hur gör man en polinställning?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

hur gör man en polinställning?

Post by tqila »

jag tänkte lära mig att göra en polinställning på mitt teleskop (astromaster 130EQ)

men jag hittar ingen info om hur detta skulle gå till.

så all info/hjälp om hur jag polinställer mitt spegelteleskop med tysk EQ-montering skulle uppskattas

(tänkte montera på motorn jag köpt och börja prova lite astrofotografi och då krävs ju en bra polinställning)
Nexstar 127 SLT
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: hur gör man en polinställning?

Post by Frazze »

Hej.
Då din montering inte har någon polsökare så är det enklaste nog att bara ställa det i "home position" (http://eq-mod.sourceforge.net/docs/GEM_ ... sition.pdf) och därefter justera ALT och AZ tills du får in polstjärnan i okularet. Ett belyst hårkors hjälper mycket.
Sedan använda sig av drift align-tekniken.

Här är en mycket bra instruktion om hur man gör. Dessutom finns en simulator man kan (och bör) köra för att träna ställa in.
http://www.petesastrophotography.com/ (Klicka på Polar Alignment i menyn till vänster)
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: hur gör man en polinställning?

Post by Yayks »

Här är en länk där du kan börja studera det hela.
Har Astromaster i fråga en polsökare ? eller finns det att köpa till så bör du nog överväga att skaffa en sådan.
Vidare bör du fundera på hur du kan ställa upp din montering i våg (vågrätt, även med tuben på) och kontrollera detta, det är ytterligare en parameter som man bör vara noggrann med speciellt då man kör oguidat.

http://www.astro-baby.com/simplepolar/s ... gnment.htm

Lycka till !
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: hur gör man en polinställning?

Post by Terje »

Det är fullkomligt oväsentligt hur monteringen lutar, du kan få en perfekt polinställning ändå, dock blir det enklare om den är hyfsat i våg.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: hur gör man en polinställning?

Post by Robin Andersson »

Hej!

Kan påpeka att jag aldrig någonsin har gjort en polinställning och är egentligen (förmodligen) inte nödvändigt så länge du inte försöker hitta objekt med hjälp av koordinater eller har någon typ av motorstyrning. Så känn dig inte tvungen när det gäller detta.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: hur gör man en polinställning?

Post by Terje »

Fast om man vill fota så kan man nog normalt ge upp utan en hyfsad polinställning...
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: hur gör man en polinställning?

Post by tqila »

tack för all hjälp och alla tips.

jag ska gå igenom allt och se om jag lyckas lösa det :)

kanske inte nämnde det men jag har ju alltså motorstyrning och skall prova mig på lite astrofotografi så vill ju ha en så bra polinställning som möjligt.

men kanske börjar med att göra en lite mindre noggrann inställning så att jag först lär mig grunderna i hur det fungerar.



om någon har någon liknande sida som de ni tipsat om fast där det förklaras på svenska så vore det kanon.
min engelska är under all kritik när det kommer till lite svårare ord (och speciellt då fackord)
Nexstar 127 SLT
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: hur gör man en polinställning?

Post by tqila »

Frazze wrote:Hej.
Då din montering inte har någon polsökare så är det enklaste nog att bara ställa det i "home position" (http://eq-mod.sourceforge.net/docs/GEM_ ... sition.pdf) och därefter justera ALT och AZ tills du får in polstjärnan i okularet. Ett belyst hårkors hjälper mycket.
Sedan använda sig av drift align-tekniken.

Här är en mycket bra instruktion om hur man gör. Dessutom finns en simulator man kan (och bör) köra för att träna ställa in.
http://www.petesastrophotography.com/ (Klicka på Polar Alignment i menyn till vänster)
alt och az finns väl inte på mitt teleskop? (det är väl dec och ra?)

var lättare sagt än gjort att ställa det i "hemposition" :(
speciellt när det är på engelska.

förstår inte riktigt hur man går tillväga då dels om jag har motorn på så kan jag inte vrida så att motvikts-pinnen är rakt ut åt vänster (eller andra hållet heller för den delen) för då går fästet som tuben sitter på (eq?) emot motorn (eller det kanske är tänkt så att man alltid skall montera på motorn efter man ställt upp teleskopet?)

och sen har jag fortfarande svårt att förstå vilken som är RA och vilken som är DEC (och så finns det ju ett sätt till att flytta teleskopet/tuben)

finns ju tre olika, en som man vrider teleskopet uppåt och nedåt (0-80) och en som man vrider hela tuben i en båge från vänster till höger (uppåt från vänster och nedåt till höger eller tvärtom) där det finns dubbla siffor, en rad uppe och en rad nere från 0-23 (där jag inte kan komma mer än 5 eller 21 på den nedre t.ex då tuben tar i stativet sen)
och sen finns det ju en där man vrider tuben rakt åt höger eller vänster med 0-90 (som att vrida på huvudet och titta åt höger och vänster)
Nexstar 127 SLT
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: hur gör man en polinställning?

Post by Frazze »

Jag gjorde en liten bild över vilka axlar som är vilka.
Jag tror jag fick dem rätt, annars kommer någon rätta mig rätt snabbt skulle jag tro.
telescope-axis.jpg
telescope-axis.jpg (57.5 KiB) Viewed 4561 times
En enkel hemposition är att bara se till att motviktsstången pekar rakt ner, och teleskopet pekar i exakt samma riktning som förlängningen av RA-axeln.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

hur gör man en polinställning?

Post by tqila »

Ok, tack för att du tog dig tid till det :)

Med andra ord så är hempositionen exakt som på bilden? trodde att den skulle peka vissa grader och så, så att den står mot.. Ja vad det nu stod på sidan med guiden för hemposition.

Stod ju olika grader osv på sidan (t.ex 58 för dec om man bor där jag bor. Och 6 på ra..)
Nexstar 127 SLT

Return to “Teleskop allmänt”