Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/60 sek. 60 fps. 1500 bildrutor per kanal.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Första bilden för säsongen tagen med DMK.21 monokroma kameran med RGB filter.
1500 av 3500 bilder/kanal stackade och 60 sekunders .avi -längd per kanal. Jag föredrar att använda 30 fps och 1/45 sek. exponeringstid med DMK.21 kameran, då man slipper de fula ring -artefakter som uppstår när man använder 60 fps. Tyvärr tillåter inte alltid seeingen det, och i detta fallet var jag tvungen att ta många bildrutor och använda snabb slutartid pga. medioker seeing.
Jag är dock nöjd med resultatet på dena \"försäsongs -bild\" av Jupiter, det kunde varit värre förhållanden vid den låga altituden, ca: 25 grader.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Bengt »

Ser ju lovande ut. Du har ju inte en så jättestor tub och ändå är detta en av de bästa Jupiterbilder jag sett tagna från Sverige.
Tror du valt helt rätt metod monokamera och filter för att kunna pressa ut det mesta ur svensk seeing .

Stort grattis!

Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Hej, och tack!

Ja, monokameran ger många fördelar inte minst vad gäller känslighet! Jag förväntar mig bättre resultat längre fram i höst med en större apparent storlek på Jupiter, och inte minst en mer fördelaktig altitud. Jag ser detta som ett test av "var jag har kameran". Det gäller att hålla tungan i rätt mun vid filterbytena med obligatorisk omfokusering, så man inte tappar inspelningstid... - den där gasjätten roterar ju lite väl fort, blir snabbt rotationsoskärpa! Jag tror att C9,25:an är rätt optimal i vårt planet -ovänliga klimat, med sviktande seeing, snabba temperaturväxlingar, mm. Lite större tub, och jag hade nog gett blanka f.n att ge mig ut mitt i natten kånkandes på tunga grejor! :D

Mvh, Roger.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by skafar65 »

Jättefin bild du fått till här på Jupiter! Snyggt bildbehandlad också!

Mvh //Micke
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tackar!

Den färdiga bilden blev bättre än förväntat, när man såg .avi -upptagningarna, som var rätt skakiga!
Blickar framåt, mot bättre förhållanden, främst så man slipper gå upp mitt i natten och sedan till jobbet efteråt... -GÄSP... Men det är klart, lite får man offra för "konsten"! :D

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”