bara andlig torka. Jag är glad över att du inte är rädd för siffror, men bliv inte matematiker. Det behövs inte alls för lycka.

- Jag skall bli vad du vill. Vet du, vad jag helst skulle vilja se i kväll? Det är en sak som jag ofta drömt om. Förlidet år talade du om stjärnor i olika färger, vackra som ädelstenar, smaragder, safirer, rubiner, granater, topaser, ametister. Skulle du vilja visa mig dem?

- Jag har själv tänkt därpå. Pass på, min fru, nu skall jag visa er stjärnan R i Haren och stjärnan R i Lejonet!

- Åh, vilken sällsam färg mot himlens nästan svarta bakgrund! Det är en rubin, en droppe brinnande blod. Jag är nästan rädd.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by ThomasK »

Timaoes wrote:Vill du verkligen orientera dig i det astronomiska läget runt sekelskiftet, så kan jag rekomendera Flammarions "Populär astronomi" från 1897 i bearbetad svensk översättning av Nils Nordenmark. Boken brukar gå att hitta på de flesta antikvariat. Detta är en rejält tegelsten, men en riktigt tjusig bok. Nordenmark gav senare ut ytterligare två upplagor med då så bearbetade att det fick egna titlar ("Världsrymdens under" respektive "Stjärnorna").

/Johan
Just den boken ligger på mitt skrivbord! Jag ska sätta tänderna i den efter jag är klar med "Den moderna astronomin" av Åke Wallenqvist (1951). Har också precis läst "Universums utforskning" av Bengt Strömgren (1942), både de sistnämnda är populärvetenskapliga böcker som täcker hela det astronomiska området. Har också läst några liknande böcker som är utgivna på 70- och 80-talet. Det är väldigt fascinerande att jämföra hur kunskapsläget har förändrats genom åren.

Nils Nordenmarks "Världsrymdens Under" (1910) är som sagt en mycket gedigen och tjusig bok. Hittade den på ett antikvariat i Göteborg. Fokus är helt på solsystemet. T.ex ca. 90 sidor om jorden, 150 om månen, 180 om solen, 280 om övriga planeter och resten av solsystemet. Övriga universum täcks in på 166 sidor. I bakre pärmen finns också en ficka med en lös stjärnkarta och en planisfär. Stjärnbildernas gränser enligt nuvarande standard var inte fastlagda då, utan på kartan finns andra gränser uppritade som ungefär stämmer med nuvarande, men med mer rundade linjer.
Thomas Karlsson
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Paul Schlyter »

Dessa böcker speglar ju väldigt mycket tidsandan på den tiden. Undrar hur framtida generationer kommer att se på vår tids böcker...

Ett exempel från Nordenmarks "Stjärnorna": som brukligt var på den tiden innehåller denna "tegelsten" ett kapitel för jorden, ett för månen, ett för solen, ett för sol- och månförmörkelser, ett vardera för de kända planeterna, ett för kometerna, ett för asteroiderna. Och slutligen ett eller två avslutande kapitel för universum utanför solsystemet.

Kapitlet om sol- och månförmörkelser i Nordenmarks bok listar framtida totala solförmörkelser i Europa ända in på 2100-talet, så de kommande två totala solförmörkelserna i Sverige åren 2126 och 2133 finns med. Men Nordenmark räknade även dåtidens europeiska kolonier i Nordafrika till "Europa", så därför finns t.ex. solförmörkelser totala i Tunis kring år 2100 med i Nordenmarks lista. Föga anade han att inom mindre än ett halvsekel skulle dessa kolonier ha blivit självständiga.


