Ny på detta, lite frågor!

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
TFM
Posts: 5
Joined: 2011-05-14 01:09:46
spamtest: JA

Ny på detta, lite frågor!

Post by TFM »

Hej gubbar. (Och tanter!)

Köpt 5Dmk2 för främst timelapsing av natthimlen. Fick inga vidare resultat med 550D, större och fler pixlar på en större yta bör göra susen. Har också ett par halvtekniska funderingar. Knåda hjärncellerna under hatten 8)

1. Finns det någon detaljerad svensk light pullution karta? Tog hem en google earth plugin, såg ut att vara en uppskattning från värmekamera, eller så var den artificiell. Även, generellt... kan man säga ett riktmärke hur många km/mil man bör ta sig ifrån tätbygd för minsta lightpollution? Ett "magiskt avstånd"... detta kanske inte är lika utstuderat som jag hoppas! :D

2. Är AstroTrack något att ha för priset? Jag fattar det som att den förflyttar sig i max 5min. Lite förvirring kring polaxel-grejen de rekommenderar att köpa till, det är alltså för att mäta den stillaståene axeln? Använder man väldigt hög fokallängd måste ju kanterna i bilderna börja snurra runt, eller? För maskineriet ser ju inte ut att röra sig i två axlar... utan bara att man mäter polaraxeln för att förbättra resultatet under måttligt korta exponeringar(?)... http://www.astrotrac.com/Default.aspx?p=tt320x-ag

3. Jag har ett ryskt 1000mm objektiv på f10..... köpte det i någon sorts fantasi om våta galaxdrömmar. Men ja... 500/1000=0.5 sek exponering innan himlavalvet lämnar trails, korrekt? Så... antingen vänta 3-4 år på en kamera med 150k iso ren som en babystjärt... ELLER kompensera jordens rörelse. Frågan är ju, kan jag förvänta mig skarpa bilder med 1000mm och t.ex. AstroTrac? Eller pratar vi om precisionsmotorer nu i prisklass årslön? Tänkte hitta dom blåa Avatar-figurerna i Andromeda... the truth is out there! 8)

Nåväl! Andra tips uppskattas även. Mumlar kanske mest i skägget här nu men ja, ändå långt mycket klokare än för... errr... uhm, en vecka sedan! :good:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ny på detta, lite frågor!

Post by Jonas »

Hej Gubbe ;)

För att besvara dun 1:a fråga: Jag vet inte om det finns någon sida på nätet bara tillägnad ljusföroreningskartor men på vår hemsida www.aquilastronomy.com har vår eminente medlem Lasse Lindh knåpat ihop denna sida som har kartor som täcker åtminstone mellan- och södra Sverige: http://www.aquilastronomy.com/vagastronomi.htm tillsammans med tips och annat.

Vad gäller Astrotrackern är det så att den ska placeras på, t.ex. ett kraftigt kamerastativ där man lutar hela monteringen mot rätt polhöjd. Vad jag förstår driver den bara på en axel så du måste nog vara noga med polinställningen. (Hur man ska få denna montering att fungera med en autoguider - som det finns uttag för - är mig en gåta men det finns säkert en förklaring).
Nåväl, Astrotrackern är dyr och nog mest avsedd för de som vill ha med sig en fungerande drivanordning på resor. För ungefär samma pengar kan du få tag på en ekvatoriell montering som kan bära både kamera och ditt 1000mm objektiv.
Du kan även för små pengar bygga en s.k. barndoor tracker som har samma funktion som en Astrotracker. Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Barn_door_tracker

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Ny på detta, lite frågor!

Post by Pzyber »

TFM wrote:2. Är AstroTrack något att ha för priset? Jag fattar det som att den förflyttar sig i max 5min.
AstroTrac är värt priset tycker jag, men det beror ju på vad du tänkt använda dig av. Bor du där det är mycket ljusföroreningar och vill slippa dem genom att åka iväg så är det ju betydligt smidigare att plocka med ett kamerastativ, astrotracen och ett objektiv mot att ta med en HEQ6-montering eller liknande. Samma sak om du är på resande fot.

När det gäller förflyttningen tror jag du missuppfattat det. Den förflyttar sig i max 2 timmar sedan måste armen tillbaka och du får börja om igen med att leta reda på objektet osv. Det där med 5 minuter är precisionen de anger att den ska klara. Nu vet jag inte hur det är på senaste modellen men läste att min model klarar 5 minuters exponeringar med 400mm objektiv med bra polinställning utan att ge stjärnspår. Med 200mm objektiv har jag nått 10 minuter med bra polinställning utan stjärnspår, så den håller hög precision.
TFM wrote:Lite förvirring kring polaxel-grejen de rekommenderar att köpa till, det är alltså för att mäta den stillaståene axeln? Använder man väldigt hög fokallängd måste ju kanterna i bilderna börja snurra runt, eller? För maskineriet ser ju inte ut att röra sig i två axlar... utan bara att man mäter polaraxeln för att förbättra resultatet under måttligt korta exponeringar(?)... http://www.astrotrac.com/Default.aspx?p=tt320x-ag
Menar du den där vita pelaren och wedgen? Eller menar du polsökaren? Polsökaren är inte nödvändig då det går att drifta in det men det tar sin tid för att nå långa exponeringar. Polsökaren till astrotracen är faktiskt riktigt bra. Belyst och det är tre stjärnor du ska få in för att ha bra polinställning. Den tredje är svår att se om ljusföroreningar finns med. 2 stjärnor räcker för hyffsad precision, eller bara polstjärnan om du ska fota med 16-24mm objektiv eller liknande vidvinkel. Vad du gör är att du ställer in så stativet och astrotracen är riktad mot norra himmelspolen. När den är polinställd (riktad mot norra himmelspolen) har du bara en axel du behöver kompensera för att följa jordrotationen och det är det astrotracen gör. Så det är inget i kanterna som snurrar runt. tänk att du riktar din arm mot norra himmelspolen och snurrar i samma takt som jorden roterar. Då kommer samma ytor på armen vara riktad mot samma del av himmeln hela tiden.

TFM wrote:ELLER kompensera jordens rörelse. Frågan är ju, kan jag förvänta mig skarpa bilder med 1000mm och t.ex. AstroTrac? Eller pratar vi om precisionsmotorer nu i prisklass årslön?
Det finns bilder jag sett fotat med astrotrac på brännvidder över 1000mm med 1-2minuters exponeringar. Men som sagt kräver det riktigt bra polinställning. För riktigt seriöst astrofoto på sådanna långa brännvidder som 1000mm skulle jag dock rekommendera en ordentlig ekvatoriell montering med autoguidning. Något som är byggt för att klara större tyngder ect.

Här i länken nedan ser du min astrotrac i full gång.
http://upload.pzyber.net/sc/JN_7D_IMG_0 ... 01_VHQ.jpg
Här har du bilden från den natten.
viewtopic.php?f=36&t=4892
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Ny på detta, lite frågor!

Post by Robin Andersson »

www.lightpollution.it

Inte den bästa hemsidan men den funkar något kanske :-D!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space

Return to “DSLR-kameror”