*suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Allmän diskussion om teleskop.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Best of luck. :D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Hans Bengtsson »

Som teleskop för visuellt bruk är förstås SW Explorer-200P ett ypperligt val. Tillverkat i Kina och oerhört prisvärt, har själv ett snarlikt. Du får dock räkna med att det inte är jättetransportabelt, men om du mest ska använda det från altanen så spelar det kanske mindre roll. Under alla omständigheter så får man gratulera!

mvh
Hans Bengtsson
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Yayks »

Advertise wrote:Mina böner blev besannade.
Grattis :green:

Advertise wrote: Men frågor dök givetvis upp.
Jag hade "ljusglorier" och "ljusstrålar" som kom från det jag tittade på (Jupiter i detta fallet).
Har jag kanske kolliminerat det fel? Eller är det kanske tom ljusföroreningar som stör?
Vad är den vanligaste förklaringen till detta beteende?
Det där låter som diffraktions spikar och ringar ifrån sekundärspegeln och dess upphägning, det får man leva med ;)
Det framträder tydligast vid observation av ljustarka objekt.
Går så klart att minimera med god kolliminering, fokusering och bra kvalitet på speglaren o.s.v.
int0x21
Posts: 72
Joined: 2011-09-03 17:03:05
spamtest: JA
Location: Kungsbacka

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by int0x21 »

Gillar mitt 200p defentivt prisvärt och bra backfocus så kamaren fungerar utmärkt på den.
Lite tung dock så funderar på att min nästa uppgradering blir cgem dx montering eller dylikt.
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by EPT »

Hans Bengtsson wrote:Som teleskop för visuellt bruk är förstås SW Explorer-200P ett ypperligt val. Tillverkat i Kina och oerhört prisvärt, har själv ett snarlikt. Du får dock räkna med att det inte är jättetransportabelt, men om du mest ska använda det från altanen så spelar det kanske mindre roll. Under alla omständigheter så får man gratulera!

mvh
Hans Bengtsson
Tack! Ska bli väldigt skoj att testa!
int0x21 wrote:Gillar mitt 200p defentivt prisvärt och bra backfocus så kamaren fungerar utmärkt på den.
Lite tung dock så funderar på att min nästa uppgradering blir cgem dx montering eller dylikt.
Ev. kommer jag också försöka mig på foto i framtiden. Men först blir det vanligt observerande.
Celestron SkyMaster 20x80
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Thomas M »

Hej!

Ännu en gammal "nybörjare" här som tar upp sitt gamla astronomiintresse efter en häpnadsväckande, slumpartad och förmodligen once-in-a-life-time bolid-observation (under draconid-helgen). Jag skulle vilja investera i ett teleskop. Jag har ingen utrustning alls idag (och väldigt begränsad kunskap, utöver en del astronomikurser av huvudsakligen teoretisk karaktär) så stativ mm behöver också införskaffas. Till vardags håller jag till i Stockholm men jag är bilburen och tar mig lätt ut på landsbygden. Mitt största intresse har alltid varit Deep-Sky och jag har inget som helst intresse av fågelskådning och liknande. Jag är inte beredd att slänga in 20 000 kronor direkt utan totalbudgeten ligger snarare i området 5000-7000 kr just nu. Kan tänka mig att jag skulle vilja fotografera en del framöver också. Tar tacksam emot några förslag på vad jag skulle kunna få för utrustning för ungefär den ovan nämnda summan (den är inte huggen i sten).
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Robin Andersson »

Thomas M wrote:Hej!

Ännu en gammal "nybörjare" här som tar upp sitt gamla astronomiintresse efter en häpnadsväckande, slumpartad och förmodligen once-in-a-life-time bolid-observation (under draconid-helgen). Jag skulle vilja investera i ett teleskop. Jag har ingen utrustning alls idag (och väldigt begränsad kunskap, utöver en del astronomikurser av huvudsakligen teoretisk karaktär) så stativ mm behöver också införskaffas. Till vardags håller jag till i Stockholm men jag är bilburen och tar mig lätt ut på landsbygden. Mitt största intresse har alltid varit Deep-Sky och jag har inget som helst intresse av fågelskådning och liknande. Jag är inte beredd att slänga in 20 000 kronor direkt utan totalbudgeten ligger snarare i området 5000-7000 kr just nu. Kan tänka mig att jag skulle vilja fotografera en del framöver också. Tar tacksam emot några förslag på vad jag skulle kunna få för utrustning för ungefär den ovan nämnda summan (den är inte huggen i sten).
Hej Thomas och välkommen!