En annan bok av Camille Flammarion som är enormt entusiastiskt skriven är hans "Bebodda Verldar" där hans utgångspunkt är att i stort sett varje himlakropp har invånare av något slag -- ja kanske inte stjärnorna. Och Flammarion tycker detta var så enormt fantastiskt. Undrar vad Flammarion hade tyckt om dagens världsbild....
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Robin Andersson »

Paul Schlyter wrote: En annan bok av Camille Flammarion som är enormt entusiastiskt skriven är hans "Bebodda Verldar" där hans utgångspunkt är att i stort sett varje himlakropp har invånare av något slag -- ja kanske inte stjärnorna. Och Flammarion tycker detta var så enormt fantastiskt. Undrar vad Flammarion hade tyckt om dagens världsbild....
Ja det verkar som han har fått med en del av det intresset i Världens Undergång som jag läser nu, kan citera en mening som jag relaterar till det du säger, invånare på andra himlakroppar. Måste säga att det är riktigt kul att han ändå har en sådan optimistisk tanke om liv på andra himlakroppar.

"En liten astronomisk koloni hade efterhand bildat sig på Himalayas sluttningar, och observatoriet hade genom sina arbeten och sina upptäckter vunnit den äran att betraktas som det förnämsta på jorden. Dess yppersta instrument var den beryktade ekvatorealen med hundra meters fokus, tack vare hvilken man ändtligen lyckats dechiffrera de hieroglyfiska signaler, som Marsborna sedan tusentals år förgäfves riktat till oss."

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Hans Bengtsson »

En liten språklig reflektion angående "den beryktade ekvatorealen" som finns omnämnd ovan. I modernt svenskt språkbruk betyder ju beryktad detsamma som ökänd - men när man läser äldre litteratur (som här) så är ofta beryktad = ryktbar, dvs välkänd. Ords betydelse kan ofta glida iväg en smula när decennierna passerar förbi.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by ThomasK »

Bengt Strömgrens bok från 1941 tycker jag har en väldigt modern skrivning under kapitlet "Universum som utvidgar sig". En klar och koncis redogörelse för begreppet "Mörk energi":

Stjärnmolnen eller spiralnebulosorna äro system bestående av många millioner eller milliarder stjärnor. De äro analoga bildningar med vintergatssystemet, det galaktiska systemet, som vår sol med sina planeter tillhör.
/.../
Stjärnmolnens rörelser i det metagalaktiska systemet karaktäriseras av en gemensam, mycket märklig egenskap: Alla stjärnsamlingar röra sig bort från varandra med hastigheter som äro proportionella mot de inbördes avstånden. Detta fenomen brukar man kalla Universums utvidgning.
/.../
Huru komma rörelseförhållandena att ändras under en mycket lång tidsrymd? För att kunna besvara denna fråga måste man känna de krafter varmed stjärnmolnen påverka varandra. Endast under denna denna förutsättning är det möjligt att beräkna hastigheternas förändring med tiden.

Här kan man inte förutsätta giltigheten av Newton's gravitationslag. Denna är giltig för sådana avstånd, som förekomma inom vårt solsystem, men kan icke utan vidare antagas gälla för de oerhörda avstånd som skilja de ifrågavarande stjärnmolnen från varandra.

Den allmänna relativitetsteorin ger en möjlighet att på rent matematisk väg nå fram till en kraftlag som även gäller för mycket stora avstånd. Undersökningar av detta slag föra till det resultatet, att för mycket stora avstånd gör sig en frånstötande, repellerande, kraft gällande vid sidan av Newton's gravitationskraft.
/.../
Tillämpningen av denna teori leder till följande bild av universum: Universums utvidgning kan beskrivas som ett slags explosion av oerhörd omfattning, varigenom materien slungas ut från ett ursprungligt vilotillstånd med en större täthet än den nuvarande. Utvidgningen fortgår med ständigt växande hastighet, på grund därav, att den repellerande kraften växer ju längre utvidgningen fortskrider.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Världens Undergång" av Camille Flammarion

Post by Hans Bengtsson »

Bengt Strömgren är säkerligen den mest berömde astronom som är född i Göteborg (21 januari 1908). Jag blev förvånad när jag läste detta första gången, eftersom hans fader Elis Strömgren var astronomiprofessor i Köpenhamn och mig veterligt inte var verksam i Göteborg. Så jag skickade ett mejl till Bengt Strömgrens dotter i USA, och fick då veta att Bengts moder vid den tiden (1908) vistades hos sin syster som bodde i Göteborg.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”