Börja med astrofoto

Allmän diskussion om teleskop.
Tobbin92
Posts: 10
Joined: 2011-03-01 16:00:22
spamtest: JA

Börja med astrofoto

Post by Tobbin92 »

Hej! Jag är ganska ny till det här med astronomi, jag köpte en 80 mm refraktor och har använt den till att studera månen, saturnus, jupiter, andromeda osv. Nu känner jag för att ta nästa steg och börja med mer observation samt astrofoto. Jag har en Canon Eos550D och har även köpt en t-ring och testat fota lite genom teleskopet.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips till vad som kan vara bra att tänka på osv. Detta teleskop är vad jag har kollat på http://www.rymdbutiken.com/product.html ... ory_id=18". Något i den prisklassen är vad jag kollar på iallfall :).
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Börja med astrofoto

Post by Starsoft »

Hej

Astrofoto är dyrt och besvärligt men teleskopet du har tittat på är en bra början, skulle du dessutom också satsa på en Baader MPCC coma corrector så skulle det teleskopet fungera perfekt tillsammans med din kamera.

Monteringen däremot som teleskopet sitter på måste ha motordrift för att man ska kunna följa stjärnorna under exponeringen, helst ska man också ha ytterligare en kamera på ett litet sidoteleskop som via en dator automatiskt justerar farten på drivmotorerna i monteringen så att huvudkameran följer stjärnorna så perfekt som möjligt.

Så för astrofoto så krävs nog en H-EQ5 PRO montering om du ska bli nöjd med resultatet och då går priset upp ett antal tusenlappar, men på plussidan kan man räkna med att en 6" newton på en H-EQ5 PRO montering går bra att sälja på begagnatmarknaden till ett vettigt pris om du skulle tröttna.

Om du bara använder teleskopet visuellt så fungerar däremot det som du tittat på utmärkt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börja med astrofoto

Post by Robert »

Astrofoto kan göras med enkel billig utrustning men det blir mycket svårare att få till bra resultat med enklare utrustning. Sedan beror det på vad man vill fotografera.

Det teleskopet du tittar på kan ge mycket bra bilder på solen månen planeterna. Men det är svårare att fotografera galaxer och svaga nebulosor. För det krävs det långa exponeringar med bra följning av himmelen och det ställer höga krav på monteringen. MAn kan nog ta hyffsade bilder på de starkaste deep sky objekten med den.


Precis som Anders säger så är nog H-EQ5 PRO den billigaste riktigt bra monteringen om man vill hålla på med Deep sky foto. Många har lyckats med billigare monteringar men det beror mer på exemplaret man får och hur mycket jobb och frustration man lägger ner :)

Lycka till med ditt val vad du än väljer. Och det är en mycket rolig hobby. Mina första bilder var riktigt usla (jämfört med vad jag gör nu) men man var mycket nöjd ändå.

En sak till man behöver för att lyckas är tålamod :)

Man jan alltid byta med. Käpret du det teleskopet så kan du köpa en bättre montering senare om du fastnar för fotografering,
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Börja med astrofoto

Post by claesh »

Ni som håller på med astrofoto, gick ni in i det "direkt" så att säga, eller utvecklades ert intresse från visuella observationer till astrofoto? Jag tycker det är svårt att välja utrustning, det är många parametrar och för min del är inte astrofoto något jag tänker ägna mig åt inom kort men det vore ju bra om den utrustning man har är uppgraderingsbar i någon mån. Är det något speciellt man ska tänka på då?
Hur mycket meck är det med motorstyrning förresten? Tunga batterier och så?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Börja med astrofoto

Post by Robert »

Jag höll på med visuellt i många år inna jag provade fotografera med film och systemkamera. Sedan har det blivit mer och mer fotograferande.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Börja med astrofoto

Post by Bengt »

Även jag höll på i väldigt många år att titta visuellt. Börja redan 1987 på allvar. Lärde mig grunderna i att stjärnhoppa osv innan jag gick på planetfoto som är den gren av astrofoto som är lättast få till bra resultatdirekt utan inköp av svindyr utrustning. Inledde sen för snart 10 år sedan några första staplande försök med systemkamera men gick ganska raskt över till ccd.
Tycker man gör klokt i som nybörjare ska skynda långsamt och inte ha för stora förväntningar i början. Ska man frakta grejorna köp lätta stabila smidiga grejor med kort bränvidd (om det nu är djuprymdobjekt som hägrar.)Lägga de stora pengarna på en montering som är bra.
Som nämts tålamod tålamod. Sen är det viktigt man är realist i början .Det tar sin tid få till det om man inte sysslat alls med foto innan.

