Vintergatan - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering: 8 x 5min
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: Samyang MF 14/2,8
Kamera: Canon EOS 350D (moddad)
Kommentar: Vidvinkelbild på Vintergatan, taget med ett 14 mm objektiv på f4. Fotad med Astrotrac, har ingen kulled på stativet så bilden blev lite sned.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by danhei »

Riktigt härlig bild, fin färgbalans och runda fina stjärnor, snyggt jobbat.
Denna platsar lätt som Wallpaper :)

Ser att du lyckats med polinställningen, även om 14mm objektiv medger långa exponeringar så är 5min riktigt bra.
Jag har alltid haft problem med polinställningen de gånger jag försökt med AT...hittills iaf.

MVH
/Danne
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Bengt »

Fantastiskt fin bild Christoffer.

Skönt du inte grillat bilden illöd som man ser ibland en del gör med såna här bilder.Lagom naturlig och inspirerande.

Bengt
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Tompa »

Ögonfröjd, bara att hålla med föregående talare! Riktigt kul att "dator-obsa", klädhängaren syns hur bra som helst. Letar efter C/2009 P1, när togs bilden?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by gost »

Christoffer, väldigt vacker bild med mycket detaljer. Som Bengt säger har du lyckats bra med behandligen av bilden :good:
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Robin Andersson »

Kul att se bilder på vintergatan, jag själv lyckades fotografera vintergatan och se vintergatan för första gången i hela mitt liv med mina egna ögon för cirka 2 veckor sen. Jag befann mig cirka 17mil norr om Göteborg in i en skog längs en grusväg där ingen belysning kunde störa ögonen, i Dals-Ed kommun om det säger något. Var dock inte där för att fota men kameran var ändå med, med ett 17mm objektiv och en slutartid på 30 sekunder så fick jag med vintergatan med tydliga detaljer kring armarna, så man såg självaste bredden på armen - det var en riktig upplevelse.

Med blotta ögat dock var det så att man precis kunde uppfatta ljusskillnader på himmelen som berodde på de olika färgerna i vintergatan, och massor av stjärnor såg man. Det var en riktigt härlig upplevelse, hur som helst, kul med bilder på vintergatan - det uppskattas även fast att jag ej är astrofotograf :)!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Mats »

Mycket fin bild. Om man tittar på den lilla bilden så får man god överblick, och en känsla av hur vår vintergata kan te sig för en betraktare längre utifrån.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Tackar för alla kommentarer.
Tompa wrote:Ögonfröjd, bara att hålla med föregående talare! Riktigt kul att "dator-obsa", klädhängaren syns hur bra som helst. Letar efter C/2009 P1, när togs bilden?
6 september.
danhei wrote: Ser att du lyckats med polinställningen, även om 14mm objektiv medger långa exponeringar så är 5min riktigt bra.
Jag har alltid haft problem med polinställningen de gånger jag försökt med AT...hittills iaf.
Jag tycker inte det var något större problem med polinställningen, 14 mm är oerhört mycket vidvinkel så då är det inte så noga. Har testat fota med 150 mm och då blev det dessvärre inte bra.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vintergatan - Cristofer Eriksson

Post by Peter R »

Väldigt fin bild. Och det är även en mycket prisvärd optik som fungerar bra från en mörk plats.
Jag testade denna och Samyangs 8mm men antireflexbehandlingen är inte så bra så det blev flera reflexer än stjärnor här i Stockholm på grund av alla ljuskällor. Så jag köpte Canons 8-15mm fisheyezoom efter att ha stått på väntelista i över ett år, visserligen betydligt dyrare, sämre största bländare (4 i stället för 2,8) men en helt fantastisk antireflexbehandling.
Jag tycker inte det var något större problem med polinställningen, 14 mm är oerhört mycket vidvinkel så då är det inte så noga
Jag håller inte riktigt med. Det kanske inte ställs så höga krav på en enskild 5 minuters exponering men om du får lite drift mellan bilderna, vilket är lätt hänt när du tar 8 bilder, så kan det vara väldigt svårt att aligna och stacka dem. Anledningen är att objektivet har en ojämn distortion i olika delar vilket gör att geometrin inte stämmer mellan bilderna vid förskjutning/rotation.
Det blir synligt genom att du kan få stjärnor att sammanfalla i vissa områden men inte i andra.

/*Peter R

Return to “Bilder”