M16 Örnen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M16 Örnen
Exponering: 8x5 min ha
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Trodde inte det skulle funka ta på den nu för Örnen står riktigt lågt just nu. Har i många år velat fotografera detta objekt.Kul man redan innan dess gynnsammare läge fick en glimt av den. Ska bli skoj få köra en riktigt långkörare på den då med färger också.
Trots detta låga söder läge blev alla stjärna nästintill klotrunda.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Robert »

Riktigt fin bild på detta låga objekt., Kul att du fick iväg några exponeringar till innan det blev för ljust.
Ser fram emot en färgversion med tiden
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Starsoft »

Fantastiskt fin örn du fått till Bengt. Din produktion i vinter som jag såg i en dansk tråd har varit enorm :good:

Jag såg också att du hade en off-axis som du inte använder. Jag tänker beställa en sån till min 8" RC med 1600 mm brännvidd för att försöka hantera flex så att jag kan trimma in den innan det blir kallt ute, misstänker att det behövs med så lång bränvidd?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack!

Ja det har varit en sanslös vår . Bra väder och många kvällar som haft klart torrt väder.

Ska också pula med min off axis sen när det ändå inte går fotografera. Lite sugen på köpa till resten av min off axis guider . Min är nämligen halva starlights Ao enhet. För x tusen lapp kan jag köpa till själva Ao enheten. Frågan är hur bra den är?

Ska räkna ihop en kväll hur mång exp timmar man haft denna säsongen en dag. Tror detta rekord kommer bli svårslaget för min egen del.


Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Lazze »

Grattis till den riktigt fina Örnen. Ett av mina favoritobjekt. Kul att du lyckades så bra med guidningen på ett objekt med så svårt läge.

/Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Tur du inte har provision på bilderna som du producerar! Måste ha varit den bästa säsongen på åratal! Kul att se din örn, slående lik i proportionerna och vinkeln på min som jag tog för sex år sedan! Tror du kan få till ett riktigt bra slutresultat på den! Men du Bengt... är det inte dags att börja jobba med flats? Många donuts på dina senaste bilder!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Du har rätt Micke jag är en riktig slarver med flats.
Blir nog ett sommar projekt att bygga en lightbox.


Får finputsa de små fulingarna efter hand. :D
edit Nu tror jag små rackarna är borta :-)
Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M16 Örnen - Bengt Svensson

Post by Starsoft »

För x tusen lapp kan jag köpa till själva Ao enheten. Frågan är hur bra den är?
Jag hoppas den är bra för jag kommer att köpa den tillsammans med off-axis enheten. Så vitt jag har kunnat ta reda på så verkar den ha rätt egenskaper, men problemet är väl antagligen med programvaran och användningen.

Med 1600 mm så blir det väl många gånger svårt att hitta guidestjärnor skulle jag tro, jag läste någonstans på nätet tidigare om någon som hade en lösning där man använde off-axis enheten enbart för att styra monteringen för att kompensera för flex och han kunde därmed använda väldigt långa exponeringstider på guidekameran, typ 30s. Sedan använde han samtidigt det vanliga guideteleskopet med stort synfält för att styra AO enheten med kort exponeringstid och därmed snabba uppdateringar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”