Kanske bästa rådet är ta kontakt och träffa någon förening eller person som fotograferar och häng med ut en kväll.

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Börja med astrofoto

Post by Jonas »

Tobbin92 wrote:Hej! Jag är ganska ny till det här med astronomi, jag köpte en 80 mm refraktor och har använt den till att studera månen, saturnus, jupiter, andromeda osv. Nu känner jag för att ta nästa steg och börja med mer observation samt astrofoto. Jag har en Canon Eos550D och har även köpt en t-ring och testat fota lite genom teleskopet.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips till vad som kan vara bra att tänka på osv. Detta teleskop är vad jag har kollat på http://www.rymdbutiken.com/product.html ... ory_id=18". Något i den prisklassen är vad jag kollar på iallfall :).
Hej,

Precis som Robert, vill jag inte riktigt hålla med om att astrofotografering generellt är svårt eftersom det finns så många olika nivåer. Men jag håller inte heller med Robert om att det är svårt att få bra resultat med en enkel utrustning. Det beror på vad man vill ta för bilder. Personligen uppskattar jag både vidvinkelbilder på stjärnhimlen med någon form av ”jordisk” förgrund och närbilder på fjärran galaxer. Båda kan vara lika givande – eller lika platta och tråkiga!
Jag skulle därför rekommendera att du går in på en av de lägre nivåerna för att senare ta steget till en högre nivå när man känner att man har fått grepp på vad det handlar om. Förslag på hur du börjar:

”Piggyback”:
Om du köper utrustningen du tittat på, lägg till motorerna och köp någon form av enkelt stativhuvud som du kan skruva fast ovanpå teleskopet. (Du ser kanske fästet på bilden?) Ett belyst hårkorsokular behöver du också.
På det sättet får du en montering som visuellt håller kvar objektet i bildfältet vid observationer men du får även möjlighet att montera kamera med objektiv ovanpå teleskopet, s.k. ”piggyback”. Detta är ett utmärkt sätt att börja med astrofotografering utan att det behöver kosta skjortan. Man lär sig mycket fotograferingsteknik också.
Om vi räknar lite: ca. 3995:-(teleskop) + 995:- (motorer)+ 575:- (hårkorsokular) + 450:- (polsökare) och ett enkelt stativhuvud (ex. Tradera) ca. 300:- Slutsumman hamnar på ca. 6300:- och då har du en utrustning som framgångsrikt kan användas för fotografering. Inte så illa...

Hur du fortsätter......

Primärfokusfotografering:
När du sedan vill gå upp till nästa nivå där du kopplar en kamera till teleskopet för långtidsexponeringar, kan du välja att antingen vilja ha datorn vid teleskopet eller inte. Vilket du väljer, betyder vilken utrutsning du ska satsa på men båda metoderna innebär att man behöver någon form av följeteleskop.
Om man sedan vill utföra guidningen manuellt eller med autoguider, beror helt på vilka pengar man är beredd att lägga och vilken ambitionsnivå man har. Men helt klart kan det på denna nivå börja rassla iväg en hel del pengar. Det finns ingen gräns uppåt....

Montering:
Man rekommenderar HEQ-5 Pro och visst är det en bra montering men bara monteringen kostar mer än 50% mer än hela det tidigare föreslagna paket och då behöver du en teleskoptub också. Skulle tro att slutsumma inklusive en 6”-tub, hårkorsokular och stativhuvud hamnar på runt det dubbla mot ovanstående paket.
Det beror även på om man eftersträvar GoTo med möjlighet till datorstyrning eller ej.

