*suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Allmän diskussion om teleskop.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Yay!
Nu har mitt teleskop kommit.
Hoppas på fint väder ikväll då.

Ja om jag lyckas montera ihop det då det vill säga.
Är lite av en manual-freak och någon sådan fick jag inte. :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Bengt »

Tycker manualer får man aldrig inom denna hobby oavsett prislapp på grejorna. Som tur är finns det på nätet mycket hjälp att hitta.

Tror du fixar skruva ihop denna manick utan manual. Lite kollimering inställning sen är du säkert igång.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by skafar65 »

Tyvärr får man bara konstatera att Sverige är en så liten marknad så ingen teleskoptillverkare anser att det bär sig ekonomiskt att översätta manualerna! Vi får ofta frågan på AstroSweden och kan tyvärr bara ge det som svar. Att översätta och göra egna instruktionsböcker kräver en heltidsanställd vilket ni säkert förstår är omöjligt!

Tillsvidare får kunden förlita sig på suport från oss och de andra leverantörerna, ställa frågor i forum och leta på nätet. Vi har planer på att göra en del instruktionsfilmer nu här i höst men det blir ju inte märkesspecifikt. Det blir på modellnivå.

Mvh //Micke
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

hehe, nej kan tänka mej att det är rätt svårt att ordna svenska manualer.

Tänkte göra så att jag tar och bara går igenom alla delar/skruvar ett tag innan jag börjar ska det nog fungera.
Ja och leta upp massa bilder på nätet hur det monterade ser ut så ska det nog klara sej rätt bra.
Blir mest bara så nervös med nya dyrare saker. :D

Spenderade t.ex 1 hel kväll med att läsa manualer för min dator innan jag började sätta ihop burken.
Trots att jag jobbar inom IT. ;)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by skafar65 »

Hej

Ja det där är en sjuka! Jag är likadan! Men var där verkligen inget alls med?

Mvh //Micke
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by danhei »

User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Bengt »

Meade sparar verkligen på de små utgifterna om de snålar skicka med en sådan papperslapp manual. :D

Att man inte kan få det översatt allting är väl förståeligt . Men en manual på engelska borde alla de stora teleskop tillverkarna ha råd med.
Men kommer där inget krav från säljarna/köparna så lär det inte hända något.

Bengt
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Haha.
Jag som var blind.
Jo det var en med. Den hade bara gömt sej under en massa frigolit. Engelsk manual.
Men nu är det iallafall ihopsatt och (hoppas jag iallafall) kollimerat.
Förmodligen inte till 100% men det antar jag är något man lär sig med tiden.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Bengt »

Vad bra!


Själv har jag letat med ljus och lykta efter en manual på nätet till min gso tub. Än så länge ha jag bara hittat en manual från tvillingtuben astro-tech.
http://www.dougsastro.net/Equipment/AT10RC-Manual.pdf

Nog borde väl GSO som är så stort märke ha manualer i pdf ?

Vi kanske skulle samla manual länkar i pfd format i en tråd från de vanligaste monteringarna och tuberna?

Bengt
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Finns det någon speciell vädergud ni astronomer ber till för klart väder?
Nästan hela veckan har det varit klart, men igår och idag är det väldigt mulet. :)
Börjar klia väldigt mycket i fingrarna, hehe. :D
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by skafar65 »

Välkommen till klubben! Men man har inte rätt att klaga för än man har haft minst två månaders grå himmel efter inköp! En vecka får nog räknas som patetiskt i sammanhanget! :)
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Haha.
Ja det är nog sant. :D

Ja man får väl se det så att man får mer tid att plugga konstellationer eller något. ;)
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by Advertise »

Mina böner blev besannade.
Blev ett rätt bra väder faktiskt.

Fick en helt OK syn av jupiter. Såg de 3 vita banden.
Tror också att jag såg 3 månar men långt ifrån säker på det.
Tog ett rätt bra tag innan jag fattade focusen osv men började fårstå ideen iallafall efter en 2 timmar.

Men frågor dök givetvis upp.
Jag hade "ljusglorier" och "ljusstrålar" som kom från det jag tittade på (Jupiter i detta fallet).
Har jag kanske kolliminerat det fel? Eller är det kanske tom ljusföroreningar som stör?
Vad är den vanligaste förklaringen till detta beteende?
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by EPT »

Jag lånar tråden, hoppas det inte gör nåt.
Jag kommer antagligen inom en snar framtid att köpa mitt första teleskop. Har en budget på max 6.000:-. Mestadels kommer teleskopet användas på vår altan i en småstad (Söderhamn). Men jag vill även emellanåt ta med teleskopet till mörkare obsplats, jag har tillgång till kombibil. Jag vill även att det ska vara utbyggbart för GoTo och fotografering, utifall jag blir sugen på detta i framtiden. Jag vill kolla allt från planeterna till deep sky.
Jag har kollat in dessa två: http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... -neq5.html och http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... t-150.html som ligger i samma prisklass. Vilken av dessa skulle ni reka för mina behov? Eller föreslår ni nåt helt annat?

Tack på förhand!
Celestron SkyMaster 20x80
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: *suck* yttligare en "välja teleskop fråga"

Post by EPT »

EPT wrote:Jag lånar tråden, hoppas det inte gör nåt.
Jag kommer antagligen inom en snar framtid att köpa mitt första teleskop. Har en budget på max 6.000:-. Mestadels kommer teleskopet användas på vår altan i en småstad (Söderhamn). Men jag vill även emellanåt ta med teleskopet till mörkare obsplats, jag har tillgång till kombibil. Jag vill även att det ska vara utbyggbart för GoTo och fotografering, utifall jag blir sugen på detta i framtiden. Jag vill kolla allt från planeterna till deep sky.
Jag har kollat in dessa två: http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... -neq5.html och http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... t-150.html som ligger i samma prisklass. Vilken av dessa skulle ni reka för mina behov? Eller föreslår ni nåt helt annat?

Tack på förhand!
Nu är det beställt, blev en Explorer 200P :good: . Så nu är det bara att vänta...Spännande!
Celestron SkyMaster 20x80