Kan säga att jag är inte alls expert när det gäller teleskopsval till astrofoto, men när du säger deep-sky så får jag snabbt tanken på att du behöver ett teleskop som samlar mycket ljus. Då skulle jag kunna rekommendera ett dobson-teleskop. Något i denna stilen:

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=22

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=22

Skillnaden är att den ena kan man fälla ihop, alltså mer portabel, men istället kostar den lite extra. Det är det bästa jag kan komma att tänka på. Nackdelen är dock att dessa är inte lämpliga alls när det gäller astrofoto (så jag har hört). Men jag är säker på att det kommer mer svar inom kort, detta är i alla fall vad jag kan rekommendera om du skulle kunna hålla dig utanför foto. Tänk på att pris för kamera tillkommer (om du ej har en) vilket kan vara definitivt över 5000-7000 om man vill ha något väldigt "kvalitativt".

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Thomas M »

Tackar för svar! I min 5000-7000 kr budget inkluderar jag inte kamera, men teleskop, stativ, ockular och de grundläggande prylar som behövs för att kunna åka ut och kika. I länkarna till Dobson-teleskopen; är det bara teleskopet som ingår? Vad brukar ett genomsnittligt, helt ok stativ kosta? Fungerar det förresten dåligt att fotografera med Dobson?
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Robin Andersson »

Thomas M wrote:är det bara teleskopet som ingår? Vad brukar ett genomsnittligt, helt ok stativ kosta? Fungerar det förresten dåligt att fotografera med Dobson?
Nej självklart den lilla "lådan" som den står i som är monteringen för den, vilket är specifikt för dobson-teleskop.

Och "dåligt" och dåligt, jag hoppades på att en astrofotograf läste detta och skulle svara på den frågan, vi får se hur länge det dröjer. Jag vågar inte ge dig ett ärligt svar då jag själv är osäker och berättar bara vad jag har läst från andra. Men det är i alla fall ett ljusstarkt teleskop som jag rekommenderar för visuellt bruk.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Thomas M »

Kikade lite på andra produkter i ungefär samma prisklass och hittade några från nexstar:

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=16

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=10

Vad tror du om dom (tyckte personligen 5se-modellen såg lite mer intressant ut även om priset gick lite över det jag nämnde tidigare)?
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Thomas M »

Då har man beställt sitt första teleskop, ett Nexstar 127 SLT! Inte lämpat för Deep Sky men det verkar väldigt portabelt och får plats i skuffen på bilen när jag och familjen (inklusive barnvagn mm) är ute på tur. Ska fixa ett aggregat också så jag slipper AA-batterier till leda. Någon som har testat nämnda teleskop? Hoppas det funkar bra för en nybörjare som vill komma igång snabbt.
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Thomas M wrote:Då har man beställt sitt första teleskop, ett Nexstar 127 SLT! Inte lämpat för Deep Sky men det verkar väldigt portabelt och får plats i skuffen på bilen när jag och familjen (inklusive barnvagn mm) är ute på tur. Ska fixa ett aggregat också så jag slipper AA-batterier till leda. Någon som har testat nämnda teleskop? Hoppas det funkar bra för en nybörjare som vill komma igång snabbt.
Jag har 102 SLT.
Jag tycker det är väldigt enkelt. Fast jag använder mig av 1 Star Align istället för deras automatiska 3 Star Align.
Det blev väldigt ofta fel för mig (handhavande fel förmodligen och inte produkt fel).
Nu är 102 en Refraktor och 127 en Maksutov-Cassegrain så jag kan inte säga hur 127 är.
Men jag älskar att titta på stjärnkluster med 102an iallafall. :) Speciellt med ett CLS filter.

Jo den är portabel. Jag tar min i en hockeyväska och sätter mig på tåget eller cycklen och drar iväg. :D
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Thomas M »

Advertise wrote: Jag har 102 SLT.
Jag tycker det är väldigt enkelt. Fast jag använder mig av 1 Star Align istället för deras automatiska 3 Star Align.
Det blev väldigt ofta fel för mig (handhavande fel förmodligen och inte produkt fel).
Nu är 102 en Refraktor och 127 en Maksutov-Cassegrain så jag kan inte säga hur 127 är.
Men jag älskar att titta på stjärnkluster med 102an iallafall. :) Speciellt med ett CLS filter.

Jo den är portabel. Jag tar min i en hockeyväska och sätter mig på tåget eller cycklen och drar iväg. :D
Använder du AA-batterier och om du gör det, tar de slut på en gång som somliga hävdar? Hur upplever du GoTo-funktionen?
Jag försöker att inte ha för höga förväntningar men det ska bli väldigt spännande att se vad det går för.
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Nej jag har en PowerTank.
Har inte provat med AA-batterier. Men jag har hört att den käkar AA till frukost.

GoTo-funktionen är OK. Nu har jag inte mycket annat att jämnföra med men.
Den är väl inte 100%-ig. Och då och då får man kalibrera den (har ett objekt som man centreat och sen tar Calibrate på handkontrollen) för den åker lite åt sidan om man hoppar mycket. Men det är inget större bekymmer.
Men den gör sitt jobb helt klart.

Har inte hunnit exprimentera med trackingen ännu. Men har kikat på ett objekt i ca 3-5 min utan problem.