Ett alternativ skulle kunna vara att du köper en begagnad utrustning. Har du övervägt detta?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Börja med astrofoto

Post by Jonas »

claesh wrote:Ni som håller på med astrofoto, gick ni in i det "direkt" så att säga, eller utvecklades ert intresse från visuella observationer till astrofoto? Jag tycker det är svårt att välja utrustning, det är många parametrar och för min del är inte astrofoto något jag tänker ägna mig åt inom kort men det vore ju bra om den utrustning man har är uppgraderingsbar i någon mån. Är det något speciellt man ska tänka på då?
Hur mycket meck är det med motorstyrning förresten? Tunga batterier och så?
Oj! Jo, några år har det ju blivit! Jag började visuellt med handkikare och köpte min första (altaz-monterade) 60 mm Unitronrefraktor när jag var 16 år gammal.
Efter att ha tittat lite avdundsjukt på en kompis ekvatoriellt monterade refraktor under några år, köpte jag den av honom när han gick upp till en 75 mm dito refraktor. (Kraftiga grejer!)

När jag köpte den ekvatoriellt monterade refraktorn började mina fototografiska äventyr. På den tiden var det film som gällde. Digitalt fanns inte. Det närmaste ordet var digitalis – och det hade inget med datorer att göra...
Men det var spännande med film. I S&T och Astronomy läste man sig till vilken film som var bäst för astrofoto och testade med både 10, 20 och 30-minuters exponeringar.
Motor hade man bara på rec-axeln. Den andra axeln fick man ställa för hand. Följeteleskop hade man – och det skulle ha dubbelt så lång brännvidd som teleskopet (för att undvika följdfel).
Det var spännande att vänta på att de färdiga bilderna skulle komma med posten. Ibland blev man glad men ofta besviken.
Ja, jag drog iväg lite i minnet.

Din första fråga är ju besvarad.
Detta med att det är svårt att välja utrustning kan jag förstå. Jag har ju under åren lärt mig vad jag vill ha och valt utifrån detta men när man går in i hobbien som nybörjare och upptäcker vilken veritabel djungel av utrustning det är, kan jag tänka mig att det blir svårt att välja. Jag skulle börja ”lätt” med en utrustning som ovan för att sedan, när jag lärt mig mer, satsa på något jag verkligen skulle vilja ha!
Om du inte vill köpa utrustning för fotografiskt bruk utan visuellt, bör du kanske hellre titta på en en enklare, men robust montering men optisk tub av hög kvalitet eller ljussamlande förmåga men vad vill du observera? Galaxer kräver stor ljussamlande förmåga men relativt låg förstoring och då går det bra med enkla, s.k. Dobson-monteringar. Planeter kräver ofta hög förstoring vilket ställer krav på hög optisk kvalitet och då kan en refraktor vara att föredra men det finns andra mer eller mindre välkända teleskoptyper med lång brännvidd som kan komma på fråga.

Uppgraderingsbart. Då menar du om man kan köpa till motorer, GoTo etc för att så småningom ha en motsvarande montering som exempelvis en EQ-6 Pro Syntrek? Jo, det går men blir dyrare än att köpa GoTo från början.
Om det gäller optiska tuber, så är de sällan eller aldrig uppgraderingsbara på annat sätt än att man kan byta fokuserare och sökare.

Vad gäller batterier så är det inte så farligt. jag har en 12V batteripack som väger ca 5-6 kg. Med denna driver jag hela min utrustning (GoTo-montering och autoguider) under två-fyra kvällar.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Börja med astrofoto

Post by claesh »

Tack till alla för ingående svar. Jag blir klokare, bit för bit. För att förtydliga, jag har delvis kidnappat den här tråden (det var inte jag som startade den), men diskussionen låg nära mina funderingar.

För mig gör det inte så mycket om en uppgraderingsväg blir dyrare än att köpa rätt från början, såvida det inte blir väldigt mycket dyrare, eller avsevärt sämre efter uppgraderingen än alternativet hade varit. Det viktiga för mig är att vid varje tillfälle ha en utrustning som är bra för mina behov.

Det jag tänker mig nu är att köpa en Newton-reflektor med med ekvatoriell montering men inte olidligt tung. Jag vill kunna använda den utanför lägenheten.

Därför är det inte viktigt att den är motordriven från början men jag vill nog att det ska gå att uppgradera. Jag har inte klart för mig varianterna av motorstyrning. Finns det mer än två typer? Go-To och följa stjärnrotationen? Är det inte bara den senare typen som är intressant för astrofoto?

Det jag tänker mig just nu är:

Newton-reflektor.
Stabil och framtidssäker montering.
Storlek och vikt: Helst funka att bära i 10 minuter (med viss ansträngning).

Och i framtiden, eventuellt, uppgradering med motorstyrning.
Och kanske astrofoto-tillbehör.
Och kanske en framtida refraktor som funkar på samma montering.
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Börja med astrofoto

Post by matti »

Ett alternativ till är att använda en kamera utan teleskop direkt på monteringen. För mig fungerar det perfekt för att lära sig grunderna i polinställning, bildbehandling etc. Man "ser" sjukt mycket mer med en kamera + ett 180mm objektiv än med min dotters 200mm Dobson.
/m
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Börja med astrofoto

Post by Starsoft »

Därför är det inte viktigt att den är motordriven från början men jag vill nog att det ska gå att uppgradera
Den enklaste montering som jag känner till som är "framtidssäker" är EQ5, den går att uppgradera till H-EQ5 Pro för ett par tusenlappar. Billigare monteringar än EQ5 har normalt så stora och besvärliga periodiska fel att dom inte kan kallas framtidssäkra.

Ett riktigt lågbudgetalternativ för newton på motordriven montering är http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=18 som det går att köpa till en enklare motordrift till. Ett sånt teleskop använder jag som guideteleskop och tuben är fullt användbar men den har bara 1,25" fokuserare så det går inte att sätta på en DSLR kamera.

Mattis förslag att fota direkt med DSLR med kortare brännvidd är också riktigt bra om man har tillgång till en motordriven montering som då kan vara av enklare slag. Det går att ta väldigt trevliga bilder på det sättet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Börja med astrofoto

Post by Starsoft »

Hej igen

Måste förtydliga att den montering jag menar som är uppgraderingsbar är denna:
http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... -heq5.html

Lite förvirrande med benämningarna, EQ5 är tydligen något annat.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Börja med astrofoto

Post by anivision »

Den billigaste som fungerar till fotografering, och här kommer nog många att protestera, är en celestron CG5-GT. Den har motorstyrning och sk port för autoguider (den extra kameran som nämndes ovan för korrigering av följningen). Mina första bilder är tagna med en sådan montering och det går säkert att ta bättre när man lärt sig.
Vill man börja billigt och i liten skala, för att sedan kunna bygga ut, så skulle jag råda dig att satsa på en så bra montering du har råd med och köra, som redan nämnts, med endast kameran och ett objektiv på, så kan du bygga ut med autoguider och en annan tub senare om det visar sig att du fastnar.
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Börja med astrofoto

Post by EPT »

Lånar tråden för en lite relaterad fråga.
Vill börja med att tala om att jag är så gott som helt okunnig inom både astrofoto som astroobservering (heter det så?).
Jag är sugen att köpa ett teleskop att bara titta i till en början men som ska vara utbyggbart till att börja fota med, utifall jag blir sugen att ta det steget. Jag har kikat på detta paket http://www.astrosweden.se/standard-nybo ... 03/19343-0 men tänkt mig att börja med att köpa endast teleskopet http://www.astrosweden.se/c6-ngt/18907-0 till att börja med för att senare kompletera med övriga prylar i paketet efter hand.
Vad jag undrar är om jag ska välja precis samma prylar som ingår i fotopaketet eller om jag ska ta tex. ett annat teleskop när jag ändå ska plocka ihop prylarna efter hand?
Räcker det med att bara köpa teleskopet http://www.astrosweden.se/c6-ngt/18907-0 och börja utforska rymden eller är det nåt mer som man måste köpa till i första beställningen?
Celestron SkyMaster 20x80
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: Börja med astrofoto

Post by matti »

Det finns många sätt att börja på när det gäller astrofoto. Jag köpte en hyfsad, om än lite liten, montering (Vixen GP) begagnad och satte på motorstyrning. Sedan satte jag på min kamera (Sony Nex-5) och ett teleobjektiv som jag köpt (Nikon 180mm/2.8). Eftersom brännvidden är så kort behöver man inte guida, om man har en hyfsad polinställning. Jag är otroligt glad att jag gjorde det, eftersom det är så mycket som är så svårt att lära sig. Hade jag börjat med ett teleskop tror jag inte att jag fått några bilder innan jag tröttnade. (Exempel på bild med Nikon-objektivet: http://www.flickr.com/photos/mattipalm/ ... otostream/ )
Nu har jag köpt ett litet teleskop och moddat en Canon-kamera och en begagnad guidekamera.

/matti